Foto: Erik Ruud

Lokale aktivitetsmidler (LAM)

Formålet med tilskuddsordningen er å bidra til aktivitet og deltakelse i medlemsbaserte lag og foreninger som driver idrett eller fysisk aktivitet for barn og ungdom. Det er lagenes primæraktiviteter som skal støttes. Ordningen skal understøtte den frivillige innsatsen i lagene og bidra til å holde kostnadene ved deltakelse i idrett og fysisk aktivitet nede.

NIF mottar tildelingsbrev fra KUD i mai/juni hvert år.

NIF sender ut brev til idrettsrådene etter det.

Idrettsrådene må gjøre fordelingen av midlene fra 15. august til 15. november.

Midlene skal benyttes til lokale lag og foreningers arbeid for barn (6-12 år) og/eller ungdom (13-19 år).

Kultur-og likestillingsdepartementet (KUD) fastsetter beløpene som er til fordeling basert på innbyggertallet for barn og ungdom i hver kommune. NIF mottar tildelingsbrev fra KUD i mai hvert år. Etter det sender NIF ut brev til idrettsrådene.

Idrettsrådene fordeler LAM til idrettslagene i sin kommune etter retningslinjer fra KUD og krav og anbefalinger fra NIF.

Idrettsrådene fordeler midlene i SportsAdmin. Idrettsrådene skal i tillegg laste opp et dokument som viser utregningen av fordelingen. Idrettsrådene må også skrive inn tildelingskriteriene og dato for vedtaket av dem i SportsAdmin.

Tilskuddsmidlene skal i all hovedsak tilfalle og utbetales til lagene.

Inntil 5 % av midlene kan nyttes til til drift og felles tiltak for idretten i regi av idrettsrådene.

En slik bruk av midlene forutsetter et vedtak på idrettsrådets årsmøte eller ekstraordinært årsmøte, og at kommunen stiller med minimum tilsvarende beløp.

Dette er en prøveordning for 2023, 2024 og 2025.

Idrettsrådet må fastsette egne tildelingskriterier basert på KUDs kriterier, NIFs krav og anbefalinger, samt lokale forhold. Idrettsrådet ha egne tildelingskriterier slik at idrettslagene og idrettskretsen kan forstå fordelingen. Det holder ikke å henvise til KUDs retningslinjer og NIFs krav og anbefalinger.

Tildelingskriteriene lokalt må fastsettes gjennom idrettsrådets årsmøte. Dersom tildelingskriteriene må endres etter årsmøtet, må enten årsmøtet ha gitt fullmakt til at styret foretar endringer, eller det må avholdes ekstraordinært årsmøte.

Eventuelle endringer i tildelingskriteriene etter årsmøtet som omfatter bruk av inntil fem prosent av LAM til drift og felles tiltak i idrettsrådet, må vedtas på et ekstraordinært årsmøte.

Retningslinjer for fordeling av midler til lokale lag og foreninger:

a) Tilskudd skal kun gis til lag som har idrett eller fysisk aktivitet som sitt primære formål, og driver idrettslig virksomhet for barn og/eller ungdom.

b) Lag som mottar tilskudd skal være selveiende og frittstående foreninger, med utelukkende personlige medlemmer.

c) Alle lag som tilfredsstiller ovenfor nevnte krav, og som er medlemmer i NIF, har rett på tilskudd. I tillegg skal idrettsrådene vurdere om andre foreninger som oppfyller kravene i punkt a) og b), skal gis tilskudd.

d) Midlene skal brukes til aktivitet både for barn og ungdom. Idrettsrådet skal sikre at minst 1/3 av midlene tilfaller hver målgruppe.

e) Tilskuddsmidlene skal i all hovedsak tilfalle og utbetales til lagene. Inntil 5 % av midlene kan, som en prøveordning fra 2023-2025 nyttes til aktiviteter i regi av idrettsrådene, dersom kommunene bidrar med minst samme beløp.

f) Likestilling i vid forstand, herunder hensynet til utøvere med spesielle behov (bl.a. utøvere med funksjonsnedsettelse), samt inkludering av barn og ungdom som i liten grad deltar i organisert idrett, skal ivaretas ved fordelingen.

g) Tilskudd fra ordningen skal ikke kunne danne grunnlag for fortjenestebaserte eierformer eller omdannes til fortjeneste for private eiere.

h) Idrettsrådenes avgjørelser skal være offentlige, og det skal framgå hvilke kriterier som ligger til grunn for fordelingen.

Idrettsrådene må bruke medlemstall og/eller aktivitetstall for barn, ungdom, parautøvere (6-19 år) og allidrettsmedlemmer (6-19 år) fra samordna rapportering som basisgrunnlag for fordelingen.

Medlemstall og aktivitetstall finner idrettsrådet i SportsAdmin under følgende menypunkter:

• Rapporter-Idrettsregistreringen-Medlemstall-Klubb
  • Rapporter-Idrettsregistreringen-Aktivitetstall-Aktive medlemmer
  • Rapporter-Idrettsregistreringen-Aktivitetstall- Funksjonshemmede
  • Rapporter-Idrettsregistreringen- Medlemstall-Allidrett

Hvordan fordele midler

Idrettsrådet er ansvarlig for å velge en fordelingsmodell som gjør at midlene blir fordelt i henhold til retningslinjene og kravene. NIF har en enkel og en mer avansert fordelingsmodell som idrettsrådet kan følge om det ønsker.

Idrettsråd som har vedtatt på årsmøtet eller ekstraordinært årsmøte å benytte inntil 5 % av tildelt beløp til drift av og/eller aktiviteter i regi av idrettsrådet, og som har tilsvarende beløp fra kommunen, kan ta ut denne andelen før det fordeler til idrettslagene.

Enkel fordelingsmodell

Idrettsrådet fordeler 1/3 av disponibelt beløp til barn og 2/3 av beløpet til ungdom basert på medlemstallene i aldersgruppen 6-19 år fra samordnet rapportering per 31.12.2023.

Avansert fordelingsmodell

Idrettsrådet kan bruke medlemstall eller aktivitetstall som grunnlag.

Idrettsrådet fordeler minst 1/3 av disponibelt beløp til barn og minst 1/3 av beløpet til ungdom basert på antallet i aldersgruppen 6-19 år fra samordnet rapportering per 31.12.2023.

Etter at minst 1/3 er fordelt til barn og minst 1/3 er fordelt til ungdom, kan idrettsrådet fordele den siste delen:

• Basert på antallet i aldersgruppen 13-19 år.
  • Til idrettslag som i løpet av 2023 har:
    • Allidrett for barn og ungdom 6-19 år.
    • Idrettstilbud for parautøvere 6-19 år.
    • Tiltak for å holde kostnadene ved deltakelse i idrett og fysiske aktivitet nede.
    • Tiltak for å inkludere barn og ungdom som er underrepresentert i organisert idrett.
    • Idrettsaktivitet for ikke-medlemmer innenfor målgruppene med mål om å rekruttere inn i ordinær aktivitet. Et eksempel på dette kan være «Åpen hall».
    • Trener- og lederutdanning for idrettslag som har aktivitet for målgruppene.
  • Basert på antallet i aldersgruppen 6-12 år.
  • Som et grunnbeløp til alle idrettslag som har idrettsaktivitet for barn og/eller ungdom.

Idrettsrådet kan benytte dette excelarket til hjelp til fordelingen. Excelarket er forhåndsutfylt med formler hvor grunnlagstallene kan legges inn. Både den enkle og den avanserte fordelingsmodellen ligger inne i dette arket.

Idrettsråd må foreta fordelingen til idrettslagene i sin kommune fra 15. august til 15. november. NIF betaler ut pengene til idrettslagene fortløpende to ganger per måned (10. og 25.). Idrettslagene mottar beløpet i sin helhet i én omgang.

Dersom idrettslag ønsker å vite mer om den lokale fordelingen, kan de ta kontakt med idrettsrådet i sin kommune.

Idrettsråd kan kontakte idrettskretsen i sitt fylke.

Idrettskrets kan kontakte NIF:
Line Hurrød
Forvaltningsrådgiver
E-post: line.hurrod@idrettsforbundet.no

Her finner du tildelingsbrevene fra KUD til NIF og fra NIF til idrettsråd og idrettskretser for Ekstrainnsats for å inkludere barn og ungdom.

Midlene skal understøtte:

• idrettslagenes arbeid med å inkludere barn og ungdom mellom 6 og 19 år som faller utenfor eller som står i fare for å falle utenfor på grunn av sosial ulikhet og sosioøkonomiske årsaker
  • å holde foreldrebetalingen og aktiviteter som er kostnadsdrivende nede

Ekstrainnsats høst 2024 fra KUD til NIF

Fordeling per kommune høst 2024