Organisasjonsstyring
Med organisasjonsstyring menes de aktiviteter en organisasjon gjør for å sette mål, prioritere oppgaver, fordele ressurser og gjennomføre og følge opp leveranser i henhold til fastsatte mål og resultatkrav
Rammeverk
En samling prinsipper, metoder og verktøy som skal sikre en felles tilnærming til effektiv styring for felles retning og kontinuerlig utvikling
Strategi/langtidsplan
Strategi er organisasjonens overordnede veivalg og satsinger, som viser hvilke områder som skal prioriteres i de nærmeste årene for at organisasjonen skal nå sine overordnede og langsiktige mål. Strategiene uttrykkes i organisasjonenes langtidsplaner.
Visjon
Visjonen gir et felles bilde av en ønsket framtidssituasjon for organisasjonen. Den er førende for organisasjonens mål og tiltak
Virksomhetside
Virksomhetsideen sier noe om hvorfor norsk idrett eksisterer. Den skal grunnleggende svare på hva, for hvem og hvordan. Den sier noe om hvordan vi tenker oss å realisere visjonen.
Verdier
Verdier er prinsipper og kvaliteter som er kjernen i det idretten leverer og er. Verdier er seriøse, kompromissløse prinsipper. Verdier er ikke mål i seg selv, men bidrar til måloppnåelse. Verdier er det som skiller oss ut, som gir oss retning og innhold
Strategisk overvåkning
Business intelligence (BI) er et samlebegrep for et felt innen IT som befatter seg med å fremskaffe og synliggjøre mer eller mindre viktig informasjon. Vi velger å bruke et norsk begrep, foreslått av Språkrådet, for den samme funksjonen. Hovedsakelig er det snakk om rapporteringssystemer.
Mål
Mål er en beskrivelse av en ønsket fremtidig tilstand eller et ønsket resultat
Nøkkelindikatorer
Nøkkelindikatorer beskriver direkte eller indirekte i hvilken grad organisasjonen når sine mål i en gitt periode
Handlingsplan
Handlingsplanen er en samling mål, nøkkelindikatorer og tiltak som beskriver hva NIFs administrasjon, særforbund og idrettskretser skal vektlegge i budsjettåret
Budsjett
Budsjett er en finansiell beskrivelse av handlingsplanen og en oppsummering av ressursene som kreves for å oppnå målene i strategiplanen