dykke-undervannsrugby.jpg

Redusere frafall

Frafall i idretten er en stor utfordring, og mange barn og unge slutter fordi tilbudet ikke oppleves som inkluderende, motiverende eller tilpasset den enkeltes behov.

I nedtrekksmenyen finner du konkrete tiltak som idrettslag kan få inspirasjon fra for å redusere frafall.

 

Redusere voksenstyrt aktivitet

Tilby mer tid til egenorganisert lek i stedet for strengt organiserte øvelser.

Skap en balanse mellom struktur og frihet for å gi rom til barnas egne initiativ.

Trenere bør fokusere på å legge til rette for lek og kreativitet fremfor å detaljstyre.

Bruk ukentlige "frilek-dager" hvor barn kan velge aktiviteter selv.

Kilde:

NIH: Gi barn mer lek i idretten

Øke idrettsaktivitet i skolehverdagen

Samarbeid med skoler for å tilby idrettsaktiviteter som en del av timeplanen.

Bruk varierte aktiviteter som stimulerer motorisk utvikling og interesse for fysisk aktivitet.

Inkluder tilbud som passer for både idrettsinteresserte og de som ikke deltar i organisert idrett.

Ha lavterskelaktiviteter som gir muligheter for alle, uavhengig av nivå.

Kilde:

NIH: Integrer mer idrett i skolen

USN: Betydningen av fysisk aktivitet i skolehverdagen

Sikre kompetente trenere

Gi trenere opplæring i både pedagogikk og idrettsspesifikk utvikling.

Tilby kurs i å håndtere aldersspesifikke utfordringer, som motivasjon i tenårene.

Prioriter positiv og oppløftende kommunikasjon og forståelse for barn og unges behov.

Lytt aktivt og anerkjenn følelsene deres

Tilpass kommunikasjonen til alder og modenhet

Vær tålmodig og støttende

Skap trygge rom for dialog

Vis respekt og inkludering

Hjelp dem med å sette ord på følelser

Oppmuntre til deltakelse og medbestemmelse

Støtt trenere i å inkludere barn med ulike bakgrunner og funksjonsnivåer.

Kilde:

NTNU: Kompetanse i trenerrollen

Tilpasse aktivitetsnivået

Unngå for mange konkurranser og gi spillerne pauser når de trenger det.

Tilby deltakelse på ulike nivåer, fra lavterskeltilbud til konkurransegrupper.

Ha fleksible treningsplaner som gir mulighet for deltakelse i andre fritidsaktiviteter.

Gi spillerne valg mellom ulike roller i laget, som trenerassistent eller sosial ansvarlig.

Kilde:

NIH: Mestring gjennom fleksibilitet

Fokus på sosial inkludering

Skap en inkluderende klubbkultur med nulltoleranse for mobbing.

Tilby mentorprogrammer der eldre spillere støtter yngre deltakere.

Gjennomfør regelmessige sosiale aktiviteter, som familiedager eller turneringer.

Bruk aktiviteter til å bygge vennskap, ikke bare konkurranse.

Kilde:

USN: Inkluderende idrett

NIH: Trivsel i lagidrett

Redusere økonomiske barrierer

Start et utstyrsbibliotek hvor medlemmer kan låne eller bytte utstyr.

Tilby stipendordninger for familier med lav inntekt.

Arranger dugnader som kan redusere treningsavgiftene.

Ha transparent kommunikasjon om kostnader og hvordan midlene brukes.

Kilde:

NTNU: Økonomiske barrierer i idrett

USN: Betydningen av økonomisk inkludering

Tilrettelegge for fleksibilitet

Gi mulighet for å delta sporadisk, uten krav om faste forpliktelser.

Skape treningsprogrammer/treningsøkter hvor utøverne (barn & unge) kan variere intensitet og frekvens for økt trivsel tilpasset den enkelte.

Tilby alternativer som korte kurs eller temabaserte treningssamlinger.

Ha åpen dialog med barn og foreldre om hva som fungerer best for deres hverdag.

Kilde:

NIH: Fleksibilitet som nøkkel

Fremme mestring og trivsel

Bruk individuelle målsettinger for å gi spillerne følelsen av mestring.

Inkluder aktiviteter som fokuserer på glede og humor.

Feir små og store prestasjoner, uavhengig av resultat.

Tilby varierte øvelser som utfordrer og utvikler ferdigheter på ulike måter.

Kilde:

Professor spør etter ti år med forskning: – Idrett er et velferdsgode. Hvem har tilgang? - NIH