§ 1. Krav til føring og oppdatering av elektronisk medlems- og organisasjonsregister
- Idrettslaget skal løpende oppdatere opplysninger om idrettslagets medlemmer, tillitsvalgte, frivillige og ansatte i idrettens medlems- og organisasjonsregister.
- Opplysningene skal kun føres i enten idrettens medlemssystem eller via en løsning som har en godkjent integrasjonsavtale med Norges idrettsforbund. Det kan kun benyttes ett medlemssystem per idrettslag.
- Generalsekretæren kan i særlige tilfeller gi idrettslag dispensasjon fra hele eller deler av forskriftens krav.
§ 2. Registrering og oppdatering
- Idrettslaget plikter å sørge for at følgende opplysninger om personer er registrert og oppdatert:
a) Navn
b) Fødselsdato
c) Kjønn
d) Adresse
e) Telefonnummer
f) E-postadresse
g) Dato, beløp og status for betaling av medlemskontingent og trenings-/aktivitetsavgift
h) Dato for innmelding og avslutning av medlemskap
i) Rolle som den enkelte innehar.
j) Tilknytning til idretter
k) Andre relevante opplysninger som NIF har besluttet skal registreres - Idrettslaget plikter å sørge for at alle idrettslagets tillitsverv, frivillige og ansatte er registrert.
- Alle personer skal være verifisert med fødselsnummer via Idrettens ID-løsning.
§ 3. Rapportering til NIF
Idrettslaget plikter å besvare en årlig rapportering innen 30.04 dersom NIF bestemmer at dette er nødvendig for at NIF kan overholde krav til rapportering til overordnet myndighet eller av andre grunner er nødvendig.
§ 4. Konsekvenser av brudd
Mangelfull registrering og oppdatering, samt oversittelse av rapporteringsfristen, kan anses som et brudd på idrettslagets plikt etter NIFs lov § 10-2 (3) til å innrapportere organisasjonsdata.
§ 5. Fullmakt
Generalsekretæren kan gi utfyllende regler til forskriften.