Innhold i dette kapittelet

NIFs medlemsstatistikker baserer seg på samordnet rapportering fra alle landets idrettslag. De melder inn nøkkelinformasjon som medlems- og aktivitetsdata med frist 30. april hvert år. Medlemstallene som presentertes i denne årsrapporten, er per 31. desember 2022. Tallene for 2023 vil foreligge 1. oktober 2024.

Medlemstallene falt kraftig i 2020 på grunn av koronapandemien. Fra 2021 til 2022 fikk alle aldersgrupper en økning i antall medlemmer. Norsk idrett hadde en positiv utvikling på rundt 50 000 nye medlemmer fra 2021 til 2022, men har fortsatt en vei igjen for å komme tilbake til nivået fra før pandemien.

1.1 Organisasjonstall

I 2023 var det 55 særforbund og 11 idrettskretser i NIF. Det var 194 godkjente idretter. Sykkel-enduro (Norges Cykleforbund), Wushu og Kendo (Norges Kampsportforbund) og wakesurf (Norges Vannski- og Wakeboardforbund) ble godkjent som nye idretter i 2023.

Ved utgangen av 2022 hadde Idrettsforbundet 7788 ordinære idrettslag og 1411 bedriftsidrettslag som medlemmer. Dette var en liten nedgang fra året før. Det var idrettslag i alle landets kommuner, og den organiserte idrettens tilstedeværelse er svært stabil over hele landet.

1.2 Medlemskap

Det var registrert 1 831 893 medlemskap i de ordinære idrettslagene ved utgangen av 2022. 96 prosent av idrettslagene rapporterte medlemsdata for 2022. Dette var en oppgang på 1 prosentpoeng sammenlignet med 2021. 270 ordinære idrettslag rapporterte ikke. Disse idrettslagene er dermed ikke med i oversiktene, noe som betyr at det reelle medlemstallet i ordinære idrettslag er noe høyere enn de oppgitte tallene i denne rapporten.

I tillegg til antall medlemmer i ordinære idrettslag var 124 255 medlemmer registrert i bedriftsidrettslag i 2022. Det er fortsatt knyttet usikkerhet til det reelle antallet medlemmer i bedriftsidrettslag, da kun 55 prosent av alle bedriftsidrettslag rapporterte sine medlemmer i 2022. Tallene gir likevel et bilde av et stort særforbund med et allsidig aktivitetstilbud.

1.3 Kjønnsfordelingen

Kvinneandelen er 40,6 prosent i medlemstall i 2022, en nedgang på 0,3 prosentpoeng de siste seks årene. Det var en oppgang i kvinneandelen i alle aldersgrupper i 2022, med unntak av jenter mellom 13 og 19 år. Kvinneandelen blant aktive er 40,8 prosent i 2022, en nedgang på 0,1 prosentpoeng de siste seks årene. Det var en oppgang i kvinneandelen blant de aktive i alle aldersgrupper i 2022. Kvinneandelen i styringen av norsk idrett viser en jevn oppgang de siste seks årene i alle organisasjonstyper med unntak av bedriftsidrettskretsene. Tallene er gode i sentralleddene, men lavere i idrettslagene. På styreledernivå er det fortsatt en vei å gå. Tallene her er betydelig lavere enn for styremedlemmer. Andelen kvinnelige styremedlemmer og styreledere har en svak økning fra forrige rapportering. Andelen kvinnelige administrative ledere har en svak nedgang. Det er et mål at styrene i norsk idrett skal gjenspeile medlemsmassen. Kvinneandelen i styrene er 37,2 prosent. Blant styreledere er menn sterkt overrepresentert.

1.4 Frivilligheten

Frivilligheten er selve bærebjelken i norsk idrett, og det brede frivillige engasjementet og dugnadsånden er fortsatt imponerende. Norges idrettsforbund jobber for å styrke frivilligheten og gjøre det så enkelt som mulig å være frivillig.

Frivilligheten hadde en positiv utvikling i 2023. Frivillighet Norges frivillighetsbarometer viser at andelen som var frivillige i 2023, er 62 prosent, en økning på 4 prosentpoeng fra 2022.

I NIF var det registrert 105 624 medlemmer i et styre, og av disse var 22 691 styreledere.

I 2023 var Norges idrettsforbund representert i styret til Frivillighet Norge ved idrettsstyremedlem Erik Unaas.

Figur 2: Antall ordinære idrettslag og bedriftsidrettslag som er medlemmer i Norges idrettsforbund og antall medlemmer i ordinære idrettslag og bedriftsidrettslag.

Figur 3: Medlemsmasse fordelt på alder og kjønn

Figur 1: Organisasjonstall / Figur 4: Frivillige i idretten (2022)