12.1 Kommersiell forretningsutvikling
Etter at starten på året, som følge av koronapandemien, fortsatt bar preg av begrensninger i måten NIF kunne samhandle med næringslivet på, har aktiviteten og utviklingen av nye samarbeidsprosjekter kommet tilbake til normalt nivå. Det er gledelig å registrere at våre samarbeidspartnere fortsatt ønsker å utvikle nye prosjekter sammen med oss, og at samarbeidsavtalene fornyes.
NIF har i 2022 fornyet samarbeidet med Norsk Tipping for ytterligere fire år. Norsk Tipping er en viktig samarbeidspartner for NIF, og det er gledelig at NIF har fått på plass en ny avtale som gjelder ut 2026. Avtaler med SAS, Hertz, P4 og Dale of Norway AS er også fornyet. Alle er langsiktige samarbeidspartnere med NIF. I tillegg er en rekke mindre avtaler med samarbeidspartnere til Olympiatoppen fornyet. NIF fremforhandlet i 2022 en ny langsiktig avtale med New Wave Norway AS, som gjennom merkevaren Craft skal levere bekledning til våre tropper til de olympiske og paralympiske leker samt flere ungdomsmesterskap. New Wave Norway AS er en ny partner som NIF gleder seg til å samarbeide med i årene fremover. Avtalen varer ut 2028.
NIF fremforhandlet også på tampen av året en avtale med Kongsberg Gruppen, som blir samarbeidspartner med fokus på Summit 2024, et prosjekt etablert av Olympiatoppen. Målgruppen er sommeridretter med sterk toppidrettskultur og medaljeambisjoner, men med begrensede markedsinntekter. Gjennom Summit 2024 utvikler Olympiatoppen sammen med én ekstern partner og ti særforbund et helt nytt konsept for finansiering av norsk toppidrett. Konseptet bygger på et samarbeid mellom idrett og utøvere, utvalgte partnere, stiftelser, organisasjoner, sponsorer, supportere og leverandører. NIF vil i 2023 jobbe for å få flere samarbeidspartnere med på dette prosjektet.
Foruten partnere til Summit 2024 vil NIF ha fokus på å knytte til seg samarbeidspartnere innenfor områder med fokus på bærekraft, mangfold, like muligheter og digitale samarbeidsprosjekter. Våre hovedpartnere er Norsk Tipping, SpareBank 1, New Wave Norway AS, Telenor, Scandic Hotels, Tine, Kongsberg Gruppen, SAS, P4, Otiga Group og Sjømatbedriftene.
12.1.1 Samarbeid med Innovasjon Norge, NHO og LO
Intensjonsavtalen som Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité signerte med Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO) og Innovasjon Norge (IN) i april 2021, gjelder fortsatt. Målet er å skape økt konkurransekraft for både idretten og næringslivet ved å samarbeide systematisk om strategisk posisjonering for å fremme næring. Tanken er å benytte store internasjonale arrangementer som eksempelvis OL, Paralympics, VM og EM til å binde idretten og næringslivet sammen, med fokus på å bruke merkevaren Norge som det bærende budskap for å fremme næring.
Partene har jevnlige møter for å diskutere ulike samarbeidsformer og arenaer som kan benyttes. Planen var å gjennomføre et næringslivsseminar i forbindelse med VM i snøsport for parautøvere på Hafjell/Lillehammer i januar 2022, men dette måtte dessverre kanselleres på grunn av restriksjoner knyttet til koronapandemien.
Partene er i dialog med tanke på nye samarbeidsprosjekter for 2023 og 2024.
Samarbeidet har en langsiktig horisont og ambisjon, og partene vil teste forskjellige former for samarbeid i årene fremover.