5.2 Hovedmålene til NIF Digital i 2022
5.2.1 NIF Digital skal være en pådriver for digitalisering av norsk idrett
NIF opplever at stadig flere organisasjonsledd ser betydningen av at NIF Digital tar lederskapet i digitaliseringen av norsk idrett. Stadig flere eksterne partnere ønsker å bidra i dette arbeidet. Dette sikrer idretten eierskap til egne data og verdiskapning på idrettens premisser.
Samarbeidet med både idrettskretsene, særforbundene og brukerne av de ulike tjenestene er godt. Idrettskretsenes bidrag har vært en viktig forutsetning for å få idrettslagene over på godkjente medlemssystemer.
Det er gledelig at stadig flere særforbund ber om bistand til å utnytte digitale fellestjenester på en bedre måte, tar i bruk Idrettens ID og felles grunndata og ber om bistand til å sikre god håndtering av informasjonssikkerhet og personvern. Det er tydelig at flere organisasjonsledd ser betydningen av å samarbeide tettere om idrettens felles digitale tjenester for å sikre både forenkling og eierskap til egen aktivitet.
NIF Digital har i samarbeid med eksterne partnere lansert flere nye konsepter som legger til rette for nye inntektsstrømmer for idrettslag og særforbund, men som også på sikt vil kunne bidra med midler til finansiering av digitale fellestjenester. Et eksempel på dette er samarbeidet med Spleis knyttet til dugnadsstøtte og idrettens annonseplattform.
NIF jobbet i 2022 målrettet med informasjonssikkerhet og personvern. Den stadig økende graden av digitalisering av norsk idrett, ikke minst når det gjelder gjennomføring av aktiviteten, gjør at det stilles større krav til informasjonssikkerhet. Det reiser også nye etiske problemstillinger. Avklaringer knyttet til strømming av breddeidretten har utfordret idretten både med hensyn til juridiske rammer, teknisk tilrettelegging og ikke minst etiske aspekter.
5.2.2 Bedre kvalitet på data
Bedre kvalitet på idrettens medlemsdata er et viktig fokusområde for NIF. Vi jobber målrettet overfor idrettslagene for at flere skal ta i bruk valgt medlemssystem for fakturering av medlemskontingent.
I perioden 2019–2022 var det viktig å få alle idrettslag til å velge et medlemssystem med godkjent integrasjon mot NIF. Samordnet rapportering for idrettsåret 2021 ble derfor stengt for idrettslag som ikke hadde dette på plass. Dette ga ønskede resultater, og ved utgangen av 2022 var det kun 158 idrettslag (3497 medlemskap) som ikke hadde valgt et godkjent medlemssystem. Disse idrettslagene har heller ikke meldt inn medlems- og aktivitetstall, og idrettskretsene vil følge opp disse idrettslagene fremover.
Ved årsskiftet var 98 prosent av alle ordinære idrettslag om bord på idrettens felles databaseplattform. Det er gledelig!
I siste halvår av 2022 jobbet vi sammen med idrettskretsene for å følge opp kravet om å fakturere medlems- og treningsavgift via idrettslagenes valgte medlemssystem. Ved årsskiftet hadde andelen idrettslag som fakturerer medlemsavgift via det valgte medlemssystemet, økt fra 55 prosent til 63 prosent. Dette viktige arbeidet vil bli videreført i 2023.
NIF tilrettela også for en ny rolletjeneste på tvers av norsk idrett. Hensikten er å legge bedre til rette for god kvalitet på data om hvilke roller ulike personer tilknyttet norsk idrett har. Målet er å oppnå god datakvalitet for alle aktive utøvere, trenere, lagledere, oppmenn og dommere i norsk idrett og minst én foresatt for aktive utøvere under 18 år.
NIF startet arbeidet med å tilrettelegge for digitale løsninger for å motta arrangementsdata fra ulike idrettsspesifikke tjenester (eksempelvis iSonen og TurneringsAdmin) og dernest kunne eksponere disse dataene i Min idrett. Dette vil tilføre idretten ytterligere datafangst som vil gjøres tilgjengelig gjennom idrettens felles innsikts- og analyseplattform.
5.2.3 Forenklet inngang for norsk idrett
Gjennom 2022 jobbet NIF videre med å modernisere idrettens felles inngangsportal, minidrett.no og relaterte undertjenester. NIF gjorde blant annet minidrett.no mer relevant gjennom nye roller og tilhørighetstilpassede brukeropplevelser.
Våre medlemmer får nå en total tilbudsoversikt og inspirasjon til deltakelse i aktivitet og frivillige oppgaver og verv i idretten.
5.2.4 Felles inngang til egen medlemsprofil, fellestjenester og aktivitetstilbud
NIF utviklet nye løsninger for håndtering av alle medlemmers personvern, administrasjon av roller for alle idrettslag, klubbutvikling rundt trener- og politiattest, ny betalingsløsning, enkel tilgang til oppgaver som krever handling, og en selvbetjent markedsplass med synliggjøring av aktuelle eksterne tjenester.
NIF startet opp arbeidet med en ny lisensløsning og kursoversikt. NIF vil videreutvikle disse tjenestene basert på innspill fra brukerne og innsikt om brukeratferd. Minidrett.no skal være en publikumsorientert aktivitets- og oversiktsportal som formidler aktivitetstilbud til medlemmer på tvers av særforbund og idrettslag. Minidrett.no skal samtidig være et støtteverktøy for idrettslag og samarbeidspartnere.
5.2.4.1 Idrettens ID – felles innlogging og tilgangsstyring for alle systemer i idretten
Over 30 ulike verdiøkende tjenester som kommer både idrettens medlemmer og samarbeidspartnere til gode, er gjort tilgjengelige gjennom Idrettens ID.
5.2.5 Skape felles verdiøkende løsninger rundt idrettens data
5.2.5.1 Medlems- og organisasjonsutvikling
I 2022 økte bruken av Idrettens medlemssystem. NIF forbedret prosesser og utviklet ny funksjonalitet for skybaserte tjenester. Dette var nødvendige prioriteringer for å sikre progresjon på andre utviklingsløp.
Det ble jobbet etter følgende hovedmål og delmål i 2022:
- Økt bruk av og tilfredshet med idrettens felles medlemssystem (KA og IMS). Mer enn 80 prosents markedsandel. Ved årsskiftet benyttet 6012 idrettslag, eller 77,6 prosent av alle idrettslag, idrettens felles medlemssystem. I løpet av året kom ytterligere 662 idrettslag om bord. Det er gledelig.
- Økt faktureringsgrad (KA og IMS) – faktureringsgrad på mer enn 60 prosent av medlemskontingent. Ved årsskiftet var faktureringsgraden på 61,7 prosent.
- Økt kvalitet på rolledata – etablere ny rolletjeneste og definere prototype på oppdateringsgrensesnitt for idrettslag og enkeltperson. Tjenestene er i hovedsak levert i henhold til plan.
5.2.5.2 Kort om nye digitale tjenester som ble lansert i 2022
Følgende nye fellestjenester ble lansert i 2022. De fleste av disse ble tilgjengeliggjort via www.minidrett.no:
- Personvernmodul for alle medlemmer i idretten. Felles inngang for samtykker og reservasjoner på tvers av idretten.
- Ny innmeldingsløsning for frivillige og aktive utøvere for idrettslag.
- Medlems- og rolleutviklingstjeneste – dashbord med oversikt over trener- og politiattest for idrettslag.
- Digitalt årshjul for enkel oversikt og planlegging av gjøremål i idrettslag og øvrige organisasjonsledd i norsk idrett. Tjenesten ble godt mottatt, og allerede etter to måneder hadde over 950 ulike organisasjonsledd tatt løsningen i bruk.
- Automatisering av manuelle søknadsprosesser. Fellesløsningen ble videreutviklet og tatt i bruk av idretten.
- Arrangementstjenesten iSonen.no oppnådde stor vekst med 63 prosent flere brukere fra 2021, og stadig flere særforbund har nå tatt iSonen.no i bruk som sin anbefalte løsning for organisering av arrangementer og samlinger.
- «NIF Puls» som konsept via minidrett.no. Den første prototypen på en felles aktivitetsformidlende tjeneste («NIF Puls») ble lansert i 2022. Tjenesten er tenkt videreført gjennom minidrett.no sin nye aktivitetsseksjon.
- Idrettsoppgjør relansert under minidrett.no. Fellesløsningen for hele norsk idrett er nå vesentlig forbedret gjennom digital innsending og oppgjør av krav knyttet til honorarer, kjøregodtgjørelse, diett, utlegg og andre refusjoner.
- Idrettens felles CRM-løsning ble lansert i 2022 og hadde ved årsskiftet mer enn 100 brukere fordelt på idrettskretser, særforbund og NIF sentralt. Løsningen er tatt godt imot, og vi forventer økende tilslutning til denne plattformen utover i 2023. Tjenesten er fullt ut brukerfinansiert.
- Markedsplass for data og produkter (prototyp): Det digitale økosystemet av fellesløsninger og data samles på ett sted.