Visepresident Sondre Sande Gullord i idrettsstyret la frem status i idrettsorganisasjonens oppfølging av i Idretten Vil! Langtidsplanen for norsk idrett for perioden 2023-2027. Foto: Geir Owe Fredheim

Norsk idrett i god driv for å oppnå Idretten vil!

Lørdag ble status og løypemelding fra idrettsstyret om arbeidet i organisasjonen med Idretten vil!, langtidsplanen for norsk idrett for perioden 2023-2027, delt med NIFs ledermøte i Ålesund.

Visepresident Sondre Sande Gullord i idrettsstyret ledet an med en presentasjon av status og hvordan organisasjonen har iverksatt strategien og utviklet indikatorer for å kunne måle fremdrift på de ulike satsingsområdene.

– For hele norsk idrett er det avgjørende at strategien blir levendegjort gjennom alle organisasjonsledd, og gjennom sekundering og målinger underveis, forteller Gullord og legger til:

– Når vi er samlet her på NIFs ledermøte i Ålesund er det også viktig å kaste lys på og diskutere viktige målsettinger som organisasjonen må stå sammen om, slik som økonomi som barriere, arbeidet med å bygge flere idrettsanlegg og forenkling av hverdagen til idrettslagene.

NIF sentralt har det siste året spesielt prioritert å legge til rette for en styrket ungdomssatsing, kartlegging av kostnadsdrivere og tiltak mot økonomi som barriere i idretten, arbeidet med forenkling av hverdagen i idrettslagene og oppfølging av bedre rammevilkår for bygging og rehabilitering av idrettsanlegg. Det er også utformet en egen rapport i idrettens innsikt- og analyseverktøy PowerBI for å kunne måle fremdriften på ulike nøkkelresultater, slik som medlemstall, kjønnsbalanse og fartstid i ulike roller og verv.

Gode eksempler fra organisasjonen

Flere av idrettslederne fikk anledning til å vise frem egne strategier for forsamlingen.

– Det er inspirerende å se hvordan idrettskretser, særforbund og også idrettslag har tatt i bruk Idretten vil! i utformingen av egne strategier, fortsetter Gullord. –  Det felles rammeverket gir retning, og mangfoldet av innsatser i ulike deler av idrettsorganisasjonen skaper resultater, forteller han.

Generalsekretær i Norges Gymnastikk- og Turnforbund, Mona Kristiansen viste nye «Gym og turn vil!» hvor ungdom og anleggssatsing har fått prioritet.

Saken fortsetter under bildet.

Sylvi.jpg

Organisasjonssjef Sylvi Ofstad i Troms idrettskrets. Foto: Geir Owe Fredheim, Idrettsforbundet

Også Troms-idretten har fått en egen «Troms-idretten vil», og den ble presentert av nyvalgt kretsleder Inger-Lise Brones og organisasjonssjef Sylvi Ofstad. Også her har ungdomssatsingen fått stor plass og prioritet, med vekt på arbeidet for å rekruttere flere tillitsvalgte og frivillige i landsdelen.

Til sist fikk Nordstrand IF fra Oslo slippe til ved styreleder Anders Bakken. Idrettslaget viste hvordan de har brukt strategiprosessen for å samle klubben om en felles retning på tvers av grupper med særlig mål om å bygge en god frivillighetskultur.