Innhold i dette kapittelet

Norges idrettsforbund søker om 963 millioner kroner for 2025. Basert på data fra Statistisk sentralbyrå har NIF beregnet pris- og lønnskompensasjonen til å utgjøre om lag 3,8 prosent.

Dette utgjør 33 millioner kroner og er fordelt på de fire postene. Utover dette søkes det om 60 millioner kroner til styrking av satsingsområdene beskrevet over. Idrettsstyret ber om at praksisen fra årets tildelingsrunde, hvor det ble tillagt idrettsstyret å fordele økningen på de fire aktuelle postene, videreføres.

Figur 3 viser tildelingen for 2024, samt årets søknadssum.

Norges idrettsforbund registrerer at det i statsbudsjettet legges til grunn at overskuddet i Norsk Tipping forventes å øke, og at overføringene til idrettsformål vil øke med over 400 millioner kroner. Sett i sammenheng med utviklingen i tilskuddene over hovedfordelingens post 5 over de siste årene, mener vi at den totale summen idrettsorganisasjonen gjennom denne søknaden ber om er både nødvendig og ansvarlig. Forventet vekst i overføringer til idretten vil i stor grad ligge igjen til midlenes hovedformål og styrke dette formålet. Norges idrettsforbund ber derfor Kulturdepartementet om å øke tilskuddet over hovedfordelingens post 5 med 93 millioner kroner til 963 millioner kroner i tråd med denne søknaden.

Figur 3: Tildeling for 2024 og årets søknadssum