Visjon og mål

Visjon og mål

«Idrettsglede for alle» er drømmen om hvordan fremtiden til hele norsk idrett skal være. Den inkluderer alle og utelukker ingen. Det ligger i visjonen at ingen, uansett grunn, skal utelukkes fra muligheten til å oppleve idrettsglede for alle. Visjonen skiller ikke mellom toppidrett og breddeidrett, mellom voksne og barn, eller mellom personer med eller uten funksjonsnedsettelser. «Alle» skiller ikke på landbakgrunn eller familieøkonomi, ikke på alder, på kultur eller kjønn.

Dagens situasjon

Dagens situasjon

Norsk idrett speiler det norske samfunnet og står i en krevende økonomisk situasjon. Fortsatt høy prisvekst, høyt rentenivå og en svak kronekurs skaper økonomiske utfordringer også for norsk idrett. Økte kostnader påvirker hvor mye penger som kan disponeres til selve aktiviteten.

Prioriteringer for 2025

Idrettsorganisasjonen ønsker å opprettholde dagens drifts- og aktivitetsnivå. I tillegg er det behov for å styrke noen prioriterte områder som idrettsorganisasjonen har samlet seg om. Denne søknaden handler om å styrke norsk idretts kjernevirksomhet.

Søknadssum

Norges idrettsforbund søker om 963 millioner kroner for 2025. Basert på data fra Statistisk sentralbyrå har NIF beregnet pris- og lønnskompensasjonen til å utgjøre om lag 3,8 prosent.

Videre utvikling etter 2025

Over flere år har idrettsorganisasjonene hatt et målrettet og omfattende arbeid med å redusere økonomi som begrensende faktor for idrettsdeltakelsen. Dette er et arbeid som får konsekvenser innenfor alle de fire tilskuddspostene, samtidig som NIF og alle organisasjonsledd under NIF har et selvstendig ansvar for å redusere kostnadene ved idrettsdeltakelse.

Last ned hele søknaden