Andre Bjørn Røine, Kjell Inge Eidsaunet, Petrine Olgeirsdottir, Bjørgulv Vinje Borgundvaag, Marcela Bustos og Inge Andersen.

- Håper medaljen markerer et skifte

Norge tok sin første medalje i vinter-Deaflympics på 12 år, da brettkjører Petrine Olgeirsdottir tok sølv i Khanty-Mansijsk tidligere i år. Fredag var kulturdepartementet på plass for å feire. – Jeg håper medaljen markerer et skifte, sa statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag.

- Det var en utrolig god følelse å ta medalje i Deaflympics. Nå er det langsiktige målet å ta gull og få med flere hørselshemmede til å kjøre snowboard, fortalte sølvvinner Olgeirsdottir.

Og rekruttering ble også temaet da utøvere, trenere og ledere samlet seg på Olympiatoppen for å markere Norges innsats i Deaflympics 2015 (OL for hørselshemmede utøvere). Norge sendte en beskjeden tropp på tre utøvere til lekene som ble avholdt i russiske Khanty-Mansijsk. Petrine Olgeirsdottir og Andre Bjørn Røine representerte Norge i snowboard, mens Kjell Inge Eidsaunet konkurrerte i alpint.

- Gode ambassadører for idretten
Olgeirsdottir tok Norges første medalje på 12 år i vinterutgaven og ble sammen med de andre utøverne hyllet av statssekretær Borgundvaag. Det ble også diskutert hvordan man kan utvikle idrett for hørselshemmede i fremtiden.
- Dere vi hedrer her i dag har fått det til. Dere har blitt inkludert, dere har satset og blitt gode. Dere står for fantastiske prestasjoner og er kjempegode ambassadører for idretten, sa statssekretæren.

Til tross for sentrale vedtak om å inkludere alle i idretten innser Borgundvaag at man ennå ikke er i mål. – Det er fortsatt barn og unge som ikke finner sin plass i idretten. Jeg håper medaljen til Olgeirsdottir markerer et skifte og indikerer at både medaljetørken er over, og at arbeidet idretten skal gjøre for å inkludere alle - fungerer bedre, fortsatte Borgundvaag.
Leder for toppidrett for idrett for funksjonshemmede, Cato Zahl Pedersen, er klar for å ta imot utfordringen.
- Vi fikk et løft i 2015, da 20 millioner ble øremerket idrett for funksjonshemmede. Det er et mål for oss at regjeringen understøtter og styrker dette arbeidet videre, sa Pedersen.

Idrettsstyremedlem Marcela Bustos deltok på markeringen. Hun mener dagens møte var en viktig markering. – Møtet markerer at det er en ambisjon for NIF og Olympiatoppen at vi ønsker å løfte døveidretten generelt, men også toppidretten spesielt. At både Ski- og Snowboardforbundet var tilstede viser at det er interesse for å videreutvikle området. Vi har et formål som heter idrettsglede for alle, da må vi sette handling bak ordene. Dagens møte er et godt eksempel på det, avsluttet idrettsstyremedlem Bustos.

Sølvvinner Petrine Olgeirsdottir fikk gratulasjoner fra dobbelt olympisk mester i håndball, Karoline Dyhre Breivang. Jentene fant raskt tonen og delte erfaringer fra sine karrierer.