Vil du etablere en BUA? Her er fem gode tips!

Furuset Idrettsforening har etablert en BUA-avdeling som låner ut gratis utstyr til både medlemmer og resten av befolkningen. De anbefaler flere idrettslag og foreninger å samarbeide for å etablere en BUA som kan bidra til at flere er i aktivitet.

 Det er et ganske ambisiøst mål, men vi tenker at det å få flere ut i aktivitet vil hjelpe beboerne i bydelen vår, sier den engasjerte lederen av BUA Furuset Tosheeba Rashool. Gjennom BUA-avdelingen inne i Furuset Forum låner de ut gratis utstyr til både medlemmer, skoleklasser, barnehage og øvrig befolkning i bydelen.

Her er noen gode tips for å komme i gang med en utstyrsordning:

Det krever litt arbeid for å etablere og lykkes med en utstyrsordning. BUA-nettverket kan gi god hjelp og veiledning og ikke minst tilgang til materiell og et utlånssystem som gjør det enkelt å låne ut utstyret.

Før dere kommer så langt anbefaler vi idrettslag og idrettsråd som ønsker å bidra til å etablere eller videreutvikle en utlånsordning i sitt lokalsamfunn til å tenke og diskutere følgende:

  1. Hvorfor? Hvorfor man ønsker å etablere BUA? Hva er verdien og nytten med å etablere BUA? Disse spørsmålene er viktig å være samstemte om før man setter i gang med det videre arbeidet. Dette bør diskuteres i styret.

  2. Samarbeid: Mange av utlånsordningene etableres og driftes gjennom et samarbeid mellom kommune og frivillige organisasjoner. Dette er en viktig suksessfaktor for å lykkes. Kanskje idrettslaget kan samarbeide med Frivillighetssentralen, andre frivillige organisasjoner og kommunen?

  3. Søke om midler til drift og utstyr:
  • Driftsmidler: Gå i dialog med kommunen og/eller næringslivet for å dekke utgifter relatert til drift og vedlikehold av utstyret. I flere BUA-avdelinger dekker kommunen utgiftene, mot at idrettslag, Frivilligsentralen eller andre frivillige organisasjoner holder BUA åpent og vedlikeholder utstyret. Det er fint å sysselsette idrettslagets unge ressurser i BUA!

  • Midler til utstyr: Søk om midler til innkjøp av utstyr gjennom å søke Bufdir, Gjensidigestiftelsen, Sparebankstiftelsen, lokale stiftelser, kommunen og lokalt næringsliv. Involver og spør barn og unge i prosessen slik at dere kjøper inn det utstyret de ønsker seg og trenger. Da vil utstyret bli brukt.
  1. Søke om hjelp og veiledning fra BUA sentralt: BUA har 10 års erfaring med å hjelpe og veilede BUA-avdelinger i oppstarts- og etableringsfase. Går idrettslaget eller idrettsrådet med planer om å etablere en utstyrssentral, eller allerede har en utstyrssentral, kan dere bli med i BUA-nettverket. Les mer om BUA-nettverket her.

  2. Valg av lokasjon: Vi anbefaler at BUA etableres i nærheten eller inne i idrettshaller, anlegg, klubbhus, skole eller ved lekeplasser der barn og unge allerede ferdes. Da blir utstyret lånt og brukt i mye større grad. Knytt gjerne tilbudet til eksisterende aktivitet i idrettslaget.

Hva er BUA?

BUA står for Barn-Unge-Aktivitet og er en nasjonal ideell organisasjon som gjør det enklere for barn og unge å prøve flere og mer varierte aktiviteter – uten å øke forbruket. Vi tilbyr gratis utlån av utstyr til alt fra sport til friluftsliv, slik at alle får muligheten til å delta uansett økonomiske forutsetninger. Vårt mål er å fremme aktivitet, inkludering og bærekraft gjennom deling og gjenbruk, slik at barn og unge kan oppleve gleden ved mestring og utforsking på en miljøvennlig måte.