Idrettens nøkkeltallsrapport viser at begge kjønn hadde vekst i antall aktive medlemmer i alle aldersgrupper i 2023. Foto: Erik Ruud

Nøkkeltall for norsk idrett 2023

Nøkkeltallene for norsk idrett er nå klare. De viser blant annet at begge kjønn har hatt en vekst i antall aktive medlemmer i alle aldersgrupper, og at blant barn og ungdom i alderen 7 til 17 år, er minst 52,5 prosent av befolkningen medlem av et idrettslag.

Antall aktive medlemmer i norsk idrett var ca. 1,65 millioner ved årsskiftet. Etter nedgangen under koronapandemien har trenden nå snudd – det siste året har idretten fått over 64 000 nye aktive medlemmer.

Fotball, golf og håndball er fortsatt de tre største grenene totalt. Golfforbundet, Fotballforbundet og Studentidrettsforbundet er særforbundene med størst absolutt vekst i aktivitetstall siste seks år, mens Brettforbundet, Basketballforbundet og Amerikanske Idretters Forbund er de tre særforbundene med størst prosentvis vekst i den samme perioden.

Verdien av idrettens frivillige innsats i 2023 er beregnet til om lag 19,4 milliarder kroner, som en økning fra 2022.

Norges idrettsforbunds rapport om nøkkeltall for 2023 er en del to av spillemiddelrapporteringen. Nøkkeltallsrapporten har som mål å gi en samlet oversikt over sentrale data for norsk idrett per 31.12.2023. Dataene er hentet fra idrettens sentrale database og samordnet rapportering der organisasjonsleddene rapporterer tall for 2023 innen 30. april.

Les hele rapporten her.

Hovedfunn fra rapporten:

1. Det er 7 720 ordinære idrettslag og 1 325 bedriftsidrettslag tilsluttet NIF. Totalt gir det 9 045 idrettslag.

2. Antall medlemskap i de ordinære idrettslagene ved årsskiftet var 1 862 007. Det er en økning på over 30 000 medlemmer fra 2022.

3. Fra 2022 til 2023 har begge kjønn en økning i medlemstall i alle aldersgrupper.

4. Antall aktive medlemmer var 1 646 770 ved årsskiftet. Trenden har snudd etter nedgang under korona med over 64 000 nye aktive siste år og totalt en oppgang siden 2017.

5. Kvinneandelen er 40,7 prosent i medlemstall i 2023, en nedgang på 0,3 prosentpoeng siste seks år. Det har vært en oppgang i kvinneandelen i alle aldersgrupper i 2023, med unntak av aldersgruppene 13–19 og 20–25 år.

6. Kvinneandelen blant aktive er 40,8 prosent i 2023, en nedgang 0,3 prosentpoeng siste seks år. Det har vært en oppgang i kvinneandelen blant de aktive i alle aldersgrupper i 2023, med unntak av 13–19 og 20–25 år.

7. Begge kjønn hadde vekst i antall aktive medlemmer i alle aldersgrupper i 2023.

8. Det er flest unike medlemmer blant 13-åringene, mens andelen av befolkningen er størst blant 11-, 12- og 13-åringene, med 70 prosent. Blant barn og ungdom 7–17 år er minst 52,5 prosent av befolkningen medlem av et idrettslag.

9. Fotball, golf og håndball er de tre største grenene totalt, førstnevnte med over 380 000 aktive og de to andre med over henholdsvis 135 000 og 134 000 aktive. Fotball og håndball er de aller største grenene blant barn og ungdom 6–19 år. Over 365 000 barn og unge er rapportert inn på disse to grenene i 2023.

10. Golfforbundet, Fotballforbundet og Studentidrettsforbundet er særforbundene med størst absolutt vekst i aktivitetstall siste seks år, med henholdsvis ca. 35 000, 16 000 og 14 000 nye aktive. Brettforbundet, Basketballforbundet og Amerikanske Idretters Forbund er de tre særforbundene med størst prosentvis vekst siste seks år, med en vekst på henholdsvis 112 prosent, 84 prosent og 75 prosent.

11. Kvinneandelen i styringen av norsk idrett viser en jevn oppgang de siste seks årene i alle organisasjonstyper med unntak av idrettskretsene og bedriftsidrettskretsene. Førstnevnte har falt fra 50,3 til 49,5 prosent, så det står ikke dårlig til her, mens det hos sistnevnte har gått ned fra 49,5 til 45,6 prosent, men det har vært oppgang siste år. Tallene er best i sentralleddene, men er lavere ned til krets/region og lavest i idrettslagene, gruppene og bedriftsidrettslagene. På styreledernivå er det fortsatt en vei å gå, tallene her er betydelig lavere enn for styremedlemmer i de fleste organisasjonsledd.

12. Antall avholdte kurs og deltakere på kurs i regi av idrettsorganisasjonen har hatt oppgang i 2023, mens det har vært en nedgang i antall kurstimer.

13. Det har fra 2022 til 2023 vært en økning på 54 prosent i antall gjennomføringer av e-kurs.

14. Verdien av idrettens frivillige innsats i 2023 er beregnet til om lag 19,4 milliarder kroner, en økning fra 2022.

15. Verdien av samfunnets samlede investeringer i idrett, inkludert idrettens frivillige innsats, er 46 milliarder kroner. Av dette er 5 milliarder fra staten (inkludert spill), 6 milliarder fra kommuner og fylkeskommuner og 35 milliarder fra idretten selv, inkludert verdien av dugnad.

Dommer_smaa-7055.jpg
Fotballforbundet er det desidert største særforbundet, med nesten 400 000 aktive i 2023. Det tilsvarer 22,6 prosent av alle aktive medlemmer. Ved siden av Fotballforbundet hadde fire særforbund over 100 000 aktive medlemmer i 2023: Håndballforbundet, Golfforbundet, Skiforbundet og
Gymnastikk- og Turnforbundet. Foto: Erik Ruud