Utvalgsleder Anne Farseth la i dag frem en løypemelding i arbeidet for ytterligere å forbedre godt styresett i NIF på NIFs ledermøte i Ålesund. Foto: Geir Owe Fredheim

Ledermøtet fikk løypemelding om arbeidet med godt styresett

Som en oppfølging av et tingvedtak fra 2023, har idrettsstyret satt ned et utvalg med mandat til å vurdere, evaluere og gi anbefalinger til endringer i premissfaktorer for ytterligere å forbedre godt styresett i NIF.

På bakgrunn av utvalgets arbeid skal idrettsstyret komme tilbake til Idrettstinget i 2025 med forslag til eventuelle endringer.  På NIFs ledermøtet i Ålesund fikk idrettslederne fremlagt en løypemelding i dette arbeidet.

– Dette er et tema som engasjerer, både i og utenfor utvalget og det er noen store grunnleggende spørsmål som må besvares og adresseres for å kunne gi anbefalinger i henhold til vårt mandat, innledet utvalgsleder Anne Farseth i sin foreløpige løypemelding til NIFs ledermøte.

Forhold utvalget skal evaluere og vurdere inkluderer, men er ikke avgrenset til, følgende:

• Idrettsstyrets størrelse
  • Begrensninger for antall valgperioder for idrettsstyret
  • Alternerende valgordning til idrettsstyret og frekvens for valg
  • Alternerende valgordning til valgkomiteen i NIF og frekvens for valg
  • Prosess og mandat for å innstille til Idrettstinget på valg av valgkomiteen i NIF
  • Begrensninger for andre roller og representasjonsoppdrag ved verv i valgkomiteen i NIF
  • Kvoter og valgbarhet for unge representanter i idrettsstyret, valgkomiteen i NIF og andre organisasjonsledd.

Utvalget har så langt brukt tid på å innhente faktakunnskap og informasjon om spørsmålene i mandatet. En viktig del her har vært å gjennomføre intervjuer med personer med erfaring og innsikt fra sentrale posisjoner i NIF.

– På denne måten får utvalget tilgang til mye relevant kunnskap om styring, erfaringer fra god styring, men også utfordringer med styring, sa Farseth.

Utvalget har sendt ut en undersøkelse til organisasjonen for å få en bred og representativ kartlegging av synspunkter knyttet til de spørsmålene utvalget er opptatt av. Tidsfristen for å svare er satt til 6. juni.

Uten å avsløre for mye av funnene i undersøkelsen, orienterte Farseth om at det virket å være stor enighet om at det ikke var et behov for øvre aldersgrenser.

Utvalget har diskutert viktige temaer som rolleforståelse, kompetansekrav til et styremedlem og til et samlet styrekollegium, bruk av titler, heltids- og deltidsverv og hvem som innstiller på ny valgkomité.

Avslutningsvis fremhevet Farseth det store engasjementet utvalget hadde møtt i denne saken.

–  Dette viser et oppriktig ønske om at norsk idrett skal være en god, trygg og inkluderende organisasjon.  Så lenge vi har det med oss tror jeg vi vil kunne få mange gode diskusjoner og meningsbrytninger på veien til enda bedre styresett i norsk idrett, avsluttet Farseth.

Utvalget tar sikte på å levere en rapport til idrettsstyret i midten av september i år.

Sammensetning av utvalget for godt styresett:

• Anne Farseth, Norges Friidrettsforbund - leder
  • Adrian Stinessen Haugen, tidligere Studentidrettsforbundet