Jorid Degestrøm ble i dagens idrettsstyremøte utnevnt som leder av idrettsmedisinsk etikkutvalg. Foto: Rune Stoltz Bertinussen/NTB

Jorid Degestrøm vil lede idrettsmedisinsk etikkutvalg

Idrettsstyret vedtok i dag sammensetningen av idrettsmedisinsk etikkutvalg frem til idrettstinget 2025. Jorid Degerstrøm vil lede utvalget.

Idrettsstyret har tidligere vedtatt å videreføre idrettsmedisinsk etikkutvalg i tråd med tidligere praksis, men med et noe begrenset arbeidsomfang enn tidligere.

Utvalget er bredt tverrfaglig sammensatt og består av personer med erfaring fra idrettsmedisin, medisin, etikk, idrettspolitikk, idrettsfag og barne- og ungdomsarbeid. Utvalgets sammensetning vurderes av Idrettsstyret hvert annet år.

Sammensetning av Idrettsmedisinsk etikkutvalg 2024-2025.

Jorid Degerstrøm (leder). Cand Med, fastlege og bioingeniør. Degerstrøm er tidligere landslagslege for herrefotball, medisinsk ansvarlig lege ved Olympiatoppen Nord Norge og lege ved Norges Toppidrettsgymnas i Tromsø.

Svein Sandbo. Professor i etikk ved Dronning Mauds Høgskole. Sandbo har særlig kunnskap om digital etisk dannelse, metodikk og barn og etikk.

Øyvind Sandbakk. Professor ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU, professor innen fysiologi og biomekanikk ved NTNU og kommende sportssjef ved NTG. Han er tidligere langrennsløper, styremedlem ved Norges Idrettshøyskole og tidligere forsker ved Olympiatoppen.

Kjetil Borch. Bachelor i nautikk. Borch er aktiv toppidrettsutøver og representant for utøverkomiteen.

Marianne K. Stenslet. Cand. Psychol. Stenslet er autorisert psykolog og leder for HR og Kultur, samt etisk og trygg idrett i Norges idrettsforbund.

Vigdis Holmeset. Idrett og pedagogikk ved Universitetet i Oslo og topptrenerstudie fra NTNU. Hun er merittert trener både nasjonalt og internasjonalt i håndball og er nå ansatt i Norges Håndballforbund som utviklingsmedarbeider.

Ola Rønsen (NIMF). Medisinsk ansvarlig for Norges skiforbund og representant for Norsk forening for idrettsmedisin og fysisk aktivitet. Han har lang erfaring som lege og professor i ulike roller, blant annet for Olympiatoppen.

Julie Karima Berg. Sekretær for utvalget. Berg er rådgiver for trygg og etisk idrett i NIF.