Foto: Erik Ruud

Forkonferanse: En leken idrett gir god folkehelse

Onsdag 23. oktober arrangerer Vestfold og Telemark idrettskrets, Viken idrettskrets, Innlandet idrettskrets og Norges idrettsforbund forkonferansen «En leken idrett gir god folkehelse».

Som en oppvarming til Folkehelsekonferansen 2024 i Tønsberg vil vi utforske hvordan idretten, kommuner og det private kan samarbeide for å styrke folkehelsen. Gjennom en serie korte presentasjoner, vil eksperter, idrettsledere og beslutningstakere dele innsikt og historier om idretten og den fysiske aktivitetens rolle i å fremme livskvalitet og sosial deltakelse.

I en tid hvor stadig flere barn og unge står overfor utfordringer knyttet til inaktivitet, fremstår prosjekter som Aktiv365 og #mellomROMMET som viktige initiativer fra idrettskretsene, for å fremme fysisk aktivitet og styrke samarbeidet mellom ulike aktører i samfunnet.

Karoline Riis (prosjektleder for Aktiv365 i Vestfold og Telemark idrettskrets) og Jorunn Horgen (prosjektleder for #mellomROMMET), arbeider med ulike prosjekter som begge retter seg mot å skape aktivitet og trivsel for barn og ungdom i Norge. Både Riis og Horgen står på scenen under forkonferansen 23. oktober, og vil der fortelle mer om sine prosjekter. For både #mellomROMMET og Aktiv365 er gode eksempler på hvordan samarbeid mellom skoler, idrettslag og lokalsamfunn kan skape meningsfulle aktiviteter som bidrar til bedre helse og økt trivsel for barn og unge.

#mellomROMMET: Samlingspunkt for aktivitet

#mellomROMMET er et prosjekt som har som mål å styrke samarbeidet mellom idrett, skole og lokale aktører, inkludert friluftsliv og kulturorganisasjoner. Jorunn Horgen forklarer at prosjektet søker å fylle gapet mellom skole og organiserte fritidsaktiviteter ved å tilby meningsfulle aktiviteter i det såkalte «mellomrommet» etter skoletid. Dette skjer ved å åpne opp arealer og lokaler som tidligere ikke har vært tilgjengelige for aktivitet.

– Det er viktig at vi ikke konkurrerer med eksisterende tilbud, men heller utfyller dem, sier Horgen.

Prosjektet legger vekt på å bruke unge trenere og ledere til å skape aktivitet, noe som gir en ekstra dimensjon til samarbeidet. #mellomROMMET er fortsatt i en tidlig fase med pilotprosjekter i gang, og det legges stor vekt på å skape bærekraftige modeller som effektivt utnytter eksisterende ressurser.

Jorunn Horgen

Aktiv365: Broen mellom skole og idrett

I Vestfold og Telemark arbeider Karoline Riis med Aktiv365, et prosjekt som har som mål å integrere fysisk aktivitet i skolehverdagen og bygge bro mellom skole og lokale idrettslag. Gjennom unge aktivitetsledere, skapes det lek og aktivitet på skolene, noe som har bidratt til et positivt og inkluderende miljø.

– En av våre suksessfaktorer er at skolene selv velger ut aktivitetsledere, siden de kjenner elevene best, sier Riis.

Dette har gjort prosjektet inkluderende, da både elever med og uten tidligere idrettserfaring får muligheten til å bidra. Aktivitetene som tilbys, er lekbaserte, med fokus på inkludering fremfor konkurranse, noe som sikrer at alle elever kan delta.

Prosjektleder Karoline Riis fra Vestfold og Telemark idrettskrets elsker å se aktivitetsgleden de unge viser under Aktiv365-kurset.

Samspill for økt aktivitet

Selv om #mellomROMMET og Aktiv365 har ulike tilnærminger, arbeider begge prosjektene mot et felles mål: Å fremme fysisk aktivitet blant barn og unge. #mellomROMMET utvider mulighetene for samarbeid på tvers av sektorer, mens Aktiv365 engasjerer unge aktivitetsledere som kan bidra på flere arenaer.

– De unge aktivitetslederne i Aktiv365 kan være med å skape aktivitet for barn og unge i #mellomROMMET, sier Riis.

Samarbeidet mellom disse to prosjektene viser hvordan ulike initiativer kan styrke hverandre og skape synergier som øker muligheten for å nå flere barn og unge.

Veien videre

Både Aktiv365 og #mellomROMMET har store ambisjoner for fremtiden. Aktiv365 har vokst betydelig siden oppstarten i 2003, og har nå mellom 50 til 60 deltagende skoler hvert år. #mellomROMMET er fortsatt i en oppstartsfase, men med et treårig perspektiv har de gode muligheter til å eksperimentere med ulike modeller og tilpasse dem etter hvert.

Initiativene er gode eksempler på hvordan små skritt kan føre til store resultater når det gjelder å skape en mer aktiv og inkluderende fremtid for kommende generasjoner.

– Når alle bidrar litt, kan vi få til mye, avslutter Riis.

Norges idrettsforbund streamer hele forkonferansen, så her har man anledning til både å få med seg Riis' og Horgens foredrag, men også innlegg fra mange andre spennende forelesere, blant annet Dean Kriellaars!

Se fullstendig program her.