Beach vannpolo er godkjent som ny idrett av idrettsstyret. Foto: Norges Svømmeforbund

Beach vannpolo tatt opp som ny idrett i Norges Svømmeforbund

Idrettsstyret har i dag godkjent Beach vannpolo som ny idrett i Norges Svømmeforbund (NSF).

Idretten Beach vannpolo utøves etter eget konkurranseregelverk som er gitt av det internasjonale svømmeforbundet, World aquatics. Blant annet innebærer dette at Beach vannpolo har kortere kamper, færre spillere og det benyttes en mindre bane enn vannpolo. Med færre spillere på banen og færre innbyttere, blir det lettere for små klubber å danne lag.

Etter NIFs lov § 6-3 skal opptak av nye idretter godkjennes av idrettsstyret. Idrettsstyret avgjør om den nye aktiviteten er forenlig med NIFs formål og oppfyller lovens definisjon av idrett. Etter NIFs lov § 1-2 (1) er det tre vilkår som skal være oppfylt for at en aktivitet skal kunne godkjennes som idrett under NIF:

• det er fysisk aktivitet av konkurranse-, trenings- og/eller mosjonskarakter,
  • aktiviteten er som konkurranseaktivitet målbar etter godkjent regelverk,
  • aktiviteten tilfredsstiller de etiske normer idretten i Norge bygger sin aktivitet på.

I tillegg til kravene etter NIFs lov, har idrettsstyret i sin praksis lagt vekt på om særforbundet som søker opptak av den nye idretten, er å anse som den landsomfattende organisasjonen som organiserer den aktuelle idretten i Norge, og om særforbundet har den formelle tilknytning til det internasjonale særforbundet som organiserer idretten.

Beach vannpolo organiseres i dag av idrettslag som er medlemmer av NSF og internasjonalt organiseres Beach vannpolo av World aquatics, som NSF er medlem av. Idrettsstyret mener at Beach vannpolo oppfyller idrettsbegrepet i NIFs lov og at idrettens organisering tilfredsstiller de kravene som styret har lagt vekt på i tidligere praksis.