Idrettspresident Berit Kjøll mener det er for tidlig å senke skuldrene. Foto: Geir Owe Fredheim

Det er ingen grunn til å senke skuldrene

Vi skriver slutten av oktober og koronapandemien preger fortsatt hverdagen til hver enkelt av oss.

Mange av oss sitter på hjemmekontor og savner den daglige kontakten med våre kollegaer og venner. Vi har flyttet mye av den sosiale kontakten over til digitale møteplasser. Det fungerer, men vil aldri kunne erstatte fysisk samvær fullt ut. Mange har avlyst planlagte samlinger, bryllup, vennetreff og julebord.

Flere næringer og bransjer sliter mer enn noen gang, som følge av de myndighetspålagte restriksjonene som har til formål å redusere omfanget av sosial kontakt mellom mennesker. Alt for å redusere smittepresset i det norske samfunnet.

Dessverre er tiltakene helt nødvendige. En andre bølge av koranasmitte skyller gjennom Europa. Flere land stenger ned på nytt. I Frankrike, i Spania og i Storbritannia, Polen og Tsjekkia ser vi en urovekkende utvikling med rekordhøye smittetall og et stort økende antall sykehusinnleggelser. Også i Norge ser vi samme tendens. De to siste ukene har smittetallene i landet økt urovekkende mye.

Nødvendig å bremse litt opp
Derfor var det også helt nødvendig å sette på håndbrekket igjen, med nye nasjonale innstramminger denne uken. Heldigvis ble ikke idretten direkte berørt denne gangen. Det skyldes primært at myndighetene har gitt oss tillit for den fantastiske jobben hver og en av dere har gjort for å redusere risiko for smittespredning av covid-19 i idretten.

Derfor vil jeg benytte anledningen til å takke dere alle som gjør en fantastisk innsats og som står på for norsk idrett og holder hjulene i gang som best dere kan, hver eneste dag. Tusen takk til dere som sørger for at våre barn og unge får et best mulig aktivitetstilbud i en situasjon som er svært krevende. Takk til dere som sørger for at det sprites hender og vaskes utstyr før og etter hver eneste trening og kamp, at dere holder avstand til hverandre når dere ikke trener eller konkurrerer, og at dere passer på at det ikke drikkes fra hverandres flasker.

Og takk til dere alle som har lyst til å komme å se på, enten det er deres små håpefulle eller profesjonelle utøvere, og som følger arrangørens smittevernregler til punkt og prikke. At dere velvillig registrerer dere i idrettens oppmøteregisteringssystemer slik at våre arrangører kan bistå helsemyndighetene med enkel og tidseffektiv smittesporing, dersom smitte skulle oppstå i idretten. Og takk til våre utøvere som følger reglene hver eneste dag og som mer enn gjerne tar idrettens koronavettkurs for å skolere dere til å bli samfunnets beste smittevernsambassadører.

Idretten leder an
Idretten leder an i den nasjonale dugnaden for å redusere smittespredningen i det norske samfunnet. Det skal vi fortsette å gjøre i tiden fremover. All dokumentasjon viser at lite smitte skjer i forbindelse med utøvelse av idrettslig aktivitet. Det er vi glade for. Samtidig vet vi at smitte skjer i flere sosiale sammenhenger hvor mange mennesker møtes, og hvor enmeteren ikke alltid er like lett å overholde. Da er det viktig å påminne oss selv om den aller viktigste regelen. Hvis du føler deg syk, må du holde deg hjemme og ikke minst teste deg for å beskytte andre mot eventuell smitte.

Kjære idrettsvenner, det er dessverre ingen grunn til å senke skuldrene. Fortsett å følge smittevernsreglene, gjengitt i smittevernsveilederen og de særidrettslige koronavettreglene som er utarbeidet av de enkelte særforbundene. Vær ekstra varsom når du skal komme deg til og fra trening, kamp eller konkurranser. Å gå, sykle eller kjøre bil er bedre enn å ta buss, T-bane, trikk eller tog i disse koronatider. Er du usikker på hvilke regler som gjelder, spør heller en gang for mye enn en gang for lite.

Til slutt vil jeg også rette en stor takk til dere som ennå ikke har kommet i gang med ordinær trening eller konkurranser. Dere har snart ventet i åtte måneder. Det er jeg oppriktig lei meg for. Jeg forstår at dette er en krevende tålmodighetsprøve. Vi håper derfor at fase 2 i den gradvise gjenåpningen av kontakttrening for voksne kan komme i gang raskets mulig. Vi har en tett og god dialog med helsemyndighetene og nå handler det om å være like flinke som vi har vært frem til nå:

Vask hendene ofte, hold deg hjemme når du er syk og hold enmeteren - og gjerne en meter til - hvis du kan.

Jeg ønsker dere en flott helg, alle sammen.