Et avgjørende satsningsområde knyttet til arbeidet med Trenerløypa er de som skal hjelpe trenerne i norsk idrett til å lære mer og utvikle seg videre - trenerutviklerne. Arbeidet tar for seg læring og utvikling, der personen som skal lære er i fokus. Den tradisjonelle kurslæreren har vært ansvarlig for å levere kurs. Vi ser nå at det vil være formålstjenlig om den moderne trenerutvikleren spiller en viktig rolle i forskjellige læringssituasjoner slik at trenerne kan bli så effektive som overhodet mulig, noe som vil komme utøvere på alle nivåer til gode.
En moderne trenerutvikler bør ha kompetanse om læring og bør inneha en rekke funksjoner som: fasilitator, vurdere og evaluere, mentorere, designe programmer, lederskap og personlig utvikling. En moderne trenerutvikler utfordrer og oppfordrer trenere til å ta ansvar for egen utvikling, og lærer samtidig bort hvordan man kan lære fra både formelle og uformelle læringssituasjoner.
Særforbundene har ansvaret for å ha kvalifiserte trenerutviklere som kan levere med tanke på de kompetansekravene som er satt på de ulike nivåene i Trenerløypa.
Etter initiativ fra særforbundene arrangerer NIF
- ved Kompetanseutviklingsavdelingen - flere årlige samlinger med mål om å øke trenerutviklernes kompetanse. Målgruppen på disse samlingene er trenerutviklere, utdanningsansvarlige eller andre personer sendt av særforbundene.