Kåre Strand i Sandnes idrettsråd har over flere år gjort en formidabel innsats med å fordele LAM tidlig på høsten, til idrettslagenes glede. Foto: Sandnes idrettsråd

Ingen grunn til å vente med å fordel lokale aktivitetsmidler (LAM)

Er du LAM-ansvarlig i idrettsrådet? Les videre. Selv om fristen for å fordele LAM fortsatt er et stykke unna, er det ingen grunn til å vente. Mange idrettslag trenger pengene nå.

LAM er en kjærkommen inntekt for idrettslagene, mye fordi ordningen er ubyråkratisk og at idrettslagene i stor grad selv kan bestemme hvordan midlene kan komme til størst nytte.

Det er idrettsrådene som tildeler LAM til idrettslagene i kommune. Dette skjer på grunnlag av tildelingskriterier vedtatt av årsmøtet før sommeren. Da det i august ble åpnet for å fullføre fordelingen, var det mange idrettsråd som var raskt ut av startgropa.

Noen er tidligere ute enn andre

- Vi var ferdig med fordelingen allerede i slutten av august, sier Kåre Strand, daglig leder i Sandnes idrettsråd. Dette er et viktig tilskudd for mange av våre idrettslag og vi ser ingen grunn til å vente med fordelingen, fortsetter han.

Idrettsrådet i Sandnes har i mange år lagt inn en ekstra innsats like etter sommerferien slik at midlene kan fordeles så raskt som mulig.

- Tidligere hadde vi en søknadsbasert ordning som medførte noe ekstra saksbehandling hos idrettsrådet. Da vi forenklet tildelingskriteriene ble saksbehandlingstiden betraktelig kortere og utbetalingene kunne skje raskere, avslutter Strand, vel vitende om at alle idrettslagene i Sandens for lengts har fått utbetalt LAM.

Åpning for å tilføre idrettsrådet midler til administrasjon

Som en prøveordning ble det i 2023 åpnet for at idrettsrådene kan avsette inntil fem prosent av LAM til å styrke egen administrasjon. Norges idrettsforbund (NIF) oppfordrer idrettsrådene til å benytte seg av denne muligheten. Dette bidrar til å forsterke det viktige arbeidet som utføres i idrettsrådene og øker den administrative kapasiteten.

Det finnes mange måter å nyttiggjøre seg av disse midlene på. Et eksempel er Ullensaker idrettsråd, som nylig vedtok å avsette fem prosent av LAM til administrasjon. Sammen med tilskuddet fra kommunen, som tilsvarer de fem prosentene fra LAM, har Ullensaker idrettsråd nå styrket sin administrative kapasitet. Dette gjør det mulig for dem å håndtere oppgaver mer effektivt og ha tettere dialog med både idrettslagene og kommunen.

I Møre og Romsdal har de tatt det et skritt lengre. Idrettsrådene i Hustadvika og Kristiansund har i samarbeid med fylkeskommunen og idrettskretsen opprettet en egen stilling som skal være en ressurs for idrettsrådene i de to kommunene. Målet er at denne samarbeidsmodellen skal videreutvikles og etter hvert inkludere flere idrettsråd i fylket. I et slikt samarbeid er muligheten for stordriftsfordeler åpenbare.

Ikke vent – fordel LAM nå

Det er fortsatt mange idrettsråd som ikke har fordelt LAM for sine idrettslag. Selv om fristen forfaller først 15. november, er det ingen grunn til å vente. Idrettslagene trenger pengene nå.

Er du leder av et idrettsråd og har spørsmål om LAM? Ta kontakt med din idrettskrets.

Les mer om Lokale aktivitetsmidler: Lokale aktivitetsmidler (LAM) (idrettsforbundet.no)