Tilhører VIK

Viken idrettskrets sitt bidrag med å integrere flyktninger fra Ukraina

Idrettskretsen har lenge arbeidet med å styrke inkludering i idrettslagene. Da flyktninger fra Ukraina kom, var det imponerende hvordan idrettslagene raskt inkluderte dem.

Selv om det kom færre flyktninger enn forventet, tilbød vi ulike aktiviteter for både familier med fast opphold og de på mottak. Idrettskretsen samarbeidet med kommuner, flyktningmottak og andre frivillige organisasjoner om å formidle tilbud og støtteordninger til idrettslagene. Idrettskretsen tok blant annet på seg oppgaven med etableringen av en felles nettside (med støtte fra Viken fylkeskommune) for relevant informasjon, samt utvikling av et nettkurs om inkludering. 

Idrettskretsen er medlem av ISCA (International Sport and Culture Association). Organisasjonen fremmer sport og fysisk aktivitet for individuell og samfunnsmessig helse og trivsel. ISCA fokuserer på økt deltagelse på grasrotnivå og fungerer som en paraplyorganisasjon for ulike idretts- og aktivitetsgrupper. ISCA jobber for samarbeid mellom offentlige, frivillige og private sektorer for å nå sine mål.  

Integration of Refugees Through Sport 
Gjennom økonomisk støtte fra ISCA og Nordisk Ministerråd, har idrettskretsen samarbeidet med Dansk Skoleidræt, Monaliiku og Ungmennafélag Islands om pilotprosjektet «Integration of Refugees Through Sport» (IRTS). 

Hovedmålet med pilotprosjektet var å utforske og vurdere effektiviteten av forskjellige idrettsrelaterte aktiviteter og programmer, designet for å fremme inkludering og engasjement blant barn og unge. Det var et spesielt fokus på ukrainske flyktninger.  

Det aktuelle initiativet fokuserte på å skape et trygt og imøtekommende miljø for barn, spesielt de fra konfliktrammede områder.  

Gjennom pilotprosjektet utforsket vi hvordan idrettslag kunne nå dette målet. For å svare på tilstrømningen av ukrainske flyktninger, brukte idrettskretsen sitt sterke nettverk og effektive infrastruktur for raskt å mobilisere idrettslag til å engasjere seg med flyktningene. Idrettslagenes raske respons og inkluderende natur har vært avgjørende for å nå dette målet og pilotprosjektet ble spesielt forankret hos Kolbotn IL og Lørenskog Gymnastikklag. 

Kolbotn IL og Viken idrettskrets bygget videre på Kolbotns allerede etablerte program; #KjæreTrener. #KjæreTrener har som mål å utstyre trenere med inkluderende verktøy og øke bevisstheten deres om håndtering av barn samt formidle til trenerne at de kan utgjøre en forskjell – at de har en veldig god mulighet til å bety noe ekstra. Programmet oppmuntrer også trenere til å reflektere over sine trenerstiler for å få bedre kontakt med barn med ulik bakgrunn.  

Viken idrettskrets har en visjon om idretts- og aktivitetsglede for alle. Dermed er det viktig å ha mennesker med motivasjon, forståelse, kunnskap og et ønske om å skape en inkluderende følelse på treningsfeltet. Og noen av menneskene som er der ute hele tiden, er trenerne. Ved å hjelpe trenerne til å bruke aktiviteter som er inkluderende og/eller har en inkluderende atferd, kan vi fokusere på inkluderingsarbeidet. 

Vi kan ikke kreve at trenerne skal være inkluderende og det er ingen selvfølge at alle frivillige trenere gjør det som kreves. Men vi kan påvirke dem til å være inkluderende. 

Sammen med Kolbotn IL laget idrettskretsen filmen #Kjæretrener  som handler om hvordan trenere kan ta vare på barn som er på flukt fra krigsherjede områder, med spesielt fokus på flyktninger fra Ukraina. Filmen er et eksempel hvor vi prøvde å trigge ønsket om å bety noe mer. Filmen er både på norsk og engelsk. 

Instruktører fra Lørenskog Gymnastikklag var en del av prosjektet i forbindelse med at «innføringsklasser»/«introduksjonsklasser» skulle ha aktivitetstimer i skoletiden.  

Lørenskog Gymnastikklag tok utgangspunkt i bevegelsesbasert læring, og benyttet blant annet aktiviteter fra et kompendie som er blitt utarbeidet av ISCA. I kompendiet finner man forslag på ulike aktiviteter som man kan bruke for å fremme et trygt og inkluderende miljø. Instruktørenes evne til å tilpasse seg barnas ulike bakgrunn og alder var avgjørende for suksessen, som på det meste hadde elever fra 17 forskjellige nasjonaliteter. Å legge aktivitetene inn i skoletiden viste seg også å bli en viktig faktor for at elevene også deltok på organisert trening i klubben på kveldstid.  

Pilotprosjektet avsluttes 
I april 2024 ble IRTS offisielt avsluttet i Helsinki, der alle samarbeidslandene møttes for presentasjon av våre funn, en felles evaluering av pilotprosjektet samt muligheter for videre prosjektsamarbeid.  

Erfaringene vi har gjort oss gjennom dette pilotprosjektet er at idretten fungerer som en brobygger mellom lokalsamfunn og nyankomne ukrainske flyktninger. Trenere og instruktører som kan reflektere over egen trenerstil er et viktig utgangspunkt. For å lage et miljø som ønsker nyankomne velkommen er nøkkelordene dyktig ledelse og skreddersydde men enkle og lekende aktiviteter. Med dette fremmes følelsen av tilhørighet og fellesskap for flyktninger og andre marginaliserte grupper.  

Å innlemme fysisk aktivitet i hverdagen/skoletiden fører ikke bare til bedre fysisk og psykisk helse, men det kan også føre til ytterligere deltagelse i organisert aktivitet, noe som igjen viser effektiviteten ved å fremme samfunnsinkludering gjennom idrett.  

Pilotprosjektet i denne omgangen har involvert ukrainske flyktninger, og erfaringene er helt klart overførbare til situasjoner med flyktninger fra andre land. I tillegg har prosjektet jobbet for begge kjønn. 

Samarbeid med lokale, nasjonale og internasjonale aktører åpner for en delingskultur, som igjen kan føre til mer kreativitet, innovasjon og møter mellom mennesker – flyktninger eller ikke.   

Samarbeidet til organisasjoner som Viken idrettskrets, ISCA og Nordisk Ministerråd fremhever den dype virkningen kollektive initiativer kan ha for å fremme samfunnsinkludering gjennom idrett, og vi takker for å ha vært en del av prosjektet. 

Er du interessert i å lese de andre samarbeidslandene sine prosjekter, les her.