somerkvikk.jpg

Slik kan du og ditt idrettslag søke støtte om å bygge deres Aktive Lokalsamfunn

Vil du og ditt idrettslag være med på å bygge deres Aktive Lokalsamfunn?

Drømmer du og ditt idrettslag om å nå ALLE barn og unge i lokalsamfunnet og gi dem en trygg og aktiv oppvekst? Med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB utlyser Viken idrettskrets nå midler til idrettslag som vil være med å bygge Aktive Lokalsamfunn.

Dette er prosjekter der idrettslag tar et utvidet ansvar for å styrke tilhørigheten, fellesskapet og aktivitetsnivået blant innbyggerne i sitt nærmiljø. En grunnstein i dette arbeidet har vært et tett og godt samarbeid med skolen om en trygg og aktiv oppvekst for våre felles barn og unge.

Vi utlyser midler på tre nivåer. Trinn en er denne gangen rettet mot tidsrommet etter skoleslutt og før oppstart av fritidsaktivitet på ettermiddag/kveldstid. Dette er omtalt som «Mellomrommet» og grunnlaget for et eget prosjekt i samarbeid på tvers av flere idrettskretser. Målet er å skape ny aktivitet i en tid der mange av skolens og idrettens anlegg står tomme, samtidig som det er tilgang på unge aktivitetsledere – eksempelvis studenter og elever ved videregående idrettslinjer. Se mer om "Mellomrommet" på deres nettside.

Trinn to er en mer ambisiøs og omfattende satsning. Denne fordrer et sterkere forankringsarbeid i skolen så vel som i idrettslaget. Her avtaler de to institusjonene en samhandling om mer og bedre fysisk aktivitet i skolen ledet av ressurser fra idrettslaget. Denne avtalen må så formaliseres i en partnerskapsavtale som tydeliggjør hvilke forventninger man har til hverandre i det videre arbeidet.

På det tredje nivået er det hele løftet opp til et kommunenivå der idrettsrådet spiller en nøkkelrolle i å forhandle fram en egenandel fra kommunen for en større satsning på fysisk aktivitet i skolen. Denne avtalen er først og fremst aktuell for kommuner som har hatt flere idrettslag involvert i Aktive Lokalsamfunn over tid. Drammen og Asker er i dag eksemplar på slike.

Her finner du skjema med søknadsfrister og ytterligere info om prosjektet.

Har du spørsmål kan du kontakte prosjektleder, Øyvind Thorsen, på telefon 92045746 eller e-post: oyvind.thorsen@idrettsforbundet.no

Viken idrettskrets ser frem til gode søknader og til å bistå interesserte idrettslag og idrettsråd i deres satsninger!