Hans Martin Bærefjell

Sommerhilsen fra idrettskretslederen

Kjære idrettsvenner! Sommeren er i anmarsj, og en velfortjent ferie ligger foran oss.

2024 har så langt vært positivt for idretten i Vestfold og Telemark. Det er med glede vi kan konstatere at både medlemskap- og aktivitetstallene fortsetter å stige, og vi nærmer oss nivåene før pandemien. Selv om vi ikke er helt der ennå, så peker pilene i riktig vei. Det viser at klubber, idrettsråd, særkretser og regioner jobber godt i vårt område og at idretten står sterkt og trygt.

Det kan ikke tas for gitt at vi skal ha en slik positiv utvikling, særlig ikke i en tid med kostnadsøkning og mye usikkerhet. Jeg vil takke hver og en av dere for de bidragene og arbeidet legges ned.

Nytt idrettskretsstyre er på plass

Nytt kretsstyre ble valgt på Idrettskretstinget i april. Som jeg også nevnte i min takketale, så har vi fått et styre med god spredning i alder, geografi, kompetanse og erfaring. Styret har etter kretstinget fokusert på å konstituere styret og komme i gang med arbeidet. Vi har startet med å lage tiltaks- og handlingsplaner for å nå målene i langtidsplanen som ble vedtatt på kretstinget og vil sammen med administrasjonen sluttføre dette arbeidet i slutten av august.

Å være øverste tillitsvalgt for idretten i Vestfold og Telemark er et stort privilegium og jeg får møte mange flotte tillitsvalgte, frivillige, lag og utøvere i vårt område, på alle nivåer. I tillegg får jeg og styret muligheten til å påvirke utviklingen og rammevilkårene for idretten i hele Norge. Sammen med resten av kretsstyret er jeg glad for at det er stor aktivitet og engasjement i vårt område.

Toppidretten er i utvikling

På toppidrettsnivå er Norge inne i en god periode og vi presterer godt internasjonalt i mange idretter. Det er derfor gledelig å se at utøvere i vår krets bidrar til dette. Det viser at arbeidet som er lagt ned for å legge til rette for dette gjennom Vestfold og Telemark toppidrett og Olympiatoppen med sitt regionale ledd, samlokalisert med Idrettskretsen, gir resultater.

For de av oss som følger idretten er det er derfor spennende å kunne følge «våre» utøvere i sommerens internasjonale arrangementer som Tour de France, OL og Paralympics.

Denne positive utviklingen kan ikke tas for gitt, så for oss som Idrettskrets er en viktige oppgaver å sørge for at også toppidretten får så gode rammevilkår som mulig i vår krets. Vi må derfor jobbe for at vi opprettholder Vestfold og Telemark toppidrett og at vi sikrer Olympiatoppens tilstedeværelse i Vestfold og Telemark.

Viktige idrettspolitiske saker fremover

Den viktigste saken på årets ledermøte i Ålesund var anlegg. Som samlet idrettsbevegelse hadde vi alle store forventninger til regjeringens varslede nasjonale plan for å bygge flere anlegg. Utviklingen viser et dramatisk fall i anleggsinvesteringene på nasjonalt nivå. Over 400 idrettslag melder at anleggssituasjonen gjør at de ikke kan ta imot nye medlemmer. Situasjonen er noe bedre i Vestfold og Telemark, men ikke uten noen av de samme utfordringene.

Regjeringens høringsdokument for revidering av spillemiddelordningen svarer ikke på idrettens- og samfunnets behov for anleggsutvikling. Dette vil derfor være en sak som står høyt på prioriteringslisten for norsk idrett fremover slik at vi sammen kan sikre gode rammevilkår for anleggsutvikling. Det vil ha stor betydning for lokalsamfunn og for at idretten skal kunne levere på vårt samfunnsoppdrag.

Nyt sommeren!

Jeg håper alle vil bruke sommermånedene til å lade batteriene frem mot det som blir en innholdsrik og spennende høst. Sammen skal vi jobbe for å fortsette den positive utvikling og snu den negative trenden på anleggssiden. Vi skal fortsette å jobbe videre med økonomi som barriere og vi skal bidra til å forenkle hverdagen for idrettslagene. Dette arbeidet skal vi gjøre sammen, for samlet står vi sterkere og har større påvirkning på sentrale og lokale politiske miljøer.

Til alle som representerer idretten i Vestfold og Telemark i løpet av sommerferien:

Lykke til, ha det gøy og skap minner for livet.

Riktig god sommer!

Beste hilsener