Idrettspresident Zaineb Al-Samarai, som her holder på datteren Maja, klarer kunsten å kombinere karriere og lederskap med familieliv. Foto: Geir Owe Fredheim

Reagerer på retorikk: - Er med på å undergrave oss selv

Idrettspresident Zaineb Al-Samarai mener at kvinnene i for stor grad ansvarliggjøres for mangelen på kjønnsbalanse på ledersiden i norsk idrett.

Denne saken er hentet fra Innlandet idrettskrets.

- Jeg tenker at det blir litt sært at det skapes et bilde av at hvis man skal lykkes som kvinnelig leder, må man ha en snill mann som sitter hjemme og passer barn. Da setter man indirekte mannens karriere foran kvinnens karriere. Det er en gammeldags måte å tenke på, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai og poengterer:

- Jeg håper alle etterstreber å ha en snill mann, uavhengig av man skal bli leder eller ikke.

Anledningen for intervjuet er kjønnsbalanse-prosjektet i regi av Innlandet idrettskrets.

Norges idrettspresident mener at både kvinner og menn må være bevisste på egen retorikk og hvordan det kan påvirke forventningene til kjønnsrollene.

- Å peke på at damer må rekke opp hånda eller at kvinner skal finne en snill mann som kan være barnevakt, blir helt feil. Det er jo hans barn også. Hvis vi kvinner snakker sånn, er vi med på å undergrave oss selv. Vi kvinner må også ta ansvar for hvilken retorikk vi bruker og holdninger som skapes, mener Zaineb Al-Samarai.

Reagerer

Gjentatt forskning viser til at kvinner må spørres en ekstra gang for å takke ja til et lederverv og føle at de er kompetente til oppgaven (Sisjord, Fasting & Sand, 2017), der menn i større grad tar på seg ansvar og jobber som de ikke nødvendigvis er kompetente til. I tillegg viser forskning (ref: Kunnskapsgrunnlag for Prosjekt Likestilling) at menn i lederposisjon ofte velger andre menn som ligner på seg selv til jobbene.

Idrettspresidenten er imidlertid lei av å høre at kvinner må bli flinkere til å rekke opp hånda og melde seg til lederverv.

- Ja, det er forsket på at kvinner bruker lenger tid på å si ja. Men jeg reagerer på at så mye av ansvaret legges på at damene ikke rekker opp hånda. Mange steder blir ikke kvinner spurt engang. Det blir for enkelt å plassere skylda der. Det er mer sammensatt enn at kvinner ikke rekker opp hånda, sier 36-åringen.

- Jeg tror mange damer kjenner seg igjen i at de må ta mer plass. Men du har også de som sitter og tenker: «Er det noe galt med meg?» «Er det jeg som må endre meg og ta plass?» Mange rekker opp hånda uten å få den posisjonen. Det er en strukturell utfordring og et samfunnsansvar.

Hun understreker:

- Jeg tenker at det er viktig at ikke kvinnene blir ansvarliggjort for at vi ikke har nådd alle likestillingsmål som vi har satt oss. Det er flere røde knapper å trykke på for å løse denne utfordringen, sier idrettspresidenten til Innlandet idrettskrets.

- Hvilke røde knapper sikter du til da?

- Det handler om blant annet å tilpasse den frivillige aktiviteten opp mot familietid, og å tilpasse utdanningsløpet slik at vi får med oss både kvinner og menn som ønsker å ta utdanning ved siden av idretten. Vi mister flere kvinner enn menn i en viss alder, fordi de velger å ta utdanning. Det handler om risikostyring.

- Hjertet i samfunnet

Zaineb Al-Samarai er tidenes yngste idrettspresident og et forbilde for mange.

-  Hvorfor vil du anbefale andre kvinner å bli ledere?

-  Fordi idretten er en av de beste lederskolene man kan gå. Du lærer samspill med mennesker, du lærer fag, og du får mye tillit i idretten. Samtidig er det kjempegøy. For meg er det helt fantastisk å lede en organisasjon som har gitt meg så mye og som jeg er så glad i. Jeg får jobbe med hobbyen min. Vi er med på å bygge samfunnet. Vi er hjertet i samfunnet, sier hun.

- Hva er en god leder? Hvilke egenskaper bør en leder besitte?

- Å være raus, å være tydelig, å se folk, samt å inneha god kunnskap om bedriften/organisasjonen du skal lede.

- Hva gir lederjobben deg av glede og energi?

- Jeg får stor glede av å se resultater på vegne av norsk idrett, når vi vet at vi er på rett vei og gjør en god jobb for å få med flest mulig barn og unge, skape bedre og flere anlegg – og å skape en arena hvor folk får teste ut sitt potensial, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai.