Prosjektleder, Karoline Riis fra Vestfold og Telemark idrettskrets elsker å se aktivitetsgleden de unge viser under Aktiv365-kurset. I bakgrunnen er ett av de mange kullene i Aktiv365 godt i gang med aktivitetslederutdanningen.

En aktiv skolehverdag med Aktiv365

Et nytt kull av entusiastiske aktivitetsledere fra over 50 barne- og ungdomsskoler i fylkene Vestfold og Telemark starter denne høsten på sin aktivitetslederutdanning i Aktiv365.

I regi av Vestfold og Telemark idrettskrets er Aktiv365 et tiltak for å bidra til mer fysisk aktivitet i skolehverdagen. Det er kun ti elever fra hver deltakende skole som kommer på et to-dagers grunnkurs i Skien Fritidspark. På grunnkurset får aktivitetslederne en innføring i hva aktivitetslederrollen er, og hvilke tips og verktøy som er nyttig i en slik rolle når de skal holde aktivitet for sine medelever på skolen. Grunnkurset består av både teori og praktisk gjennomføring.

Fellesskap og mestring

Etter snart ni gjennomførte grunnkurs denne høsten, har vi utdannet over 500 aktivitetsledere som nå er klare til å spre aktivitetsglede og fremme økt inkludering blant sine medelever på skolen. Gjennom grunnkurset får aktivitetslederne verktøy til å planlegge aktiviteter som sikrer høyest mulig deltakelse basert på aktivitetsprinsippet med fokus på å inkludere alle, skape trygghet og gjøre fysisk aktivitet gøy og engasjerende for alle.

- Høsten med grunnkurs er den beste tiden på året hvor vi blir kjent med nye aktivitetsledere og aktivkontakter fra de deltakende skolene, sier prosjektleder Karoline Riis.
- Etter et døgn på grunnkurs ser vi allerede en utvikling blant de unge. De blir et viktig forbilde på skolen sin, men også på fritiden, sier hun.

Henrik rediger med blokka.jpg

Prosjektmedarbeider i Aktiv365, Henrik Larsen, klargjør en aktivitet under grunnkurset i Skien Fritidspark. Henrik er nyansatt i Vestfold og Telemark idrettskrets og skal jobbe med satsningsområdet barn og ungdom. Foto: Vestfold og Telemark IK.

Klare for å gjøre en forskjell
Med fullført grunnkurs skal aktivitetslederne nå praktisere det de har lært når de kommer tilbake til sine egne skoler. De planlegger og organiserer ulike aktiviteter for alle aldersgrupper på skolen sin gjennom hele skoleåret.
- Det kan være store variasjoner på hvordan dette gjøres på skolene og jeg tror det er nøkkelen for å få Aktiv365 til å fungere på den enkelte skole, forklarer Riis.
- Aktivitetene foregår både ute, inne, i gymtimer, på aktivitetsdager, turneringer og mye annet gøy, legger hun til og forklarer at underveis i skoleåret blir aktivitetslederne veiledet og fulgt opp av aktivkontakten på skolen sin. - I tillegg kan skolene booke ulike oppfølgingskurs med oss instruktørene i Aktiv365 hvor vi kommer på besøk for å fylle på med mer inspirasjon og aktivitetsglede til aktivitetslederne. Det er alltid spennende å høre hvordan det går ute på skolene og å møte aktivitetslederne igjen, sier Riis.

Vestfold og Telemark idrettskrets er stolte av å utvikle og drive Aktiv365 i tett samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, samt Vestfold fylkeskommune og Telemark fylkeskommune. Dette samarbeidet har vært avgjørende for prosjektets suksess. Vi setter stor pris på det sterke partnerskapet som gjør dette mulig, avslutter Riis.