Tidligere landslagsspiller i håndball Linn-Kristin Riegelhuth Koren (i midten) bidro med ernæringslære under samlinga. Hun er engasjert i Norges idrettsforbund sitt prosjekt "Sunn idrett", med mål om å spre gode holdninger og verdier knyttet til mat, kropp, helse og prestasjon. Foto: Lisbeth Danielsen

Endelig samling for Vestfold og Telemark toppidrett

Etter ett års koronapause, fikk de nye utøverne i talentprogrammet Vestfold og Telemark toppidrett møtes til fysisk samling sist uke. De fikk påfyll av kunnskap om matlaging og ernæring, og gode råd på veien mot verdenstoppen av en fersk OL-deltaker.

Vestfold og Telemark toppidrett er et samarbeidsprosjekt mellom idrettskretsen og fylkeskommunen, og det eneste i sitt slag i Norge. Målet er å gi unge idrettsutøvere i fylket et løft på veien i sin karriere som en fremtidig toppidrettsutøver, som et supplement til deres klubb- og trenerrelasjoner. I koronaåret 2020 ble det umulig å gjennomføre fysiske samlinger. Stemningen var derfor på topp når unge idrettstalenter fra hele fylket møttes over to dager i Sandefjord sist uke.

- Tør å gå andre veier

Talentprogrammet som har vært drevet siden 2003, har hatt flere utøvere med som har gjort det godt på de store arenaene, som OL-medaljører Kjetil Borch (roing) og Nora Mørch (håndball). I Tokyo-OL i sommer skjøt rifleskytter Jeanette Hegg Duestad fra Revetal seg nesten til medaljer, og endte opp med to sterke 4.-plasser. Hun var selv med i Vestfold og Telemark toppidrett i årene 2017-2019, og sist mandag var hun tilbake for å dele av sin erfaring fra veien mot OL.

- Vi må slutte å se begrensninger for oss selv, og vi må tørre å bestemme oss for en plan, og gjennomføre den. Som idrettsutøver er det også viktig å være nysgjerrig, og tørre å lære av andre. Vi må utfordre oss selv, og ikke være redde for å gå nye veier både på trening og i privatlivet, sa hun til de unge idrettstalentene som var samlet på Scandic Park i Sandefjord, alle i alderen 15-19 år.

Rifleskytter Jeanette Hegg Duestad fra Revetal, som tok to 4. plasser i sommerens OL i Tokyo, hadde klare oppfordringer til utøverne. (Foto: Frank Tindvik)

Duestad oppfordret også til å ta vare på livet utenfor idretten.

- Ta vare på vennene på utsiden av idretten også, ikke bli den kjipe idrettsutøveren som alltid takker nei til å bli med på sosiale ting. Fikk på litt bøll en gang iblant, vi lever bare en gang. Ellers blir ikke idretten gøy i lengden, sa den unge skarpskytteren bestemt.

Hundekjører på laget

De 16 ungdommene som er med i 2021-2022-gruppa representerer 10 ulike idretter. Den mest «utradisjonelle» utøveren er kanskje Maren Emile Leegaard fra Sandefjord, som driver med hundekjøring. 18-åringen som imponerte med EM-gull i 2020, er glad for å være med.

- Jeg trodde helt ærlig ikke at en hundekjører kunne komme med på dette teamet, men jeg er utrolig glad for at jeg søkte og ble med. Forventingene mine er å få tilgang på hjelp og hjelpemidler som kan gjøre meg enda bedre i idretten min. Samlingen i Sandefjord var morsom! Jeg likte veldig godt matlagingsdelen, og deler av historien til Jeanette om veien til OL vil jeg ta med meg videre, sier hun.

Hennes viktigste mål for sesongen er pallplass under VM i Åsarna i Sverige i februar.

Matlaging og ernæringslære falt i smak hos flere av utøverne. (Foto: Lisbeth Danielsen)

Triatlet Sebastian Wernersen fra Tønsberg (til venstre på bildet over) synes samlinga var både gøy og lærerik.

- Vi ble kjent med hverandre på tvers av idretter, og alle kom veldig godt overens. Vi ble dratt ut av komfortsonen vår med presentasjoner av oss selv, og matlaging, noe kanskje ikke alle gjør i hverdagen. Jeg lærte mye om hvordan de andre utøverne jobber i sine idretter for å bli best og at det er mange paralleller på tvers av idrettene, forteller Sebastian, som deltar i junior VM om en uke.

Fokus på hele mennesket

Utøverne som er med får et bredt idrettsfaglig, kulturelt og sosialt tilbud. Det arrangeres to årlige samlinger med treningsøkter, foredrag og workshops.

Samlingen ble innledet med at utøverne presenterte seg selv, og løper Abdullahi Dahir Rabi delte en modig historie fra sin oppvekst og vei til å bli toppidrettsutøver (foto: Frank Tindvik)

Gjennom året har utøverne tilgang på individuell coaching fra tidligere landslagsutøver skøyter, Mikael Flygind Larsen, og Eirik Hanssen fra Olympiatoppen Østlandet. De kan også få veiledning innen kosthold og mental trening, og tilgang på fysikalsk behandling. Et eget kulturprogram, som utvikles av fylkeskommunen, er også en del av tilbudet.

- Vi er stolte over dette satsingsprosjektet vi driver i nært samarbeid med fylkeskommunen, som skal bidra til å gi våre unge, lovende idrettsutøvere et løft i jakten på medaljer. For å lykkes i toppidrett, må utøveren legge ned stort arbeid både fysisk, psykisk og sosialt. I Vestfold og Telemark toppidrett fokuserer vi på hele mennesket, gjennom blant annet kulturprogrammet, hvor utøverne får nye perspektiver og inspirasjon, forteller Lisbeth Danielsen, seniorrådgiver i Vestfold og Telemark idrettskrets, og ansvarlig for gjennomføringen av det unike talentprogrammet.

Neste fysiske samling for utøverne blir på våren, og i mellomtiden arrangerer vi noen digitale temakvelder og ønsker alle lykke til med trening og konkurranser!

Utøvergruppa 2021-2022:

• Abdullahi Dahir Rabi, friidrett-løp, Idrettslaget Runar, Larvik
  • Anne Svarstad, brytin, Snøgg Bryting, Notodden
  • Casper Rønning , sykling, friidrett-løp, triatlon og langrenn, Horten og omegn cyckleklubb/ Team Canibal, Idrettslaget Ivrig, Royal Sport, Horten
  • Eilen Brenne, friidrett-løp, Herkules Friidrett, Skien
  • Ina Halle Haugen, friidrett-løp, Idrettslaget Runar, Larvik
  • Maren Emilie Leegaard, hundekjøring, Jarlsberg Trekkhundklubb, Sandefjord
  • Maren Halle Haugen, langrenn og friidrett-løp, Idrettslaget Runar, Larvik
  • Mari Roligheten Ruud, friidrett-løp, Idrettslaget Runar, Larvik
  • Nora Sofie Doksrød, langrenn og seiling, Idrettslaget Runar, Sandefjord Seilforening, Sandefjord
  • Oskar Opstad Vike, langrenn, Idrettslaget Runar, Sandefjord
  • Sebastian Wernersen, triatlon, Tønsberg Triathlonklubb, Tønsberg