Innhold i kurset

Modul 0 (se under krav til deltaker): 

  • E-læring Barneidrettens verdigrunnlag
  • Trenerattest barn

Modul 1: Trygge rammer 2 timer
Barneidrettstreneren skal lære å lede barn i trygge læringsmiljø, der det er fokus på aktivitetsglede, innsats og mestring.

  • Trygg aktivitet og trygt miljø
  • Verdigrunnlaget i norsk idrett
  • Idretten sine barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett

Modul 2: Relasjon 2 timer
Deltaker skal få kunnskap om hvorfor det er viktig at barneidrettstreneren har en god relasjon til barna og betydningen det har for samhold, tillit og læring.

  • Utvikle egen menneskeinteresse
  • Hva er lurt å vite om barna/utøveren
  • Søken etter det sympatiske menneske 

Modul 3: Mestringsmiljø 3 timer
Deltaker skal være bevisst egne forventninger til det å være barneidrettstrener, idrettslaget og barna sine forventninger. Deltaker skal vite hvordan og hvorfor det er viktig å skape mestringsklima på trening og konkurranser

  • Trenerskap (leder)
  • Involvering, tilbakemeldinger og kommunikasjon
  • Undervisningsprinsipp (KAMPVISE)
  • Organisering av aktiviteten (leik, konkurranser, sirkel, stasjoner)
  • Valg av undervisningsmetoder 

Modul 4: Aldersrelatert og tilpasset trening. Treningsplanlegging. 3 timer. 
Barneidrettstreneren skal lære å legge til rette for trening som er tilpassa barnet sine forutsetninger fysisk, motorisk, emosjonelt, kognitivt og sosialt.

  • Vekst, modning og utvikling
  • Grunnleggende ferdigheter
  • Hvem, hva og hvorfor

Modul 5: Praktisk økt 4 timer
Deltaker skal gjennomføre en økt for barn som vektlegger hva, hvorfor og hvordan. Deltaker skal bruke teorien i praksis, og være bevisst hva barna skal lære i løpet av økten. Deltaker skal ta hensyn til sikkerhet og vite hvordan en håndterer enkle idrettsskader. 

  • Planlegge, gjennomføre og evaluere hensiktsmessige aktiviteter i variert miljø, som utvikler hele mennesket