Stipend

Ingen begrunnelse mottatt.

Knut Einar Skår, Kraftsportklubben av 1967, styrkeløft.

Knut Einar har allerede rukket å vinne flere internasjonale konkurranser i sin unge idrettskarriere. Han ble i 2022 og 2023 junior verdensmester i klassen under 105 kg og junior europamester i samme klasse i 2023. I junior EM ble han også kåret til beste løfter på tvers av alle nasjoner og vektklasser. Knut Einar innehar i tillegg nordisk junior-rekord i knebøy og sammenlagt alle øvelser. Knut Einar en del av Norges Styrkeløftforbunds Toppidrettsgruppe og juniorlandslaget i styrkeløft. Styrkeløftforbundet beskriver han som et stort talent innen norsk styrkeløft der han nå er rangert øverst i sin vektklasse. Hans største ønske er å kunne delta i World Games i løpet av sin løfte-karriere. Dette er den største internasjonale konkurransen i styrkeløft. Knut Einar ønsker å bruke stipendet for å tilrettelegge best mulig for trening og restitusjon, samt kjøp av nytt utstyr. Vi ønsker Knut Einar lykke til videre mot målene sine i styrkeløft.

Kaia Kleven, Trondhjems Skøiteklub, kunstløp.

Kaia tok i 2023 sølv i NM junior og andreplass i Norgescup finale. Hennes flotte resultater gjør at hun har oppnådd kravene for deltakelse i EM senior og for kortprogram i junior VM. Kaia har allerede rukket å representere Norge på isen to ganger i Nordisk mesterskap for junior og har oppnådd høye plasseringer som junior A-løper. I tillegg til å være et sportslig forbilde og en av de beste kunstløperne i Norge, er Kaia også en talentfull trener og viktig bidragsyter til TSKs klubbkultur. Hun ønsker å videreutvikle sine tekniske ferdigheter og målet er å representere Norge i internasjonale mesterskap. For å klare dette ønsker Kaia å bruke stipendet til å knytte til seg nye trenere og å kunne reise på samlinger med andre løpere på samme nivå. Vi ønsker Kaia lykke til og håper at vi snart får se henne på isen for Norge i internasjonale mesterskap.

Noah Støvne-Bjørnsen, Trondhjems Turnforening, turn.

Noah er en ung utøver som allerede som 11-åring gjorde seg bemerket som vinner av en nasjonal rekruttkonkurranse. Han har etter dette fulgt opp med en rekke topplasseringer i Norgescup de siste årene som viser at han er godt etablert i norgestoppen i sin aldersklasse. En skade satte stopper for høstsesongen 2022, men Noah kom sterkt tilbake og tok bronse i skranke i NM junior i 2023. Norges Gymnastikk- og Turnforbund har nå gitt Noah plass på juniorlandslaget og beskriver han som en spennende gymnast med potensialet til å kvalifisere seg til internasjonale mesterskap. Noah har selv satt seg meget høye mål og sikter mot å bli både norgesmester og verdensmester i mangekamp. Stipendet vil komme godt med til å dekke reisekostnader og innkjøp av utstyr. Vi ønsker han lykke til på ferden mot nye medaljer.

Eva Helena Nygård Johannessen, Nidaros Judoklubb, judo.

Eva Helena vant allerede i 2021 gull for jenter under 72 kg i Landsstevnet i Norge. Siden har hun flere meget sterke resultater med sølv i Matsumae cup Danmark i 2023 og gull i Nordisk mesterskap i 2023. Eva Helena er en av utøverne i gruppen mellom 15 og 17 år som er tatt opp i Norges Judoforbunds U18 utviklingsgruppe. Hun er også på bakgrunn av sine sterke prestasjoner og innsats tatt ut som en av tre judoutøvere til årets European Youth Olympic Festival (et ungdoms-OL) i Slovenia. Eva Helena har satt seg meget høye mål og satser mot å delta både i EM 2024 og OL 2028. For å nå toppen i judo må hun reise for å trene og konkurrere ute i Europa i sin vektklasse. Stipendet ønsker hun å bruke på å dekke utgifter til å delta på flere treningsleirer, samlinger og Europacup, uten at det skal gå ut over idrettslagets satsing på bredden. Vi ønsker Eva Helena lykke til og håper stipendet bidrar til at hun når sine mål.

Thea Asphaug, utøver Taekwon-Do.

Rennebu kommune, Oppdal Taekwon-Do klubb

Camilla Rånes Bye, utøver landeveissyklig utøver.

Stjørdal kommune, CK Victoria

Janne Charlotte Thoresen Nordnes, utøver håndball.

Trondheim kommune, Byåsen IL

Dominika Jamrozy, trener/utøver svømming.

Stjørdal kommune, Stjørdalsblink svømming

Ole Indergaard, utøver ishockey.

Trondheim kommune, Storhamar Ishockeyklubb

Vebjørn Gråberg, utøver freeski.

Trondheim kommune, Sportsklubben Freidig

Einar Hedegart, utøver skiskyting.

Inderøy kommune, Inderøy IL

Håkon Moe Berg, utøver friidrett.

Heim kommune, Kyrksæterøra IL