Ildsjeler

Signy Dahle, Marit Stene Einvik og Gretha Dahle, Flatanger IL.

BEGRUNNELSE:

Det legges ned ett kjempestort arbeid hvert år i å organisere kiosksalg på alle fotballkamper som spilles enten det er senior herrer, damer eller fotball for aldersbestemte klasser. Fotballdrakter vaskes og gjøres klar for neste kamp. Uten at mange tenker på hvor og hvem som har vasket drakter.Årets ildsjeler har stått for dette i mange år.

De har vært med siden mange av dagens seniorspillere startet med å spille fotballkamper for først gang. Alt har vært ordnet klart til fotballkamp. Den unike stemningen vi har i Flatanger når det spilles fotballkamper er ikke tilfeldig. Selve samlingspunktet er kiosken der du alltid for å kjøpe nystekte vafler, pølser, skuffkake og kaffe.

Årets ildsjeler har med sin innsats vært det samlingspunktet.
Kioskinntektene de har brakt inn til Flatanger Idrettslag er ett stort bidrag til at idrettslaget kan drive økonomisk bra, og at utgiftene for familier for deltakelse i idretten holdes på et lavt nivå.

Gratulerer!

Merete Steig – Frosta IL håndball

BEGRUNNELSE:

Merete har lagt ned en formidabel innsats for håndballen på Frosta de siste årene, og dette på tross av at hun ikke har med egne unger lengre.
Hun har utallige dugnadstimer bak seg, på og utenfor banen, og har et engasjement for håndballen som er "ut over det ordinære".

De timene Merete legger ned i Frostahallen er mange. Hun trener både aldersbestemte lag og på seniornivå, og kan i mange tilfeller fungere som et bindeledd imellom lagene. Den jobben hun utfører er viktig både for lag, enkeltpersoner og for klubben. Hun har mange ideer og en evne til å stå på til de er gjennomført.

Merete møter alltid med ett smil og en håndballglede som smitter. Hun er energisk og positiv og har evne til å skape engasjement og samhold.

BEGRUNNELSE:

Ønsker å nominere Adrian Kristiansen (Leder for Frøya IL Turn og Cheer) til ildsjel for Frøya IL.

Adrian har selv vært utøver i Frøya IL i sin barndom, og har i de senere år (rundt 2016/2017) tatt over som leder for turngruppa. Tenker det er viktig å fremheve det gode arbeidet han har gjort. Et imponerende verv med tanke på at han overtok stillingen i så ung alder.

Adrian er alltid støttende til trenerne på turn og cheer, men setter også klare forventninger. Han er organisert og følger opp når det er noe som må gjøres. Han tar imot forslag fra trenere, og er en motivator og pågangsdriver for videreutvikling og kursing i klubben.

Selv om han ikke er bosatt på Frøya er han aldri lengre unna enn en telefonsamtale eller melding. I tillegg stiller han opp på alle møter (så fremt det lar seg gjøre). Adrian har vært stabil i vervet over flere år og fortjener annerkjennelse for den jobben han har lagt ned.

Kjell Bjørnar Vestnor – Grong Kampsportklubb

Han er snart 63 år, og har holdt på med Tae Kwon Do i 20 år. Han startet først i Namsos, men i 2009 startet han egen klubb i Grong, da under Mudo. Etter 5 år, da kontrakten med de gikk ut, startet han opp Moo Ye gym&kampsport. Året etter ble Grong Kampsportklubb stiftet, hvor han er trener for kampsportutøverne. I tillegg til TKD, holder han og treninger i boksing og kick-boksing. Han har i alle de åra holdt treningene selv, og det har stort sett vært 5 kvelder i uka i flere år. Han holdet åpent hele året, og er han på ferie har han en som tar treningene for ham, men det er han som legger føringene for hva som skal gjennomgås.

Kjell Bjørnar har sjelden meldt avbud pga sykdom, da er det ille hvis så skjer. Klubben har utøvere som har tatt sølv og bronse i NM, med ham som trener. Er vi på stevner, er han en av coachene som er med utøveren på matta. Arrangerer vi stevner selv, er han med med både rigging og nedplukking av kampringene, i tillegg til at det er han som ordner maten til dommerne. Han er og i seksjonsstyret for WT TKD med møteaktivitet både fysiske i Oslo, og via Teams.

Jan Hammerdal – Kyrksæterøra IL & KIL/Hemne Fotball

BEGRUNNELSE:

• Regnskapsfører for KIL og alle underavdelinger siden ca 1990.
• Regnskapsfører for KIL/Hemne Fotball siden ca 1990.
• Regnskapsfører for Ånesøyan Storhall AS under prosjektering og drift siden 2018.
• Rådgiver for alle ovennevnte i regnskapssammenhenger og søknadsprosesser.
• Regnskapsfører og kasserer i mange forskjellige andre lag og foreninger i Heim.
• Aktiv i Kirksæterørens Hornmusikk siden 1981.
• Positiv og aktiv person i andre kulturelle/frivillige sammenhenger.

Jan Kr. Hammerdal har vært av uvurderlig betydning for en rekke frivillige lag og foreninger i en lang periode. Han har vært, og er arbeidsom, strukturert og pålitelig i regnskapsarbeidet, og har bidratt sterkt til de frivillige lag og foreningers økonomiske arbeid og oversikt.

Jan har vært regnskapsfører for Kyrksæterøra Idrettslag og alle underavdelinger sammenhengende siden ca 1990, dvs ca 35 år. Med forholdsmessig stor aktivitet i idrettslaget, herunder avdelingene, skjønner vi at dette er et omfattende regnskapsarbeid.

Han ha vært regnskapsfører for KIL/Hemne Fotball sammenhengende siden ca 1990, dvs ca 35 år. KIL/Hemne er en forholdsvis stor og aktiv fotballklubb, og har i siste tiårsperiode hatt en årlig omsetning på ca 5 mill og anslagsvis 1500-2000 posteringer/bilag pr år. Han leverer månedsregnskap, kvartalsregnskap og årsregnskap punktlig, som er av stor betydning for klubbens økonomistyring og drift.

Jan har videre vært regnskapsfører i etableringen, byggeperioden og realiseringen av Ånesøyan Storhall AS (Sodvinhallen) i 2018 og 2019. Han har også vært regnskapsfører av hallens drift i de etterfølgende år, og har deltatt aktivt i budsjett- og regnskapsarbeidet, samt i forskjellige søknadsprosesser.

Hans interesse og kunnskap vedr. offentlige tilskudds- og rettighets-ordninger, tippemidler, momskompensasjon, søknadsprosesser o.l. verdsettes høyt.

Foruten å være regnskapsfører for KIL og KIL/Hemne, har han også vært kasserer/regnskapsfører for en rekke frivillige lag og foreninger, siden han flyttet til Kyrksæterøra og Hemne/Heim i 1980. Vi kan her nevne Hemne Ungdomslag, Hemne Båtforening, Kirksæterørens Hornmusikk, Humorfestivalen blant flere.

Jan har vært sammenhengende aktiv musiker i Kirksæterørens Hornmusikk siden 1981, og trakterer fortsatt ess-bassen i stor stil. Han er også en ivrig «hobby-sanger», som f.eks eldre på Helsesenteret nyter godt av.
Jan er som vi skjønner en «JA-person» og er positivt innstilt til de mange spørsmål, møter og sammenhenger han ofte forespørres om.
Ingen aner nok hvor mange timer, dager, måneder og år Jan Kr. Hammerdal har brukt på regnskaps- og bilagsarbeid for frivillighetens beste, i en meget lang periode – HYLL - HYLL!

Vegar Nyvold - Sandstad IL Skigruppe, Lars Arne Børø - Sandstad IL Skigruppe og Bjørn Erling Herskedal - Sandstad IL Skigruppe

BEGRUNNELSE:

Sandstad IL Skigruppe har gjennom mange år holdt vedlike, oppgradert og preparert sin populære lysløype på Sandstad. Der er det skispor tvert det kommer snø, og karusellrenn arrangeres på sparket over natta når anledningen byr seg.

I tillegg tar gruppa ansvaret for løypekjøring til Eldsfjellet, over Gammelveien, Engelskmannsveien, Strand skole for å nevne noen traseer. Og er det nok snø i marka dukker det gjerne opp helt nye løyper på gruppas initiativ. Ofte holder den aktive gjengen på til langt på natt for å ordne løyper til oss andre.

Gruppa er innovativ ift utstyr, og hvis det er noe som mangler lager de det gjerne selv. Gruppa er den mest aktive innenfor langrennssporten på Hitra.

Magnar Gjersvold – Hessdalen IL

BEGRUNNELSE:

Magnar har gjennom over 40 år, hatt mange forskjellige verv i Hessdalen IL, bl.a leder, sekretær, formann i skigruppa og orienteringsgruppa.

Siden oppstarten av Hessdalsrennet i 1980, har han vært sporkjører og løypesjef. Han har lagt ned enormt mye tid på sporkjøring i Hessdalsfjella og idrettslaget lysløype.

Magnar har og stiller fortsatt opp på Hessdalen IL’s mange arrangementer: skirennet Hessdalsrennet, sykkelrittet Øyungen Rundt og løpet Hessjøen Rundt. Disse arrangementene danner Hessdalstrippelen.

Høylandet Tråkk – IL Hållingen

BEGRUNNELSE:

Høylandet Tråkk er en undergruppe i IL Hållingen og har i år vært i virksomhet i 33 år. De har ansvar for all løypekjøring på Høylandet og i tillegg kjører de opp løyper/bakker for skole og barnehage og kjører og opp løyper etter forespørsel fra andre og spesielt langs fjelløypa tar de ekstra runder i hytteområdene for å legge til rette for de som har hytter. Noe som hytteierne setter stor pris på. De har et styre på 7 personer som og utgjør løypekjørerne.

Alle arbeider med kjøring og vedlikehold utføres på dugnad av løypekjørerne sammen med andre frivillige med mekanisk bakgrunn. De ligger på mellom 400 og 500 timer i året på kjøring og vedlikehold. De fleste som er med i denne gruppa har lang fartstid og 1 av de aktive kjørene i dag har vært med siden oppstart. De har nå startet planlegging av innkjøp av ny tråkkemaskin og håper at dette skal være en realitet i løpet av 1-2 år.

Linda Heistad – Inderøy IL

BEGRUNNELSE:

Linda har i en årrekke vært pådriver for håndballen i Inderøy. I 2017 starta hun opp ball-leik som senere ble til minihåndball. Hun er trener for flere av klubbens lag. Hun har siden 2019 sittet i styret som sportslig leder. Gjennom alle disse årene som trener for en rekke forskjellige lag har hun aktivert, utfordret, satt grenser, inkludert, skapt mestringsfølelse og bidratt til utvikling av 10-talls barn og unge hvert år.

Håvard Fjeldvær – Vanvikan IL

BEGRUNNELSE:

Travle folk er selvsagt travle, men de rekker over mer enn oss andre.

Håvard var og er en travel kar:
i. Aktiv fotballspiller i i over 30 år
ii. Trener i barne- og ungdomsfotballen i årevis
iii. Trener for Vanvikan IL seniorlag i fotball i flere perioder
iv. Styreleder i fotballavdelingen i flere perioder og mange år
v. Styremedlem og leder i Vanvikanhallen siden 2012
vi. Leder i Vanvik IL i flere perioder og flere år
vii. Leder av Indre Fosen idrettsråd i tre år pluss styremedlem i ett år
viii. Primus motor i prosjektgruppa ved bygging av Vanvikanhallen, og fikk som belønning for sin innsats æresmedlemskap i Vanvikan IL i 2012. Han har vært styreleder i hallen fra oppstart til dags dato. Hallen er i dag svært godt brukt av lokalbefolkningen og av idrettslag fra hele Trøndelag
ix. Prosjektleder i forbindelse med oppussing av garderobeanlegg på Skavelmyra og bygging av uthus til klippere, skutere og løypemaskiner

Gro Sørli Hanssen – Leka IL

Gro!

Ei rå dame med ordentlig stå på vilje! Hun var selv en aktiv svømmer i norgestoppen i ungdomstiden. I voksen alder har Gro stått time etter time, dag etter dag, år etter år på svømmekanten og motivert, engasjert og lært barn og ungdom å svømme. Hun har gjort en iherdig innsats på å bygge en arena i svømmehallen, hvor barn føler på mestring glede, trygghet og det sosiale fellesskapet.

Gro sin idrettsglede er genuin, og hennes glede og engasjement for idretten og spesielt svømmingen gjenspeiler seg i alle
de glade barn nå de er ferdig på dagens svømmetrening med henne. Flere av ungdommene hun trener begynner å få gode prestasjoner i nasjonale svømmestevner. Hun sitter også i styret i Leka IL og i Trøndelag svømmekrets.

Så tusen takk til deg Gro og den jobben du har lagt ned i svømminga og idretten på Leka! Vi er super takknemlig!

Terje Wist

BEGRUNNELSE:

Terje har hatt verv og store oppgaver innenfor idretten siden har i 1971 ble valgt til styremedlem i fotballavdelingen i Sp.kl Nessegutten. Han var en av pådriverne for etableringen av Levanger forballklubb der han ble leder av sportslig avdeling i 2001.

Siden har han hatt en rekke verv der, sist som rådgiver/kontroller de siste årene. Vi kan trygt slå fast at Terje er den viktigste personen for den suksessen LFK opplever denne sesongen. Uten hans store innsats hadde ikke klubben unngått sanksjoner pga. vanskelig økonomi.

I tillegg til det årelange lokale arbeidet har Terje hatt sentrale verv i Nord-Trøndelag forballkrets hvor han ble æresmedlem i 2001 etter å ha vært kretsleder en årrekke. Fra 2003-2005 var han kretsformann i Trøndelag fotballkrets.. Han satt i idrettsstyret fra 2007-2011. Han har fått fotballkretsens hedersmedalje og NIFs Hederstegn.

Levanger idrettsråd har kommet fram til at det var på tide å hedre denne hedersmannen med å velge ham som Ildsjel i 2023.

John Arne Vestnor – Lierne IL Volleyball

BEGRUNNELSE:

Årets ildsjel fra Lierne er John Arne Vestnor.

Han har gjort en formidabel innsats for å få til et toppnivå på seniorvolleyball i Lierne, med damelag i Mizunoligaen. I tillegg bidrar han på barne- og ungdomssiden i volleyball.

Han er også engasjert på øvrige arenaer som supporter, oppmann i fotball og far.

Frode Forbord post mortem – Malvik IL

BEGRUNNELSE:

Da Frode Forbord døde 28. februar 2023 hadde han i mange år vært en sentral skikkelse i Malvik idrettslag Han hadde i mange år tillitsverv i hovedstyret og fotballavdelingen, der han også var styreleder. Få, om noen, har hatt så stor betydning for fotballavdelingen som Frode.

Abrahallen ble regnet som Frodes andre hjem. Han sto i spissen for gjenreising da hallen måtte gi tapt for vær og vind, og han har lagt ned uttallige timer for å gjennomføre Malvikcupen, Nordens største innendørsturnering i fotball, for å nevne noe.

Idrettsanlegg på Vikhammer og klubbhus er eksempel på andre store saker Frode brant for. For Frode spilte det ingen rolle hvilken avdeling du tilhørte, bare du var med i idrettslaget. Han hadde en raushet, et vidsyn, en tilstedeværelse og et engasjement som få andre har. Han brant for at barn og unge skulle få oppleve idrettsglede og mestring sammen i lag.

Frode var en lagspiller som likte å jobbe i fellesskap, og det var ikke få personer han dro med seg i frivillighetsarbeid i Malvik. Hans engasjement smittet. Frode var en ildsjel som jobbet iherdig for at alle andre.

Ole Ingebrigt Eid – IL Leik

BEGRUNNELSE:

Ole Ingebrigt har igjennom flere 10 år vært en utrolig viktig bidragsyter for hele Idrettslaget Leik. Han legger ned mye tid for klubben i dugnader, være seg oppsett av lydanlegg til arrangement, flytting og transport av utstyr, sporkjøring, gjøre klar stadioner og anlegg.

Ole Ingebrigt er en unik miljøskaper på tvers av alle avdelinger.
- Stiller alltid opp
- Lagt ned utallige timer på Jårakjølen , løypemaskina og i skiavdelinga i Leik
- Er gjerne den som tar ansvar for at ting blir gjort
- Han ser hva som må gjøres, og gjør det uoppfordra.

I tillegg har han bidratt mye økonomisk fra ega lomme, være seg som sponsor, eller i dieselutgifter i ulike sammenhenger. Ole Ingebrigt har vært primus motor også for våre plattfester. Uten hans bidrag har det ikke blitt arrangert plattfester i den størrelsen vi har hatt de siste årene, noe som har blitt hovedinntekten til Leik fotball de senere år.

Unni Iversen – IL Varden Meråker

BEGRUNNELSE:

Unni Iversen til årets kandidat fra Meråker for hennes rolle gjennom 20 år som leder i IL Varden Meråker ski.

I Unni sin periode har IL Varden Meråker hentet 13 gull i NM stafett en drøss med medaljer i junior og senior NM, flere medaljer i junior VM, medaljer i OL og VM.

Hun har vært en av pådriverne for oppstart på nytt av Storlirennet, vært pådriver for å få arrangere NM på ski i 2007 og 2019 var blant de som sto bak Tour de ski i 2020 Har vært Leder for flere større arrangementer i sine år som leder.

Har i sin periode drevet god rekrutterings arbeid. Stått for mye dugnadsarbeid i Grova skisenter og deltar fortsatt.

Inge Bolme – Sokna IL

BEGRUNNELSE:

Vi i styret i Sokna IL ønsker å foreslå Inge Bolme, leder i Sokna IL, som årets ildsjel. Over flere år har vi sett hans unike engasjement og dedikasjon ikke bare for idretten, men også lokalsamfunnet! Inge har vært leder i Sokna siden våren 2020, og han er involvert i stort sett alt som foregår i klubben.

Han var en pådriver for å få tak i ny løypemaskin og har bidratt mye gjennom å skaffe sponsorer til dette. En annen ting han har jobbet lenge med, er å flytte fotballanlegget vårt til Hov, ved barneskolen, og samtidig legge kunstgress slik at Sokna-spillerne i større grad skal få spille og trene på egen bane. Dette vil også være en fordel for både skole og barnehage, som Inge ser store fordeler med. I denne prosessen har han fulgt opp saken kontinuerlig, og hatt mange møter med både kommunen og arbeidsgruppa. Inge er positiv til så og si alle prosjekter, og stiller alltid opp med et smil om munnen.

Det er ikke mange klubber der lederen som stiller opp med traktor på alle mulige arrangementer, til tross for at hans barn ikke deltar på akkurat den idretten. Et eksempel er Magnar Solberg-rennet hvor han meldte seg frivillig til komite, og attpåtil var en av de siste som dro hjem fordi han kjørte unna gjerder, benker og annet utstyr. Et annet eksempel er da fotballgruppa arrangerte fest i Soknahallen i mai. Foreldre og spillere var satt opp i komite, men Inge ville bidra og møtte opp likevel! I to vintre har han vært pådriver for å lage skøyteis på Terraløkka, ved skolen i Soknedal. Uttallige timer har blitt brukt til brøyting og vanning, og dette gjør han fordi han ønsker at barn og unge skal få glede av det. Dette er også drivkraften for aktivitsdagen som Inge var med å dra i gang i 2021.

Under/etter koronapandemien ønsket vi å skape et arrangement for hele bygda og på tvers av generasjonene, noe Inge er svært opptatt av. Den uka dette arrangeres bruker nok Inge flere timer på Sokna enn på sin egen jobb. Det å være leder i et idrettslag er tidkrevende og belastende, men Inge gir uttrykk for at det gir mer enn det tar, og har valgt å fortsette fordi han synes klubben har så mange spennende prosjekter på gang som han ønsker å realisere.

For klubben sin del har han bidratt med tanker om at vi må fornye oss, strukturere mer, tenke mer langsiktig og sørge for en stabil og god økonomi. Dette har gjort at Sokna IL i våre øyne er en mer helhetlig, sammenkjørt og veldrevet klubb. En annen god egenskap ved Inge er at han unner andre suksess og ønsker å støtte opp om andre organisasjoner, arrangementer og idrettslag fordi han ser viktigheten av dem. Et eksempel er frivillighetens dag i 2022, som ble arrangert på tvers av flere organisasjoner og lag. Han er opptatt av å framsnakke og være positiv, og vi kan si at det er en fryd å sitte i styret med en person som Inge! Noen ganger blir han så ivrig at vi må holde ham igjen, men det er mye bedre enn at han skulle vært en brems og pessimist. Selv er han beskjeden, men nøler ikke
med å skryte av jobben andre gjør. Vi ønsker gjennom dette å gi honnør til ham, for jeg tror ingen helt kan forstå hvor mange timer han har brukt på Sokna-relaterte oppgaver de siste 3,5 årene.

Kort oppsummert så er Inge et JA-menneske som bidrar stort i Sokna IL og lokalsamfunnet, både organisatorisk og praktisk gjennom for eksempel traktorkjøring og rigging, økonomistyring og møter med kommune og sponsorer. Han er positiv til alt som skjer og levende opptatt av at det skal være godt å bo både i Soknedal og Midtre Gauldal! Jobben han gjør gagner både idretten og lokalsamfunnet, og spesielt barn og unge. Vi tror han kommer til å bidra mye også i framtiden, men ønsker å gi ham et bevis på at han gjør en enormt god jobb og at vi alle setter pris på den innsatsen han legger ned :)

Else Marie Laksnes – Spillum IL

BEGRUNNELSE:

Else-Marie har vært engasjert i frivillig arbeid og innsats det meste av sitt liv. Livet har, utenom jobben, bestått av gledesfylt arbeid og innsats innen frivilligheten på flere plan, både lokalt og regionalt.

Else-Marie scorer full pott på de kriterier som skal vurderes i nominasjon av årets ildsjel. Hun gir av seg sjøl, løfter energien og lysten til frivillig innsats hos de hun har rundt seg og er en lagbygger i Spillum il. Noe som utløser en stor frivillig innsats som barn, unge og voksne både drar nytte av og blir inspirert av, takket være drivkraften til Else-Marie.

Gratulerer.

Aase K. Staldvik – Elva/Namsskogan IL

BEGRUNNELSE:

Namsskogan idrettsråd foreslår Aase K. Staldvik som «Årets ildsjel 2023» for Namsskogan. Hun representerer Elva/Namsskogan IL.

Aase K. Staldvik har ledet trimgruppa i Elva/Namsskogan i mange år, og hun har tilrettelagt driften av 10 trimbøker fordelt fra Brekkvasselv til Smalåsen. Det er vel flere tusen besøk hvert år på disse plassene. Hun har også hatt ansvaret for mandags trimmen i Namsskoganhallen gjennom mange år, og i tillegg har hun hatt ansvaret for Finvollfjellet rundt og Steinfjellet opp.

Aase K. Staldvik har deltatt på de aller fleste fellesdugnader i en periode på ca. 25 år. Hun er en verdig kandidat for Namsskogan kommune.

Brynjulf Flasnes – Kolvereid IL

BEGRUNNELSE:

Årets ildsjel fra Nærøysund 2023 må bli den personen som alltid setter andre før seg selv, som i en årrekke har viet livet sitt til idrett og kultur. Som i ufattelig mange timer har hjulpet og veiledet både egne og andres barn, kjørt land og strand, både til lands og til vanns.

Stig-Roar Dørum - Oppdal Taekwon-Do Klubb

BEGRUNNELSE:

Stig-Roar har lagt ned en fantastisk innsats med å bygge nye lokaler til Oppdal Taekwon-Do klubb. Siden byggeprosjektet startet i år har han så langt lagt ned over 250 timer arbeid i lokalet, som vil gi barn, unge og voksne i klubben nye flotte lokaler i mars 2024.

Han har vært instruktør og trener i over 15 år, nå med spesielt vekt på å trene barn. Han har ukentlig minst to treninger, og stiller i tillegg alltid opp når andre trenere i klubben er forhindret. Han stiller opp for klubben ved kjøring og deltakelse i alle arrangement hvor klubben har deltakere, både ved mesterskap, samlinger ol. Stilte også opp som ulønnet coach for Norges Taekwon-Do Forbund under årets EM, da klubben hadde med tre juniore som skulle følges opp spesielt.

Han er en blid, engasjert og fantastisk person som Oppdal Taekwon-Do Klubb setter veldig høyt.

Kåre Svanem – Lensvik IL

BEGRUNNELSE:

Kåre har siden han flyttet hit til Lensvika i 2010 vært engasjert innenfor idrettslaget. Først noen år som leder i fotballavdelingen, før han tok over som leder for hele idrettslaget. I tillegg til lederverv har han trent og trener fortsatt to av jentelagene som døtrene spiller på. Kåre er et JA-menneske, og det har vi i bygda merka de siste årene i form av flere prosjekter han har vært med på å bygge fram.

I 2014 deltok han i prosessen sammen med kommunen for å bygge Lensvik sentralanlegg, som består av kunstgressbane og friidrettsbane. Deretter gikk han på med godt mot for at idrettslaget skulle få kjøpt den lille hytta som Røde Kors eide oppi Øyangen og gjøre om til skihytte. Dette arbeidet har han ledet sammen med ei lita gruppe, og vinteren 2020 stod ei renovert og påbygd hytte klar med navn Haraldstu, etter vår skikonge Harald Grønningen. Siste del av 2020 har han stått på for å få pusset opp idrettslagets klubbhus, slik at det skulle være klart til skolen skal leie det som midlertidig skole i 1,5 år. Vi lurer på hva det neste prosjektet blir, for Kåre er flink til å skaffe folk og midler for å få ting gjort. Han er virkelig en ildsjel i bygda vår.

Line Stein – Osen/Steinsdalen IL

BEGRUNNELSE:

Line Stein har i over et 10-år vært en engasjert og trofast pådriver for idretten i Osen. Hun har både sittet i styre og hatt forskjellige verv igjennom sin tid. Det hun nok kan kjennes mest med, er hennes engasjement for fotballen i osen. Som leder for fotballen siden 2018 har hun lagt ned en enorm innsats og mye tid for at alle barn og unge i Osen skal få det fotballtilbudet de har i dag.

Maia Skaret Engblom – Overhalla IL

BEGRUNNELSE:

Maia har i flere år utmerket seg for sin ekstraordinære innsats for medlemmene i OIL. Hun er et ja-menneske, alltid med et smil, alltid på tilbudsside og sier aldri nei når hun blir spurt om å bidra. Hun bidrar der det er behov i mange av undergruppene i Overhalla idrettslag.

Maia kom flyttende tilbake til Overhalla i 2004, etter å ha tilbragt flere år i Sverige der hun tok sin utdannelse i fysioterapi. Siden da har hun bidratt med å trene gamle som unge i bygda. Hun har vært en sterk pådriver for at alle kan delta i fysisk aktivitet. Sommerboothcamp, utetrening, morgentreninger og mange andre grupper opp igjennom årene. Hun har vært spinninginstruktør og hatt flere perioder med mor/barn-trening. Hun brenner veldig for trening og ser viktigheten av dette i et folkehelseperspektiv. I de siste årene har hun organisert «søndagstreninger», åpnet for alle medlemmer i OIL, der fokuset har vært på treningsglede, basistrening og det er tilrettelagt for at alle kan delta.

I 2019 var hun med på å starte Overhalla Cheerleading. En ny idrett i idrettslaget, som har samlet mange unge utøvere til å prestere sammen som et lag, og individuelt. Fra starten har hun vært styreleder i gruppa. Der hun har oversikt over store og små i gruppa. Hun er SoMe ansvarlig og mediaansvarlig. Hun står på til alle døgnets tider, slik at utøvere og foresatte føler seg godt ivaretatt.

Maia er en som fremsnakker og tar sjelden æren for noe. Så med denne prisen vil vi vise henne hvor takknemlig vi er, for jobben hun gjør, for alle medlemmene i Overhalla Idrettslag.

Heidi Syr Myrmo – Rennebu IL

BEGRUNNELSE:

Heidi Syr Myrmo, 62 år, født i Oslo, oppvokst i Hakadal.
Aktiv i både friidrett og fotball under oppveksten på 60- og 70-tallet. Spilte fotball på øverste nivå for Hakadal IL, i det som den gang var Østlandsserien gjennom hele 80-tallet. Heidi var også med som trener allerede som 14-åring for friidrettsgruppa i Hakadal IL.

Flyttet til Hemsedal i 1993 og startet sammen med Oddvar barneidrettsgruppe i Hemsedal Idrettslag. Var aktiv der til familien flyttet til Våle i Vestfold i 2001. Ble også der engasjert i Idrettslaget. I IL Ivrig var Heidi fotballtrener for aldersbestemte klasser samtidig som hun, sammen med Oddvar var turntrener i flere sesonger.

I 2007 landet familien på Berkåk og Heidi har siden vært fast bidragsyter på flere arenaer i Rennebu Idrettslag. Mens egne barn var aktive, var det naturlig å bruke mye av fritida i skigruppa. Det ble noen runder med bollebaking og saftblanding på skistadion.

Heidi er genuint interessert i det meste av idrett og fysisk fostring, og kanskje aller mest opptatt av at barn og unge skal ha et tilbud. Det ble derfor enkelt å si ja til rollen som leder for allidrettsgruppa i Rennebu IL når spørsmålet dukket opp på vårparten i 2022. Etter et år med Heidi i rollen har allidrettsgruppa fått et skikkelig løft og både barn og foreldre ser frem til en ny innholdsrik sesong som så vidt har kommet i gang.

Allidretten i Rennebu samler nå nærmere 100 unger i alderen fra 4-12 år, og aktivitetene varierer gjennom sesongen med innslag fra alle idrettslagets undergrupper, samt noen andre tilbud som f.eks. Taekwondo og gratis svømmetilbud på Oppdal.

For Heidi er allidretten et naturlig utgangspunkt for alle unger som ønsker å bli kjent med det idrettslaget kan tilby. De får prøve forskjellige idretter, kjenne på mestringsfølelse og forhåpentligvis lære seg gode holdninger både som individualister og som en del av et felleskap. Det er verdifull balast videre, både i og utenfor idrettsarenaen.

Helge Fred Sæther – Rindal IL

BEGRUNNELSE:

Helge har vært ildsjel i 57 år! Han har vært fotballformann, fotballtrener, oppmann for skiavdelinga og klubbens "Reodor Felgen" som fikser alt. Stadionsjef for Nordmarksløpet i 25 år og ansvarlig for lysløyper, løypekjøring og løypemaskiner i en liten mannsalder. Sentral i dugnadsgjengene som har bygd klubbhus, garderobeanlegg og nå sist et flunkende nytt skistadion med tilhørende tidtakerbu og lager.

Helge var også med på å starte "Tirsdagsturen", og har vært ansvarlig for dette opplegget for Turstigruppa de siste 10 år. Her møtes en gjeng på 20-30 voksne personer som legger ut på fjelltur, og etter å ha vært på alle toppene i Rindal er de i gang med nye turmål i nabokommunene. Tirsdagsturene var også det eneste tilbudet som var oppe og gikk under pandemien, bokstavelig talt.

"Det vart da ein langvarig dugnad, men også min hobby", sitat Helge.

Marit Valseth Evavold – H.E.G. IL

BEGRUNNELSE:

Marit V. Evavold er årets ildsjel i Røros Kommune. Hun har sittet i styret i H.E.G IL sammenhengende i snart 39 år! Hun ble valgt til kasserer i 1984, og har siden hatt stålkontroll på økonomien og medlemmer i heg il. Ingen har hatt flere timer for H.E.G IL i idrettslagets snart 76 årige liv.

Marit er et ekte JA-menneske, om noen trenger hjelp til enten komite, bake, merke løyper, ta imot påmelding, hente startnummer, veksel, handle inn eller stille på møter på vegne av idrettslaget. I tillegg stiller hun også opp for flere av de andre idrettslagene og frivillige organisasjoner når muligheten byr seg, og har blant annet vært med å arrangere Kromgruvrennet.

Idrettslaget har idag en solid økonomi, mye på grunn av Marit sitt nøysomme og nøyaktige vesen. Idrettslaget, bygda og kommunen er evig takknemlig for at du sitter i styret for idrettslaget.

Maren Wik Aspnes og Stein Vidar Aspnes – Røyrvik IF

BEGRUNNELSE:

Vi har to ildsjeler i år.

Det er Maren Wik Aspnes og Stein Vidar Aspnes.

Begrunnelse for ildsjelpris er: "For godt initiativ, etablering og drift av 18 hulls frisbeegolfbane".

Løypekjørerne - Nea Løypemaskin, Selbustrand Skispor og Vikvarvet IL

BEGRUNNELSE:

I Selbu ble det de frivillige løypekjørerne som kjører skispor i hele kommunen valgt. Representert ved Nea Løypemaskin, Selbustrand Skispor og Vikvarvet IL.

De kjører skispor i jula, påske, helg eller andre dager hvor folk helst vil ha fri, løypekjørerne er ute og lager skispor til glede for alle og enhver uansett.

Et skikkelig flott folkehelsetiltak.

Kathrine Rokke Pedersen – Buvik IL

BEGRUNNELSE:

Med over 17 års dedikert innsats for idrettslaget, vil hun være en utmerket kandidat for denne prisen.

Kathrines bidrag, spesielt innen skiavdelingen, har vært av uvurderlig verdi. Hun har stått i bresjen for å legge til rette for aktiviteter på alle nivåer, fra bredde til toppidrett.

Hennes vedvarende engasjement og dyptfølte dedikasjon til idrettslaget og vårt lokalsamfunn er noe vi mener fortjener stor anerkjennelse.

Ole Morten Bergsmo og Bent Ola Trondsen, Snåsa IL

Begrunnelse:

Svogerparet* Ole Morten Bergsmo (født 1981) og Bent Ola Trondsen (født 1975) har på ulike vis deltatt i de aller fleste dugnader som har vært arrangert i regi av idrettslagene på Snåsa de siste 10-15 årene. Ole Morten har i tillegg vært medlem av styret i idrettslaget de siste 5-6 årene. De har bidratt til vekst og utvikling av idrettslagene i bygda samt ikke minst bidratt til at våre barn og unge har fått gode treningsforhold å boltre seg i.

Anslagsvis har svogerparet bidratt med mange hundre timer i dugnadsinnsats i å vedlikeholde og restaurere Viosen stadion og idrettsbrakka samt prosjektet trimtrapp i Nordbakke som er i ferd med å reise seg i disse dager. Også skiskyttermiljøet på Bjørgan har dratt god nytte av svogerparet mens de hadde egne unger som deltok på skiskytteraktiviteter. De har begge vært krumtapper for å få tilrettelagt for scooterkjøring i bygda og Bent Ola har vært og er primusmotor for Hafella motorpark. De har begge bidratt til at Snåsas barn og unge har et bredt fysisk aktivitetstilbud. Mangler det en lagleder eller trener så er det ikke sjelden at de har stilt opp som stand-in. Det er aldri nei i deres munn og er begge flinke til å motivere og vise positive holdninger både til bredde og spissa idrett. De er rett og slett fantastisk gode ambassadører for idrettens verdigrunnlag.

De med flere har bidratt til at Snåsa IL kunne fom i år sette ned deltakeravgifta til 200 kr totalt uansett idrettsdeltakelse for barn og unge.

Snåsa idrettsråd er ikke i tvil om at svogerparet Ole Morten og Bent Ola er et godt ildsjelpar som fortjener heder og ære for sitt engasjement og arbeide lagt ned i mange år for Snåsas barn og unge.

* Svogerparet betyr at Bent Ola Trondsen er gift med søster av Ole Morten Bergsmo.

Helge Blengsli – Steinkjer Skiklubb

BEGRUNNELSE:

Steinkjer idrettsråd har utnevnt Helge Blengsli til Årets ildsjel i Steinkjer. Helge var aktiv skihopper i sine yngre dager. Han har i mange tiår vært frivillig innen idretten. Han var formann i Steinkjer skiklubb 1972 – 1975. Han har en årrekke vært leder i skiklubbens langrennsutvalg. Helge var også med i lysløypekomiteen, da lysløypa på Byfjellet ble bygd. Han var med i hovedkomiteen for NM på ski i 1979 og sentral i forberedelsene til mesterskapet.

Helge har vært primus motor for det meste av anleggsutbygging på Steinkjer skistadion. Han har stått for planlegging, vært anleggsleder og sørget for vedlikehold av anlegga. Takket være han innsats framstår Steinkjer skistadion som en av de flotteste skianlegga i Norge. Rulleskiløypa er kjent som en av de aller beste i landet. Steinkjer skistadion er blitt et attraktivt anlegg for store og små konkurranser og som arena for treningssamlinger. Flere skilandslag og regionlag har valgt å legge treningssamlinger til Steinkjer skistadion.

Helge er jevnlig på skistadion og driver vedlikehold av anlegget, slik at det er trivelig for brukere å være på Steinkjer skistadion.

Jon-Arild Sesseng – IL Nybrott

BEGRUNNELSE:

Jon-Arild har siden 2016 bygd opp friidrettsavdelinga i IL Nybrott fra 2-3 aktive til 45-50 som deltok i stevner i 2022. Han tar med seg og tar vare på nye utøvere og ser og tar vare på alle, uten å ha fokus på å skape vinnere. Han har holdt friidrettsskole for jenter med innvandrerbakgrunn. Han fyller opp bilden og henter/kjører hjem utøvere på stevner over hele Trøndelag.

For Jon-Arild er fokus deltakelse, integrering og aktivitet.

Astrid Vårvik Nordheim – Leinstrand IL

BEGRUNNELSE:

Leinstrand idrettslag foreslår Astrid Vårvik Nordheim som kandidat som årets ildsjel. Hun er en vaskeekte ildsjel med varmt hjerte for aktiviteter innenfor hurtigløp på skøyter og et stort varmt hjerte for Leinstrand idrettslag.

Astrid er i dag leder for skøyteavdelingen på Leinstrand. Hun er en av trenerne på skøyteskolen, gruppe for barn mellom 10-13 år og juniorgruppa, ja faktisk alle gruppene som skøyteavdelingen har organisert treninger/aktiviteter for. Hun er motivator, ivrig arrangør av stevner og aktiv bidragsyter når skøyteavdeling deltar på dugnader. Hun har også verv i tilknytning til dette, som styremedlem i Skøytekretsen Midt-Norge.

Leder for skøyteavdelingen har hun vært de siste 7--8 år, mens trener mv. har hun vært «så lenge vi husker». I hvert fall en 12-14 år hvis ikke mere. Astrid har selv anslått at hun i vintersesong bruker i snitt ca 20 timer i uka. Dvs nærmere 3 timer per dag! Vi har ikke noe anslag for sommersesongen. Det er nok noe mindre, men fortsatt mange timer i uka.

Ikke nok med at hun brenner for hurtigløp på skøyter på fritiden. Hun arbeider som lærer ved Heimdal videregående skole som idrettslærer spisset mot skøyter. Se vedlagte link hvor det er beskrevet hva som er det sportslige opplegget for idrettsfag skøyter ved Heimdal vgs. Idrettsfag (trondelagfylke.no). Det er derfor ikke bare Leinstrand IL som nyter godt av hennes innsats for hurtigløp på skøyter.

Astrid «kjenner alle» i SkøyteNorge og alle kjenner henne. Hun har et stort kontaktnett.

Skøyteavdelingen legger stor vekt på mestring og skøyteglede. Det er viktig at alle barn blir sett på trening og får positive tilbakemeldinger. Avdelingen er derfor opptatt av å ha nok trenere på øktene til enhver tid. Det er svært godt miljø i skøytegruppa med bra samhold og trivsel i de forskjellige aldersgruppene. Det at det har deltatt opptil 90 barn på skøyteskolen og opptil 80 barn på skøytekarusell i regi av Leinstrand viser at de lykkes i å skape mestring og skøyteglede. Dette har avdelingen lykkes med gjennom god styring av styret, det å ha mange trenere, ha ulike samlinger, turer og arrangementer. Dette har vært en viktig faktor for at
skøyteavdelingen, både i 2019 og 2020 fikk prisen som beste rekrutteringsklubb på skøyter i landet.

Vi har i vedlegg 1 lagt med årsmeldingen for skøyteavdeling hvor det står nærmere beskrevet avdelingens aktiviteter i 2022. I tillegg så følger en link til Leinstrand IL skøyter sin facebookside, hvor det er dokumentert aktivitet fra avdelingen: https://www.facebook.com/skoyter

De gode resultatene har kommet som følge av et målrettet teamarbeide, blant styremedlemmer, trenere, instruktører, løpere og foreldre. Det er mange ildsjeler blant disse og flere kunne vært foreslått som kandidat. Astrid er likevel den kandidaten vi ønsker å foreslå i år.

Litt om det Astrid gjør for skøyteavdelingen årlig;

Hun er styreleder for avdelingen.

Hun er en av instruktørene på skøyteskolen. Skøyteskolen er rettet mot barn i alderen 5-9 år. Det er et svært populært tiltak som gjennomføres i hovedsak på isen på Klett. På det meste har det deltatt 90 barn på skøyteskolen (foregås i samarbeide med Byneset idrettskole). Skøyteskolen er preget av mye lek på isen, skøyteglede, mestring og er en viktig del av rekrutteringsprosessen for skøyteavdelingen.

Hun er en av trenerne for barn i alderen 10-12 år og juniorgruppa.
I forbindelse med samlinger og stevner utenbys er det Astrid som organiser med påmeldinger, organiserer samlingene, bestiller overnattinger osv.
I de siste årene har skøyteavdelingen arrangert aktivitetsdag for skolen og barnehagen. Det har vært Astrid sammen han hun kaller sin «høyre hånd», Grunde Njøs, som har vært de som har gjennomført dette. Dette er et meget populært tilbud. Her får elever/bhg barn (og lærere) som ønsker det får prøvd seg på lengdeløpsskøyter, noen også på klappskøyter.

For å ha så stor aktivitet i en avdeling er det behov for å skaffe penger gjennom dugnadsarbeide. Det kan være når hovedlaget avholder loppemarked, eller div dugnader som skøyteavdelingen selv avholder. Tidligere var Astrid sine to gutter aktive på skøyter og da var det naturlig at Astrid som deres mor stilte opp på dugnader. Men selv etter de har sluttet med skøyter, så er hun fortsatt like aktiv deltaker på dugnadene.

Astrid står i spissen for å skaffe sponsorer for skøyteavdelingen.

Astrid trår hun til der det trengs. Å se henne sammen med et par andre som koster isflate dagen før skøyteskole er ikke uvanlig.

Det er langt mellom frihelgene i vinterhalvåret når man brenner for skøytesporten. Astrid brenner virkelig for skøytesporten. Hun er sammen med det gode skøytemiljøet på Leinstrand svært gode bidragsytere for å holde interessen opp for skøytesporten i Midt Norge. Selv om hovedfokus er på barn/ungdom, har dette resultert i utvikling av gode talenter og vi har flere svært aktive skøyteløpere i ungdom-, junior-, senior- og veterannivå.

Det heter at eple faller ikke langt fra stammen. Interessen for skøytesporten fikk Astrid allerede fra barnsben av. Hjemme på gården Okstad Vestre på Leinstrand vokste hun opp med en far som var lidenskapelig opptatt av idrett generelt og skøyter spesielt. Kåre Vårvik, som selv var aktuell for den norske skøytetroppen til OL i 1952, startet vinteren 1967/68 opp skøytegruppa i Leinstrand IL. Han la ned utallige timer i skøytegruppa og gikk i bresjen for islegging av Klett stadion. Kåre Vårvik var også en ildsjel og var også for en god del års siden nominert som ildsjel. Astrid selv var tidligere aktiv innenfor skøytesporten. Hun har blant annet notert seg for en sammenlagt 5. plass under NM i Stavanger i 1984. På enkeltdistanser i samme NM ble det bronse på 3 000 meter. Men som aktiv har hun nok hatt størst karriere innenfor fotball, hvor hun har spilt 232 kamper for Trondheims-Ørn, hvorav 2 cup-finaler. Hun var også med på å sikre en seriebronse for Trondheims-Ørn et år.

Vi håper dette gir et godt bilde vår ildsjel Astrid og at hun blir kåret til årets ildsjel på Idrettens Hederskveld.

Ingvild Opphaug og Frank Sundal – Tydal IL

BEGRUNNELSE:

Ingvild Opphaug og Frank Sundal har lagt ned et imponerende arbeid med fullrestaurering av Tydal idrettslag sin skihytte. Ingvild har vært pålitelig administrator og ryddig dugnadsansvarlig i utmerket samarbeid med Frank, en stødig byggeleder og dyktig snekker. Hytta, som ligger i et fint turterreng, er et svært populært turmål og samlingssted for trimmere og aktive utøvere i alle aldre. Resultatet ble virkelig flott!

Restaureringsarbeidet har de to ildsjelene ledet fra start til mål. Storparten av de 1000 dugnadstimene som ble brukt på prosjektet, ble utført av Ingvild og Frank selv. De laget til og med en del av inventaret. Som om ikke det var nok, satte de opp en trivelig gapahuk i det samme turområdet etter at selve hytta sto ferdig.

Paul Elvebø – Stiklestad IL

BEGRUNNELSE:

Paul Elvebø har helt siden 1978 engasjert seg i idretten i Verdal, på kretsplan og eller på nasjonalt plan. De 10 siste årene har han sittet som leder i Verdal Idrettsråd. Her er han rett mann på rett plass for idretten i Verdal.

Paul legger ned et enormt frivillig engasjement og uegennyttig innsats for idretten i Verdal. Han er æresmedlem i Stiklestad IL, tildelt Nord-Trøndelag Skikrets Hederstegn og NIFs Hederstegn.

Paul fortjener all den heder han kan få for sin utrettelige innsats for idretten.

Jørgen Lysøbakk – Bjugn Håndballklubb

BEGRUNNELSE:

Vi ønsker å nominere en person som viser oss hva det vil si å stå på for fellesskapet, og som har gjort mye for hver enkelt av oss. Klubben vår er blitt et sted der alle kan være med, uansett bakgrunn eller ferdighet. Vi vet at det krever mye jobb for å få til det, og vår nominerte har virkelig satt spor etter seg.

Det er en ting å skape et godt miljø, men det er en helt annen ting å få folk til å bli. Når vi ser på lagene våre, ser vi resultatene, at det gror virkelig i klubben. Herrelaget har vokst fra en liten gjeng på 15 for noen år siden, til over 50 aktive spillere og mosjonister. Damelaget har også styrket seg til nå å telle over 40 medlemmer. Og tenk på fjorårets G16- lag, som i forrige sesong vokste fra 10 til 25 spillere på kort tid, hvor mange av disse idag er en del av flere herrelag i flere divisjoner og klubber. Et annet synlig bevis, er at flere av folkene som kommer til klubben, bokstavelig talt trygler for å bli med, begrunnet med det gode miljøet, som inkluderer og ser alle, hvor humor og glede er en viktig faktor. Dette er resultater som taler for seg.

Noe av grunnen til veksten er de mange nye trenerne som har kommet til, mange av dem fra herre- og damelaget. Med opplæring og støtte har over 25 tatt Trener 1 kurs, og flere er på god vei i sin Trener 2- utdanning. At så mange velger å bli trenere i klubben, sier mye om holdningene og stemningen han har bidratt til å skape.

I de yngre aldersbestemte lagene og mini ser vi en tilsvarende vekst. Med trenere som aktivt jobber for å utvikle sine lag, ser vi hvordan et fokus på samhold, motivasjon og mestring gir resultater. Det gir barn som har lyst til å gå på trening, i inkluderende miljøer. Med spillere som tør å utfordre seg selv og som bygger lagånd, ser vi at resultater kommer gradvis. Herrelagets utvikling førte til stor vekst forrige sesong, som til slutt resulterte i opprykk. Lagene vokser, og miljøet vokser, de store tapene blir borte, og vi spiller jevnt og vinner mer og mer. Men dette er på tross av at klubben ikke er resultatorientert, men fordi hver enkelt spiller gradvis blir tryggere på seg selv og bedre sammen som et lag. Holdningen til vår nominerte er at resultater kommer som en naturlig konsekvens av trygge og mestrende spillere, ikke som en påtvungen plikt og topping.

Vi er på vei mot en robust klubb hvor vi tåler å tape, og hvor vi virkelig gleder oss når vi vinner. Vår nominerte bygger miljøet i klubben vår nedenfra, og skaper et solid fundament, som nå viser resultater i at lag og trenere vokser. Samtidig er vi sårbare som et lite lokalsamfunn, det fikk vi erfare spesielt i Covid perioden ved at vi mistet mange alderstrinn.

Vår nominerte har jobbet med samarbeid med naboklubber, slik at vi også har klart å ha tilbud i disse sårbare alderstrinn, slik som J13, J15, J16 og G16 var sist sesong. I tillegg til å bygge miljøet i klubben, har han skapt symboler som vi er veldig stolte av.

Hallen vår, “Fortet”, er vår borg, som vi forsvarer. Vi føler ikke at borgen er en festning som forhindrer inntrengere, men heller motsatt, som ønsker alle velkommen. Fortet er symbolet vårt på samhold, gode holdninger, et inkluderende felleskap, et godt miljø og et sted hvor alle ønsker å være. Det er vår klubb sitt hjem, et sted vi forsvarer og vokter over. Vår nominerte har sørget for at klubben har fått tildelt 65.000 i midler for å etablere “Vokterne av Fortet”, et prosjekt hvor vi alle sammen er viktige deltagere i å bygge forsvare det som “Fortet” står for.

Et annet synlig bevis er fjorårets julekalender, hvor luke 24 avslørte at en av spillerne hadde tatovert “BHK” på foten sin. Det er ikke noe man gjør uten en sterk følelse for miljøet og verdiene i klubben.

Selv om vi er stolte av klubben vår og idretten vi bedriver, så vet vi at han også ser verdien av samarbeid med andre idretter i lokalmiljøet. Det binder oss sammen som en større idrettsfamilie, hvor målet er at barn og unge skal slippe å velge bort idretter. Han har stått for samarbeid med andre lagidretter for å få treningstider og sesonger til å henge sammen for spillerne, og tilrettelegge med for at lagspillere er stammen i flere idretter. Et tydelig eksempel på dette var fjorårets G16 og samarbeidet mellom håndball og fotball, som også var samarbeid mellom klubbene ØBK, BHK og FK Fosen. Vår nominerte la til rette for at dette skulle fungere. Lignede ser vi på andre lag. Vi nominerer derfor en person som har vist oss riktig innstilling og holdning, og vi ser hans harde arbeid og engasjement, og som har oppnådd at personer jobber sammen for å skape et godt idrettsmiljø i vår klubb og vårt lokalsamfunn, en trygg og god arena for våre barn og unge å vokse opp i, og en fantastisk kultur og sosialt miljø å tilhøre for både voksne og barn.

Vi er veldig stolte og glade av hva vi hører til, det er på grunn av deg, Jørgen Lysøbakk.

Einar Humstad – Åfjord IL

BEGRUNNELSE:

Einar er en person som tar samfunnsansvar, han er en person som ikke ønsker stikke seg frem, men sier aldri nei når noen trenger en hjelpende hånd. Han deltar i forskjellige aktiviteter. I ÅIL har vi en trimgruppe som arrangerer fjellturer hver onsdag fra mai til september. Her deltar han nesten hver gang og sørger for god stemning og gode historier. Det er deltagere fra 2 år til godt over 80, og da er det greit med en sprek fjellvant deltager. Vi i trimgruppa har i flere år jobbet med klipping og stirydding, og der er han en primus motor.

Han stiller på dugnad uansett vær, og er en stor pådriver og drar med seg mange personer når jobben skal gjøres. Åfjord helsesenter har en aktivitet for de demente i Åfjord. De arrangerer turer i nærområdet hver
torsdag, og store deler av året de tar med pasientene ut på tur så de får frisk luft og en trimtur. Denne ildsjelen bidrar med transport og støtte, samt at han sørger for at de får matservering på turene. Han er en av de uunnværlige person for at slike arrangement kan utføres for de svakeste i samfunnet.