Foto: Erik Ruud

Over 1, 6 millioner kroner ekstra til idrettslag i Troms!

Høsten 2024 fordeler Kulturdepartementet (KUD) spillemidler på 130 millioner kroner til idrettslagenes arbeid for inkludering av barn og ungdom i idretten. Ekstratilskuddet har hensikt å redusere sosioøkonomiske forskjeller, og er ment for barn og ungdom mellom 6 og 19 år. Av de 130 millionene går 1 602 322 av midlene til idrettslag i Troms!

Beløpet fordeles på Troms idrettskrets: kr 396 515, Tromsø Idrettsråd: kr 697 383, Senja Idrettsråd: kr 286 493 og Harstad Idrettsråd: kr 221 931. Det betyr at idrettskretsen tildeler til idrettslag i kommuner utenom de 3 by- idrettsrådene.

Kriterier fra KUD

I tildelingsbrevet fra KUD står det følgende:

Formålet med tildelingen er å bidra til at alle barn og ungdom mellom 6 og 19 år gis like muligheter til å delta i idrett uavhengig av hvor de bor og familiens sosioøkonomiske ressurser.

Idrettslag som mottar ekstratilskudd har handlingsrom til å bruke midlene slik de mener er mest nyttig for å oppnå formålet.

Styret i Troms idrettskrets vedtok følgende kriterier for ekstratilskuddet

Midlene går til det/ de idrettslagene i kommunen med flest barn og ungdom i alderen 6 – 19 år.

Midlene skal understøtte:

• Idrettslagenes arbeid med å inkludere barn og ungdom mellom 6 og 19 år som faller utenfor på grunn av sosial ulikhet og sosioøkonomiske årsaker.
  • Å holde foreldrebetalingen og aktiviteter som er kostnadskrevende nede.

Troms idrettskrets kriterier og retningslinjer fra KUD og NIF dannet grunnlaget for fordelingen. Idrettsrådene i Troms har fått mulighet til å medvirke og har blitt involvert i fordelinga gjennom møter og dialog med idrettskretsen.

Se hva ditt idrettslag har fått!

Utbetalingen til idrettslag skjer i løpet av oktober måned og merkes med «Ekstrainnsats».