harstad2.png

Møte med Harstad-idretten

Gjennom et godt samarbeid med idrettsorganisasjonene i Troms ønsker vi å ivareta ungdommen, gi de muligheter og se de som dagens og fremtidens ressurs i idretten. Onsdag 18. September møtte Troms idrettskrets Harstad-idretten for et samarbeidsmøte om prosjektet "Ungdomsløftet for Troms-idretten"

Det var totalt 20 deltakere, representert fra idrettsråd, særkrets/region og flere idrettslag. Som oppfordret i forkant av møte deltok flere unge, engasjerte idrettsungdom med ulike roller i idretten.

Samarbeidsmøte inneholdt en presentasjon, oppdatering vedrørende status av prosjektet og veien videre. Det ble presentert statistikk om ungdommen i Harstad. I tillegg ble det gitt informasjon om "Lederkurs for ungdom", med mål om å rekruttere aktuelle, interesserte ungdom til å delta. Det planlegges å gjennomføre Lederkurs for ungdom i Harstad i november/ desember. Mer informasjon om dato for kurshelg og påmeldingsskjemaer kommer snarest.

Under møtet ble det gjennomført workshop med refleksjonsoppgaver om hvordan vi kan gjøre idretten bedre og mer attraktiv for ungdom. Workshopen skapte god diskusjon rundt hva idretten kan gjøre for å
motivere ungdom til å bli lengre i idretten. Ungdom kan blant annet være en del av idretten gjennom å utdanne seg til trener, dommer eller engasjere seg i andre verv.

Tilbakemelding fra deltakerne var at prosjektet er engasjerende, og at det var nyttig å dele erfaringer og ideer på tvers av idretter.

Liknende samarbeidsmøter blir arrangert i andre deler av fylket i høst og våren 2025. Neste møte er i Tromsø 8. oktober.

For spørsmål kontakt:

Pablo Vargas