Bilde

Økonomi som barriere - ekstra tilskudd fra Kulturdepartementet

Administrasjonen mottok fredag 2. februar 2024 tildelingsbrev fra NIF vedrørende Rogalands andel av regjeringens ekstrabevilgning på 100 mill NOK fra Kulturdepartementet (KUD). Midlene skal uavkortet gå til å understøtte idrettslagenes innsats for inkludering av barn og ungdom.

Les Kulturdepartementets tildelingsbrev her

90 prosent går til fordeling via idrettsrådene. 10 prosent skal tildeles via idrettskretsene.

De 100 millionene er en ekstrabevilning i motsetning til fjorårets tildeling på 125 mill NOK som ble tatt fra overskuddet av Norsk Tipping.

Hovedprinsippene fra i fjor gjelder, og styret i RIK skal vedta prinsipper for vår egen tildeling av 10 prosenten som går til de mindre kommunene, med minst utfordringer – rent volummessig. Styrevedtaket skal offentliggjøres, noe som innfris gjennom at RIK alltid publiserer styrets protokoller på nettsidene.

Midlene fordeles av idrettsråd og idrettskretser, etter føringer gitt i tildelingsbrev fra KUD og Norges idrettsforbund. I Rogaland er det tolv idrettsråd som fordeler brorparten av midlene som tilfaller idrettslagene i fylket vårt.

De resterende ti prosent av midlene, som i Rogaland utgjør 396 985 kroner, er det idrettskretsen som fordeler basert på nevnte tildelingsbrev samt følgende kriterier vedtatt i idrettskretsstyret 6. februar 2024:

"Styret vedtok å legge antall betalte medlemskap i aldersgruppen 6–19 år til grunn for fordeling av 396 985 kroner. Styret vedtok videre å presisere at idrettslagene som skal motta midler skal ha gjennomført samordnet rapportering. De må også benytte godkjent medlemssystem til fakturering, og ha lastet opp årsberetning og regnskap. Styret i idrettslagene plikter å gjøre vedtak om bruk av midler innenfor handlingsrommet i tildelingsbrevet."

Klikk her for å se hvilke idrettslag som er tildelt midler, som i sin helhet skal gå til å bedre klubbene sitt handlingsrom i deres innsats for å oppnå formålet.