tekst

Styrekurs for idrettslag

Deltakerne skal bli tryggere i rollen som medlem av styret og kjenne til hvilket ansvar de har. De skal få oversikt over aktuelle lover og regler, kjennskap til regnskap, revisjon og budsjett innen økonomi og kunne gjennomføre effektive møter, fordele roller, arbeidsoppgaver og lære mer om verdiarbeid.

Målgruppe:

Styret i klubben og gruppestyrene i fleridrettslag. Daglig leder og ansatte dersom klubben har en administrasjon. Andre tillitsvalgte som styret har delegert fullmakter og myndighet til.

Læringsmål:
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om lover, økonomi og drift av idrettslag for å være tryggere i rollen som medlem av styret. De skal få bedre kjennskap til NIFs lov og lovnorm for idrettslag, retningslinjer, årsmøtegjennomføring, regnskap og revisjon, budsjett, fullmaktsmatrise, tilskuddsordninger, årshjul, klubbhåndbok, rollefordeling, struktur og kultur på møter og verdiarbeid. Det er også noen valgfrie deler deltakerne kan gjøres kjent med.

Organisering:
Varighet fra 2 til 3 timer. Kurset blir sett opp som åpent, digitalt kurs (følg med i kalender), og vi kan også komme ut til idrettslaget og gjennomføre internt hos dere. Kurset er gratis.

Innhold:

Lover og regler:
Organisering av norsk idrett, visjon og verdier, styrets ansvar, kartlegging av idrettslaget, lover og retningslinjer, årsmøte, organisasjonsplan, forvaltning, personvern, valgkomite, kontrollutvalg og arbeidsgiveransvar.

Økonomi:
Virkeområde, årsbudsjett, regnskaps- og revisjonsplikt, momskompensasjon for merverdiavgift, og bygg av anlegg, økonomisk årshjul, fullmaktsmatrise og oversikt tilskudd.

Drift av idrettslag:
Fordel roller og oppgaver, effektive styremøter, årsmøte, årshjul, klubbhåndbok, samordnet søknad og rapportering, verdiarbeid, samt valgfrie emner som rekruttering og tilhørighet, tillitsvalgte og frivillige, kommunikasjon, digitale hjelpemidler, trenere, anlegg, arrangement og aktivitet.

E-læring: Du finner e-læringskurset "Innføring i styrearbeid for idrettslag" på ekurs.nif.no på denne lenken (under fane ledelse). Kurset krever innlogging med idrettens ID (Min Idrett). E-læring er ikke obligatorisk forkunnskap til kurset, men gir en svært nyttig gjennomgang.