Glade barn fra BSK håndball sammen med byrådsleder Eirik Lae Solberg, byråd for kultur og næring Anita Leirvik North og representanter for OIK og og BSK. Bilde: Oslo kommune.

Oslo kommune vil bygge idrettsanlegget Campus Ekeberg

Byrådet vil bygge Campus Ekeberg i kommunal regi. Det bekreftes i dag i pressemelding fra Oslo kommune.

Etter mange år med prosjektering, forhandlinger og usikkerhet har endelig Oslo kommune, Oslo Idrettskrets (OIK) og Bækkelagets Sportsklub (BSK) kommet til enighet om hvordan idrettsprosjektet på Ekeberg skal realiseres.

Enigheten innebærer at Campus Ekeberg skal realiseres som idrettsanlegg etter idrettens behov. Ny videregående skole realiseres ikke, men det skal legges til rette for undervisning i tilknytning til idrettsanlegget. Skoler i Oslo kan for eksempel kunne ha fag- og idrettsdager på Campus Ekeberg, og kombinere undervisning med fysisk aktivitet.

Oslobygg vil bli ny byggherre, men i nært samarbeid med OIK og BSK om endelig programmering av idrettsfasilitetene.

- Dette er en stor satsing som Osloidretten har ventet altfor lenge på. Anlegget vil ligge i Oslo Sør, et område med store behov for idrettsanlegg. Campus Ekeberg vil også føre til ledig hallkapasitet på Søndre Nordstrand som blir frigjort til andre idrettslag, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg i pressemeldingen fra Oslo kommune.

Og idrettsbyråden følger opp:

- Etter år med usikkerhet og venting presenterer byrådet i dag en løsning som ikke krever statlig godkjenning. Idrettsanlegget blir realisert i kommunal regi. Samtidig inviterer vi Bækkelagets Sportsklub og Oslo idrettskrets til etter hvert å bli medeiere i anlegget, sier byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North.

– For Oslo Idrettskrets er dette en merkedag. Vi er svært fornøyde med hvordan byrådet aktivt har bidratt til en løsning som realiserer prosjektet etter idrettens behov, og fjerner all usikkerhet. Nå ser vi frem til fortsatt godt samarbeid med kommunen til det beste for barn og unge i byen vår, sier styreleder i idrettskretsen Marcela Montserrat Fonseca Bustos.

– Campus Ekeberg vil øke anleggskapasiteten i Oslo for flere idretter, og frigjøre tid i andre kommunale anlegg. Dette er en viktig brikke i en økt satsing på Osloidretten, og vi er svært tilfredse med den løsningen vi nå er enige med byrådet om, kommenterer generalsekretær Magne Brekke i Oslo Idrettskrets. - Campus Ekeberg blir kanskje Norges flotteste og viktigste flerbruksanlegg. Om lag 2.000 treningstimer vil bli gjennomført hver eneste dag, og over 5.000 barn og unge vil få sin treningsarena og sosiale møteplass på Ekeberg. I tillegg blir Campus Ekeberg en arena for arrangement som Oslo ikke har i dag.