115 millioner kroner var fordelt mellom kommuner basert på antall og andel barn i familier med vedvarende lavinntekt (SSB tall). Kommunene som var valgt ut har minst 200 barn som vokser opp i familier med «vedvarende lavinntekt». 103 idrettsråd fikk ansvar for å fordele midler til idrettslag i sine kommuner. De resterende 10 millioner kronene var fordelt mellom idrettskretsene, som fikk ansvar for å fordele midler til idrettslag i sitt fylke.
I Nordland fikk 4 idrettsråd ansvar for å fordele midler til idrettslag i sin kommune:
- Bodø IR
- Narvik IR
- Rana IR
- Vestvågøy IR
Nordland idrettskrets fikk i oppgave å fordele kr. 1.252.526,- mellom idrettslagene i øvrige kommuner. Dette skulle gjøres etter kriterier vedtatt av idrettskretsstyret, innenfor de rammer tildelingsbrevet fra NIF ga.
Formål:
Formålet med tilskuddet er å gi alle barn og ungdom mellom 6–19 år like muligheter til å delta i medlemsbaserte lag og foreninger som driver idrett eller fysisk aktivitet, uavhengig av hvem de er, hvor de bor og hva foreldrene tjener.
Midlene skal understøtte:
- idrettslagenes arbeid med å inkludere barn og ungdom som faller utenfor på grunn av sosial ulikhet og sosioøkonomiske årsaker
- å holde foreldrebetalingen og aktiviteter som er kostnadsdrivende nede.
Idrettslagene har handlingsrom til å bruke midlene slik de opplever er mest nyttig for å oppnå formålet, innenfor de retningslinjene som gjelder.
NIK sine prinsipper og kriterier for fordeling:
Styret i Nordland idrettskrets behandlet saken i møte 19. juni og vedtok følgende fordelingskriterier:
- Fordeles til idrettslag i kommuner med høyere prosentandel barn i lavinntektsfamilier enn gjennomsnittet for Nordland fylke.
- Idrettslagene må ha aktivitet for barn/ungdom 6-19 år.
- Fordeles til idrettslag etter svar på spørsmål i digitalt spørreskjema til alle aktuelle idrettslag (kulepunkt 2) i utvalgte kommuner (kulepunkt 1).
NIK inviterte idrettsråd i de største kommunene til teamsmøte 19. juni der kriteriene ble diskutert, og hvilke spørsmål man burde stille til idrettslagene.
Spørreskjema ble sendt ut 23. juni til alle idrettslag i 19 kommuner med høyere prosent barn i lavinntektsfamilier enn snittet for fylket (jfr kulepunkt 1 i styrets vedtak). Det ble også tatt med kommuner med høyt antall barn i målgruppen. Svarfrist ble satt til 15. august, og siden sendt purring med utvidet svarfrist til 24. august.
Fordeling av midler:
Beløpet vi fikk til disposisjon ble fordelt mellom kommunene ut fra prosentandel barn/ungdom i lavinntektsfamilier. Midlene til hver kommune ble så fordelt mellom idrettslagene som hadde svart på spørreskjema at de har barn/ungdom i målgruppen i sitt idrettslag. Fordelingen ble gjort ut fra antall medlemmer i aldersgruppen 6-19 år i de aktuelle idrettslagene.
Presisering:
Det forventes at idrettslagene forvalter midlene i tråd med det formål som gjelder og hva disse skal understøtte. Midlene skal med andre ord ikke brukes til å dekke økt/forsterket aktivitetstilbud i idrettslaget, men skal bidra til å;
- Understøtte og dekke kostnader direkte for de enkelte barn og ungdom som faller utenfor grunnet sosial ulikhet eller sosioøkonomiske årsaker
- Holde, eller redusere, foreldrebetaling nede (eks. treningsavgift, utstyrsutlån)
For de idrettslag som mottar et større beløp kan en anbefaling være at midlene settes i fond og brukes ved behov.