Foto: Erik Ruud / Norges idrettsforbund

Gladnyhet: - En seier for tryggheten til barna våre

Tre steg i riktig retning for en tryggere idrett: Arbeidet med å endre den omdiskuterte politiattestordningen har endelig gitt resultater.

I samarbeid med Posten/Digipost har Norges idrettsforbund utviklet en ny digital tjeneste som gjør det enklere å vurdere hvem og hvilke roller som trenger politiattest, sende formålsskjema og fremvise politiattester på en sikker måte.

Innlandet idrettskrets, som har gått i bresjen for å endre ordningen og sikre en tryggere idrett for alle involverte, er i disse dager pilotfylket for denne løsningen. Utrullingen av den nye tjenesten startet torsdag 15. august.

- Den nye digitale ordningen er en forbedret versjon som skal forenkle hverdagen til idrettslagene, som vi er veldig godt fornøyde med, sier Tina Thorsen, organisasjonssjef i Innlandet idrettskrets.

- Banebrytende

Etter prosess med justisdepartementet og statssekretær Hans Petter Åsen, er dessuten et utviklingsløp i igangsatt mellom Politidirektoratet, Politiets IKT-tjenester (PIT), Norges Idrettsforbund og Innlandet idrettskrets, for å forbedre den nye ordningen ytterligere og for å ivareta eventuelle lovendringer i framtiden.

En tredje gladnyhet tilknyttet arbeidet med å forbedre politiattestordningen, er at idretten har fått gehør for en lovendringsprosess som gjør at idrettens ansvarlige kontinuerlig kan sjekke politiattestene og oppdatere registrene.

- Det betyr at vi kan fange opp eventuelle lovbrudd med en gang, slik at det blir tryggere for barna våre, sier Tina Thorsen i Innlandet idrettskrets.

- Dette er en seier for idretten og en seier for at idretten skal være trygg for barna våre og alle involverte i idretten. Dette er banebrytende, poengterer hun.

Thorsen legger til at idretten vil særlig takke statssekretær Hans Petter Aasen og justisdepartementet for samarbeidet.

- Men vi er ikke helt i mål før selve lovendringsforslaget ligger klart, presiserer hun.

Foto: Øyvind Godø

Omdiskutert ordning

Bakgrunnen for at idretten har slått alarm rundt politiattestordningen er som følger:

I norsk idrett skal samtlige frivillige og ansatte i norsk idrett som får ansvar- og tillitsforhold for mindreårige, fremlegge en politiattest uten anmerkninger. Problemet oppsto i 2018, da politiet sluttet å fornye politiattester til personer som allerede har fått det.

Den store baksiden med politiets beslutning var at eksempelvis en barnetrener som fikk utstedt politiattest ett år, men som ble dømt for seksuelle overgrep året etter, ikke ville blitt fanget opp med en slik praksis.

- Den nye ordningen gjør det imidlertid mulig å fange opp eventuelle lovbrudd kontinuerlig og vil gi den som oppnevnes som politiattestansvarlig i sitt idrettslag, mye bedre oversikt gjennom den nye digitale ordningen, sier Thorsen.