Foto: Øyvind Godø

Finansministeren: - Norge er en helt annen verden enn Sverige

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum mener at idretten kan være med på å forhindre «svenske tilstander» i Norge.

Den voksende voldsbølgen hos ungdom i Sverige kan ifølge politiet smitte over til ungdomsmiljøer i Norge. Kriminelle nettverk i Sverige rekrutterer barn og ungdom til distribusjon og omsetning av narkotika og andre former for kriminelle handlinger.

Det norske politiet skrev i sin trusselvurdering i fjor at de frykter en smitteeffekt fra kriminelle miljøer i Sverige til Norge.

Nå sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum i møte med Innlandet idrettskrets at han tror og håper at norsk idrett kan ha en viktig forebyggende funksjon for å forhindre nettopp en smitteeffekt fra svenske til norske miljøer og at idretten kan ha aktiv forebyggende rolle for å redusere utenforskap.

Vedum mener at den historiske bevilgningen på 100 millioner kroner over statsbudsjettet, som regjeringen før jul vedtok å gi idretten øremerket kampen for å for å utjevne ulikheter, indikerer at regjeringen virkelig anerkjenner idrettens samfunnsrolle og preventive funksjon innenfor flere områder.

- Kan slike tiltak være med på å forhindre at det blir «svenske tilstander»?

- Ja, dette er grep som vil være med på å hindre at barn faller utenfor og blir rekruttert av kriminelle gjenger. Vi har sett hvor viktig idretten er i forebygging, blant annet på Furuset hvor jeg og kulturminister Lubna Jaffrey presenterte dette tiltaket før jul. Miljøet rundt idretten der gjør en fantastisk jobb, og de har klart å snu negative trender. Norge er heldigvis en helt annen plass – og en helt annen verden enn Sverige – på dette området, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum til Innlandet idrettskrets.

- Det å få ungdom inn i idretten, og å skape felleskap, mestring, seiersfølelse og tilhørighet, er helt gull. Det skumleste er hvis barna på utsiden føler at samfunnet ikke har stilt opp med noen ting. Vi må jobbe for at de heller føler at de skylder samfunnet noe når de blir 17-18 år.

Foto: Øyvind Godø

- Avgjørende

Norges idrettsforbund (NIF) arbeider med inkludering i idrettslag på mange nivåer. NIF vil at alle skal kunne delta i idrettsaktivitet, uansett bakgrunn og økonomi. Idretten er et viktig verktøy for å forebygge utenforskap, psykisk- og fysisk uhelse, samt kriminelle handlinger. Idretten kan fange opp dem som faller utenfor på skolebenken og gi dem en viktig arena for utvikling, mestring, fellesskap og anerkjennelse.

Den svenske superstjernen Zlatan Ibrahimovic har tidligere beskrevet seg selv som sykkeltyv før han fant sin plass på fotballbanen. Den svenske idrettsprofilen skriver i sin selvbiografi at dersom han ikke hadde blitt fotballspiller, hadde han antakelig fortsatt vært sykkeltyv i dag.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum håper at idretten kan redde mange flere.

- Jeg mener at idretten er avgjørende for å skape fellesskap. Det er idrettslag og folk som stiller opp på dugnad på ethvert lite sted i Norge. Ære være alle som steker vafler, klipper plenen, driver regnskap, er sekretærer og alle andre dugnadting som folk bidrar med. Det er enormt mange dugnadstimer som gjør at norske barn og ungdom har den møteplassen. Det er hyggelig å ha en slik samlingsplass i nærmiljøet, som skaper gode lokalsamfunn, sier Trygve Slagsvold Vedum til Innlandet idrettskrets.

- Frivilligheten og dugnadsånden er helt avgjørende. Så får det offentlige hjelpe til på anleggsbiten, enerettsmodellen med Norsk Tipping og å ta vare på disse tingene her, i tillegg til å bidra med ekstramidler til idrettslagene som kan bidra til at enda flere unger får gode opplevelser.

Roser nytt helsetiltak

Vedum legger til:

- Der jeg bor er for eksempel det med utgangspunkt i idrettslagene etablert et turstinett, som utvider idretten med enda et nærmiljøanlegg. Idretten er ikke bare for den unge kretsen, men også for godt voksne. Slike tiltak utvider idretten, mener Senterpartiets partileder.

Han fremsnakker viktigheten av den norske dugnadsånden i idrettsbevegelsen.

- Noen ser kanskje på dugnad som noe negativt, men for mange er det veldig positivt. Det er fellesskap og man bidrar og virkelig yter. Norsk idrett bæres av dugnadsvilje. Det skaper fellesskap og samhold. Vi bruker altfor mye tid på mobilen og andre skjermer. Å komme seg ut på dugnad og gjøre ting for andre, gir en veldig god følelse. Det er trist nok økende ensomhet. Da er slike møteplasser som her kjempeviktig, mener finansministeren.

- Hvilken effekt ser du for deg at den historiske bevilgningen med 100-millionene har?

- Det gjør at flere kan delta. Det er kjempeviktig at alle – uavhengig av bakgrunn – kan være med på idrett, kjenne på fellesskap og bli løfta opp. Fellesskapet og gleden med idretten skaper så stort engasjement og mestring.

- Hvorfor er det så viktig?

- Fordi hverdagen kan være tøff. Mange kan ha det krevende hjemme. Det å møtes på tvers – på fysiske sosiale møteplasser og ikke bare mobilskjermer – skaper fellesskap. Vi trenger fellesskap. Idretten gir også mye glede og lykkefølelse, sier Vedum.

Finansministerens egen idrettskarriere

- Hva betyr idrett i finansministerens liv?

- Det er mye glede. Jeg er onkel til ei som spiller for HamKam damers elitelag. Det er veldig gøy. Jeg er på noen HamKam- og Storhamar-kamper i året, men jeg skulle gjerne vært på enda flere kamper. Det er morsomt med idrett. Og så er jeg veldig glad i å stå på ski og leke meg. Men jeg er ingen stor idrettsutøver selv.

- Du drev med 800 meter, friidrett. Hva var persen din?

- 13, tror jeg det var. Jeg er ikke helt sikker. Kan det stemme? Jeg sluttet da jeg gikk i 9. eller 10. klasse.

Vedum forteller at han deltok i flere idretter, men at ikke alle medbrakte like mye suksess.

- Jeg drev med ski om vinteren og friidrett om sommeren. Jeg var helt elendig i fotball. Jeg sluttet med fotball da jeg sto i mål og slapp inn 17 mål. Akkurat det var ingen mestringsfølelse, men nederlagsfølelse, sier finansminister Vedum og ler karakteristisk og selvironisk.

- Du kjente ikke på idrettsglede da du slapp inn 17 mål?

- Haha, nei, ikke akkurat der og da. Vi tapte vel 17-1, sier han og ler videre.

Finansministeren roser idretten

Det var før jul i fjor at gladnyheten manifesterte seg: Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) vedtok å gi 100 millioner kroner over statsbudsjettet til norsk idrett for at idrettslag kan legge til rette for at flere barn og unge mellom 6 og 19 år skal ha mulighet til å delta i organisert idrett.

Det skjedde i etterkant av at Innlandet idrettskrets 6. november i fjor var i møte med finansminister Slagsvold Vedum på gården hans på Ilseng i Stange kommune.

Finansministeren gir Innlandet idrettskrets mye honnør for at den historiske bevilgningen på 100 millioner kroner over statsbudsjettet ble en realitet. I tillegg roser han han alle som bidrar til at norsk idrett.

Du kan lese mer om det her: