Lederognestleder.PNG

Sommerhilsen

"Idretten gir så mye til livene til de som er med. Ikke bare de aktive, men også de som bidrar frivillig" - Les leder Inger Lilleby Fløgum og nestleder Jannicke Mykkestue sin sommerhilsen her

Kjære idrettsvenner

Endelig ga regjeringen grønt lys for gjenåpning av idretten og vi kan glede oss til masse god aktivitet ute i klubbene fremover, selv om det fortsatt henger noen koronarestriksjoner igjen før vi har en normal idrettshverdag. Vi får håpe og tro at når sommerferien er over så har de fleste av oss fått første vaksinedose og at vi starte opp med full aktivitet ute i idrettslagene igjen.

Idretten gir så mye til livene til de som er med. Ikke bare de aktive, men også de som bidrar frivillig. Alle skal ha mulighet til å finne et aktivitetstilbud innenfor den organiserte idretten. Å få med flest mulig er et av kjennetegnene på det vi kaller den norske idrettsmodellen. Målet er å skape livslang idrettsglede. Målet er ikke nødvendigvis å vinne, men å delta. Idretten skal legge grunnlag for god folkehelse, lære befolkningen å være aktiv, samt å skape de gode møteplassene. Særpreget er at idretten først og fremst er tuftet på frivillighet.

Det er derfor vi ser med bekymring på tallene fra siste idrettsregistrering. I Innlandet idrettskrets har vi hatt et betydelig frafall blant både aktive, medlemmer og frivillige.

Det er åpenbart at pandemien har kostet oss krefter, og det er fortsatt en krevende hverdag ute i idrettslagene. Ikke bare har det kostet klubbene økonomisk, men vi har også hatt et urovekkende frafall blant aktive på 6,7% og et betydelig medlemsfrafall i idrettslagene i Innlandet. Innlandet Idrettskrets har hatt et medlemsfrafall på 12,9%, noe som er betydelig høyere enn landsgjennomsnittet som ligger på 9,4%.

Vi er bekymret for at de som faller fra blir inaktive og at mange også blir borte fra samfunnets mange gode møteplasser i idretten. Det er svært alvorlig, og når hverdagen forhåpentligvis er tilbake over sommeren er viktigheten av å stå sammen for å vinne dem tilbake så raskt som mulig. Sammen har vi en stor og viktig jobb å gjøre for å gjenvinne den unike posisjonen idretten har i samfunnet. Sammen kan vi bidra til å motvirke de fryktede langtidskonsekvensene av pandemien; frafall, utenforskap, økonomiske barrierer, en svekket idrettsbevegelse og folkehelse

Vi har lyst til å takke dere for at dere har tatt et ekstraordinært ansvar for å holde hjulene i gang, legge til rette for aktivitet og samtidig tenke på hvordan redusere smittespredning i samfunnet.

Vi ønsker dere alle en riktig god sommer!

Med vennlig hilsen

Inger Lilleby Fløgum  -  Styreleder Innlandet Idrettskrets                               Jannicke Mykkestue   -  Nestleder Innlandet idrettskrets