Informasjon til våre idrettsråd

Pandemien er fortsatt over oss og påvirker hverdagen for alle som har befatning med idrett. Vi må bare håpe at det normaliserer seg i løpet av året som akkurat har startet.

Vi vil gjerne komme med noe informasjon, og viser til utsendt mail og ber dere være oppmerksom på følgende:

Spørreskjema

Styret i Norges idrettsforbund har nå sterkt fokus på idrettsrådene og idrettsrådsarbeidet.

I den sammenheng er det etablert en arbeidsgruppe med representanter fra idrettsstyret, særforbund og idrettsråd.

Arbeidsgruppen jobber med idrettsrådenes rolle, mandat, legitimitet og finansiering, og trenger nå en oversikt over kommunale tilskudd til idrettsråd.

Vi vet at mange kommuner støtter idrettsrådenes arbeid på andre måter, som f.eks. som sekretær for idrettsrådet, gratis bruk av møtelokale, reisetilskudd etc. Det er fint med en beskrivelse av det også, men her er det primært økonomiske tilskudd som er viktig å få frem.

Det er utarbeidet et enkelt spørreskjema og Innlandet idrettskrets er takknemlig hvis dere kan svare på spørsmålene i denne linken og dermed bidra i denne nasjonale undersøkelsen.

Svarfrist er 1. februar.

Kompetanseheving

Idrettskretsen vil i februar gjennomføre kurset «styrearbeid i praksis» tilrettelagt for idrettsråd og dette vil skje digitalt.

Vi tilbyr tre forskjellige datoer som man kan melde seg på:

Tirsdag 9. februar

Tirsdag 16. februar

Mandag 22. februar

Dette er et 3-timers kurs og det er ønskelig at dere får med dere hele styret.
Kurset gir innsikt i styrearbeid, idrettens verktøy, politisk arbeid, m.m.
Vi kommer tilbake med invitasjon og påmeldingslink.

Informasjons- og statusmøter

Vi vil arrangere digitale dialogmøter med idrettsrådene og her vil koronasituasjonen være fokus.
Hvordan har pandemien påvirket idretten i kommunen?
Er idrettsanleggene åpne?
Benyttes idrettsanlegg til testing?
Er det planlagt å disponere idrettsanlegg til vaksinering?

Dette og flere andre aktuelle ting ønsker vi å høre om i disse møtene.

Spørsmål kan rettes til Tom Svellet -  tlf. 95 18 65 48