.
. Foto: Eirik Førde

Tildeling av midler til ekstrainnsats for å gi alle like muligheter til å delta i idrett

Da er nok en gavepakke fra KUD (kulturdepartementet) delt ut. Finnmark fikk i høst litt over 630.000, -, som er litt mer enn det som ble delt ut ved samme tildeling i vår.

Utdelingen var søknadsbasert og behovsprøvd, og alle som har søkt og er innenfor målgruppen, har fått tildelt ekstra midler. Idrettslag i Alta har fått fordelt penger fra Alta idrettsråd. Alta idrettsråd har valgt å benytte samme modell for tildelingen av ekstrainnsats, som for LAM-Midler. Resten er det Finnmark idrettskrets som har fordelt, basert på søknader som er kommet inn fra idrettslag.

Midlene er ment å forhindre utenforskap blant barn og ungdom i aldersgruppen 6 og 19 år. Som av sosial ulikhet og sosioøkonomiske årsaker ikke kan delta i idretten. Pengene er ment til å gå til tiltak til denne gruppen så alle kan delta.

Av de litt over 630.000, - kronene, deler Finnmark idrettskrets ut 452.388, -kr. Mens Alta idrettsråd har delt ut litt over 181.922, - kr til sine idrettslag i målgruppen.

Mulighetene med tilskuddet er mange, og kan brukes til å fylle opp solidaritetsfond, kjøpe inn utstyr til utlån, eller til medlemmer som ikke har råd til å kjøpe selv, eller holde utgifter lav. Mulighetene er mange, og midlene må ikke brukes i 2024.

Her er oversikten over de som fikk tildelt tilskudd

Det var en slik fordeling fra KUD i vår også, her er listen over de som fikk da.