geir

PRESSEMELDING - konsekvensutredning for idrettskretsens fremtid som sammenslått eller delt

Troms og Finnmark idrettskrets skal treffe beslutning om oppdeling av idrettskretsen Hva bør veien videre være? Utredning fra PwC peker på både fordeler og ulemper.

Troms og Finnmark idrettskrets ble i 2020 sammenslått til en felles idrettskrets med samme geografiske grenser som den da nye fylkeskommunen. Denne reformen ble gjennomført i alle idrettskretser der fylkeskommuner slo seg sammen. I forbindelse med oppløsning av Troms og Finnmark fylkeskommune må Troms og Finnmark idrettskrets ta stilling til sin fremtidige organisering.

På idrettskretstinget i Hammerfest i juni ble det vedtatt å gjennomføre en konsekvensutredning for hva som vil være beste løsning for idrettskretsens fremtid. Saken skal behandles på et ekstraordinært idrettskretsting 6.desember 2022.

Konsekvensutredningen gjennomført av PwC har vurdert fordeler og ulemper ved en eventuell oppdeling. Spørsmålet om hva som er best for idretten fremover har ikke et enkelt svar og henger sammen med hva man vektlegger som viktig for å få en aktiv og inkluderende idrettskrets, og hva idretten selv vektlegger for å utløse engasjement og frivillighet. Fordelene og ulempene ved en oppdeling er sammensatte, og de ulike aktørene som ble hørt har ulike meninger om hva som vil gi størst gevinst for idretten i regionen som helhet.

Tre sentrale fordeler ved oppdeling som ble avdekket i konsekvensutredningen

• Geografisk nærhet vil gjøre det lettere for de ansatte og styret å ha tett kontakt med idretten, og samtidig lettere for idretten å delta på felles arrangement og i demokratiske arenaer
  • Ulike kultur og tradisjon for hvordan man har kontakt med idretten og involverer idretten vil kunne tilbakeføres i større grad
  • Det å følge samme geografiske inndeling som fylket vil gjøre politisk arbeid opp mot fylket og stortingsbenken lettere.

Tre sentrale ulemper ved oppdeling som ble avdekket i konsekvensutredningen

• Økonomien til de to kretsene vil være strammere, og det vil være behov for å gjøre hardere prioriteringer på hva man jobber med
  • Reduksjon i disponibel ramme gjør at tilskudd til idretten vil bli betydelig mindre
  • Færre ansatte per krets gjør at de ansatte vil få flere arbeidsoppgaver, og mindre grad kunne spesialisere seg. Dette vil kunne gå ut over støtten til styret og idretten.
  • En oppdeling vil føre til større utgifter. Dette vil føre til en reduksjon i disponibel ramme til idretten. Særlig vil reduksjonen i disponibel ramme i Finnmark være stor, men dette vil være avhengig av hvor mange ansatte Finnmark idrettskrets vil kunne klare seg med.

Konsekvensutredningen kan leses her

Saken ble presentert og debattert på helgens Idrettshelg i Harstad, 21.-23.oktober.
Idrettskretsen innkaller til ekstraordinært idrettskretsting 6.desember, på teams, for behandling og vedtak i saken.

For spørsmål ta kontakt:

Troms og Finnmark Idrettskrets, Styreleder: Geir Knutsen, geirknutsen59@gmail.com, 932 08676

PwC: Torunn Kielland, torunn.kielland@pwc.com, 97650872