Alle idrettslag som har aktiviteter for mindreårige (personer under 18 år) eller utviklingshemmede, skal oppnevne en ansvarlig for politiattestordningen. Dette er fastsatt i NIFs lovnorm for idrettslag. Den politiattestansvarlige skal utnevnes av hovedstyret i idrettslaget, og skal ha en personlig vara. Dette skal gjøres gjennom styrevedtak, og kunne dokumenteres gjennom protokoll fra styremøtet.
Den politiattestansvarlige har ansvar for at det kreves og dokumenteres fremvist politiattest for alle personer som utfører oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming.
Idretten arbeider vi kontinuerlig med forbedring av system for registrering og lagring av informasjon tilknyttet politiattestordningen. Idretten har derfor utviklet en digital tjeneste som er gratis for alle idrettslag, og som forenkler prosessen med innhenting og registrering av politiattester. I tjenesten kan politiattestansvarlig sende formålsskjemaet til søkeren digitalt, og hvis søkeren bruker Digipost, kan politiattesten fremvises digitalt til idrettslaget. Mer om idrettens digitale tjeneste finner du her.