Foto: Eirik Førde
Foto: Eirik Førde

Hva skal jeg gjøre som politiattestansvarlig?

Alle idrettslag som har aktiviteter for mindreårige (personer under 18 år) eller utviklingshemmede, skal oppnevne en ansvarlig for politiattestordningen. Dette er fastsatt i NIFs lovnorm for idrettslag. Den politiattestansvarlige skal utnevnes av hovedstyret i idrettslaget, og skal ha en personlig vara. Dette skal gjøres gjennom styrevedtak, og kunne dokumenteres gjennom protokoll fra styremøtet.

Den politiattestansvarlige har ansvar for at det kreves og dokumenteres fremvist politiattest for alle personer som utfører oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming.

Idretten arbeider vi kontinuerlig med forbedring av system for registrering og lagring av informasjon tilknyttet politiattestordningen. Idretten har derfor utviklet en digital tjeneste som er gratis for alle idrettslag, og som forenkler prosessen med innhenting og registrering av politiattester. I tjenesten kan politiattestansvarlig sende formålsskjemaet til søkeren digitalt, og hvis søkeren bruker Digipost, kan politiattesten fremvises digitalt til idrettslaget. Mer om idrettens digitale tjeneste finner du her.

Alle organisasjonsledd som tilbyr aktiviteter for mindreårige eller personer med utviklingshemming omfattes av ordningen. Hovedstyret i idrettslaget har ansvar for å utnevne en politiattestansvarlig og en personlig vara.

Utnevnelsen må skje gjennom et styrevedtak slik at ansvarsforholdet er dokumentert.

Idrettslaget bestemmer selv hvordan ordningen administreres, men kan velge idrettens gratis digitale politiattesttjeneste, som finnes her. Hvis idrettslaget bruker den tradisjonelle måten for søknad og fremvisning, kan du lese mer om prosessen her.

Idrettslaget, for eksempel gjennom gruppene, må innhente opplysninger om hvilke funksjoner og hvilke personer i idrettslaget som oppfyller kravene til å skulle ha politiattest. Disse navnene leveres til politiattestansvarlig, som da sørger for at personene får bekreftelsen fra idrettslaget på at de skal ha politiattest. Søkeren vedlegger denne bekreftelsen når det søkes om politiattest.

Søkeren må selv sende søknaden til politiet. Søknaden er gratis og kan sendes elektronisk. For søkere mellom 15 og 18 år kreves det fullmakt fra foresatte. Bekreftelsen fra idrettslaget, som fylles ut av både søkeren og politiattestansvarlig, finner du her

Når politiattesten er mottatt og fremvist politiattestansvarlig uten merknader, anses attesten som gyldig.

Dersom en person får nye oppgaver i idrettslaget som krever politiattest, skal det søkes om ny attest. Idrettslaget må be om ny attest når det er en endring i personens rolle eller oppgaver. I slike tilfeller skal idrettslaget fylle ut formålsskjemaet til politiet og begrunne hvorfor den nye rollen medfører en endring fra tidligere. Hvis det ikke er en reell endring i oppgavene, gjelder den tidligere attesten fortsatt.

Etter at politiet har behandlet søknaden, blir attesten sendt til søkeren selv.  Når politiattesten er mottatt, skal denne fremvises for den i idrettslaget som er ansvarlig for politiattester. Politiattestansvarlig skal registrere opplysninger om hvilke personer som har fremvist politiattest, hvilken rolle/funksjon personen har, og dato for fremvisningen. Selve attesten beholdes av søkeren.

NIF har utviklet et eget digitalt verktøy for å hjelpe idrettslag med å holde oversikt over hvem i idrettslaget som har fremvist politiattest. Du kan lese mer om tjenesten her

Ingen kan utføre oppgaver som krever politiattest uten å ha fremvist en attest uten merknad.

Har attesten merknader, eller er den ikke fremvist, kan personen ikke ha oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming. Det er ikke mulig å gjøre unntak fra dette.

Politiattester med merknader inneholder sensitive opplysninger. Kun politiattestansvarlig og eventuell vara i idrettslaget skal kjenne til innholdet. Det vil imidlertid være aktuelt å informere daglig leder eller styreleder om merknaden dersom dette er nødvendig for å sikre at personen ikke fortsetter i rollen. All informasjon fra politiattesten skal behandles strengt konfidensielt og kun deles med dem som har et nødvendig behov for informasjonen, f.eks. til daglig leder/styreleder for å påse at personen ikke fortsetter i rollen eller hvis personen er trener i et annet barne- og ungdomslag.

Idretten har tidligere sagt at det skal hentes inn ny politiattest hvert tredje år. Dette er nå endret, da politiet ikke har anledning til å gi ny politiattest for samme formål/rolle, uten at personen har hatt en pause fra vervet av noe tid.

Vi anbefaler at man henter inn ny politiattest der dette er mulig ut fra politiets tolkning av regelverket. Dette betyr at det eksempelvis skal hentes inn ny politiattest ved

  • Nytt verv/ansvar i en annen idrettsgren 
  • Bytte av verv fra for eksempel «trener» til «frivillig med ansvar for barn»
  • Opphold mellom verv av noe tid, eksempelvis 4-5 måneder

Det skal ikke hentes inn ny politiattest for personer som eksempelvis endrer ansvar fra et lag/aldersgruppe til et annet lag/aldersgruppe innenfor samme idrettsgren.

Dersom man ikke er sikker på om en person har levert politiattest tidligere, skal man alltid kreve fremvist attest.  Dersom personen får svar fra politiet om at den ikke får ny politiattest fordi det tidligere er utstedt politiattest til bruk i samme idrettslag, skal personen be om å få tilsendt kopi av den tidligere politiattesten. Denne kopien skal så vises frem til den politiattestansvarlige i idrettslaget.


Politiattestansvarlig skal ikke godta en politiattest som er innhentet og fremvist til et annet idrettslag. Da må ny politiattest innhentes.

Mistanke om nye lovbrudd

Idrettslagene har anledning til å be om ny politiattest (fornyet vandelskontroll) om de får nye opplysninger som kan bety at personen ikke lenger har gyldig politiattest. For eksempel dersom man får informasjon om at personen som skal utføre oppgavene, nylig er domfelt eller siktet for noe straffbart. Fremgangsmåten for å be om fornyet vandelskontroll finnes på politiets nettside. 

Politiet leverer ut attest for tiden en person har hatt lovlig opphold i Norge. Vi anbefaler at det innhentes politiattest fra alle som har hatt lovlig opphold i mer enn tre måneder. Dette blant annet fordi det er viktig at det er registrert hos politiet at personen har en rolle som krever politiattest. 

For trenere fra land som har politiattestordninger tilsvarende den norske, vil en attest fra eget land være tilstrekkelig. Har personen hatt lovlig opphold i Norge i over 3 måneder skal også norsk politiattest innhentes. 

I mange land finnes det ikke tilsvarende ordninger, eller mulighet for å søke om attest. Personer med bakgrunn fra slike land, skal også kunne brukes i roller som krever politiattest, men det krever tiltak som kompenserer for manglende mulighet til å innhente politiattest. Derfor bør idrettslaget følge opp disse personene med: 

  • En gjennomgang av hvilke forventninger norsk idrett har til sine trenere: Innføring i etisk og trygg idrett; idrettens leveregler, politiattestordningen, retningslinjer mot seksuell trakassering og overgrep, og hvilke forventninger vi setter til det å være et forbilde.  
  • Å sørge for at det i en tilstrekkelig periode (ikke under ett år) er flere ansvarspersoner til stede på treningene. 

Det er den enkeltes ansvar å skulle fremlegge attesten, så det er treneren/ansvarspersonen selv som må skaffe både politiattest fra bakgrunnsland og fra Norge for tiden personen har vært i landet. 

§ 11 Idrettslagets styre
(3) Forvaltningen av, og tilsynet med, alle deler av idrettslagets virksomhet hører under styret. Styret skal sørge for:

  • at det oppnevnes en ansvarlig for politiattestordningen, dersom idrettslaget organiserer idrett for mindreårige eller personer med utviklingshemming

Se lovnorm for idrettslag her. 

 

Politiet endret juni 2023 standardskjemaet for “Bekreftelse på formål med politiattest”. Alternativene var tidligere: 1) Fast stilling, 2) Midlertidig stilling/oppdrag, 3) Nytt verv i frivillig organisasjon. Nå er dette endret til to alternativer: 1) Fast stilling/oppdrag/verv, 2) Midlertidig stilling/oppdrag/verv som opphører … [til utfylling]. 

Vi anbefaler at man for alle verv og oppdrag krysser av for alternativ 2) Midlertidig […], og skriver utløpet av den valgperiode, sesongen eller aktiviteten som personen trenger politiattest for.  Det samme skal man gjøre for alle ansettelsesforhold som er midlertidige. Det er kun for stillinger som er en fast ansettelse at det skal krysses av for 1 ) Fast stilling/oppdrag/verv.  (Om stillingen er fast eller midlertidig skal fremgå av arbeidskontrakten.)