Inkluderingsansvarlig

Idrettslag kan gi medlemmer rollen som inkluderingsansvarlig eller klubbambassadør for å bidra til at barn og unge kan delta i idrettslagets aktiviteter, uavhengig av økonomisk, sosial eller kulturell bakgrunn. Her kan du lese om hva en inkluderingsansvarlig og klubbambassadør er.

Hva er en inkluderingsansvarlig:   

Inkluderingsansvarlig har som hovedoppgave å bidra til at terskelen holdes lav slik at barn og unge kan delta i IL aktiviteter, uavhengig av økonomisk, sosial, eller kulturell bakgrunn. I tillegg har ofte inkluderingsansvarlig et overordnet ansvar for at nye medlemmer får en god og trygg oppstart. Rollen innebærer samarbeid med klubbens hovedstyre, undergrupper og eventuelle klubbambassadører (dersom idrettslaget har dette). Rollen bør forankres i et styrevedtak. 

Hvem kan være inkluderingsansvarlig:

Styremedlem, foreldre/foresatte med ekstra engasjement, ansattressurser dersom laget har det, eller lignende.  

 

Hva er en klubbambassadør:  

En klubbambassadør (kan også kalles idrettskontakt eller annet) kan være med på styrke/lette arbeidet med inkludering i idrettslaget, og samarbeider med inkluderingsansvarlig, og kan bistå treneren med barn som starter på laget slik at de får en fin oppstart. Dette kan være en til en oppføling med barn /familier som har utfordringer kulturelt, sosialt eller språklig, sikre at de har utstyr, fange opp de som slutter eller ikke møter på trening, og informasjon om betalingsløsninger (vise og forklare).  

Klubbambassadør

 

Hvem kan være klubbambassadør:

En klubbambassadør tilhører et lag eller gruppe i et idrettslag. Det kan være lagleder, ungdom i egne rekker, foreldre med minoritetsbakgrunn som har god kjennskap til idrettslaget, ressurser fra idrettslinjer/-skoler eller lignende.     

Forskjellen på inkluderingsansvarlig og klubbambassadør: 

Inkluderingsansvarlig: Har et overblikk og et overordnet ansvar, og sørger for at klubben har en inkluderende og åpen kultur, og gode rutiner rundt f.eks. frafall, økonomi, og utstyr.  

Klubbambassadør: Jobber tettere på familien/enkeltpersoner for å hjelpe/støtte familien og barna inn i idrettslaget, slik at de får gode opplevelser på treningen og i idrettslaget. 

Kontaktinformasjon til begge rollene bør ligge på nettsidene til idrettslaget.

Eksempler på oppgaver til en inkluderingsansvarlig:

  • Kartlegge behov og ha jevnlig dialog med lagledere og/eller klubbambassadører i alle årskull.
  • Kontakt med NAV, Flyktningeorganisasjoner, skole og kommune/bydel om deltagelse. 
  • Implementere idrettslagets plan og tiltak for inkludering.
  • Jobbe for at idrettslaget har et tilbud der utstyr er rimelig og ikke ekskluderende. 
  • Jobbe målrettet for å få med trenere og ledere med innvandrerbakgrunn av begge kjønn. 
  • Være bevisst kostnadene og holde de på et minimumsnivå i barne- og ungdomsidretten. 
  • Omfordele midler internt for å dekke utgifter til medlemmer som ikke har råd til det. 
  • Opprettholde og videreutvikle avtaler idrettslaget har med kommunen/NAV for å få en ubyråkratisk ordning om å få dekket trenings- og medlemsavgift for medlemmer som ikke har råd til det. 
  • Være kjent med og søke støtte fra støtteordninger som har som mål om å øke mangfoldet. Rapportere på midlene.
  • Være kontaktpunkt for foreldre som trenger økonomisk støtte for barnas deltakelse.
  • Delta på møteplasser og kurs for inkluderingstiltak.
  • Være bindeledd mellom ev. klubbambassadører tilknyttet hvert lag/gruppe.
  • Opprette bytteordning for idrettslaget og oppfordre alle til å aktivt bruke denne. 
  • Sørge for innsamling av brukt utstyr som kan gis ut ved behov.

Eksempler på oppgaver til en klubbambassadør:    

  • Oppmøte på den første treningen hver sesong for å møte foreldre og barn.
  • Ta kontakt med medlemmer som ikke har vært på trening de siste 2 ukene - spesielt hvis det er språkutfordringer. 
  • Oppmøte på idrettslagets ulike arrangement.
  • Delta på møteplasser som handler om inkludering. 
  • Assistere trenere ved kultur- eller språkutfordringer.  
  • Assistere trenere ved utfordringer overfor barn som krever ekstra oppmerksomhet, veiledning og tid. 
  • Sikre at barna har utstyr
  • Gi informasjon om betalingsløsninger.
  • Kontaktperson hvis noen ønsker å snakke med andre enn trenere/ledere.
  • Kontaktpunkt for ev. aktivitetsguider når de tar med nye barn til trening.