Innhold i dette kapittelet

10.1 Kommersiell forretningsutvikling

2023 var et godt år sammen med våre samarbeidspartnere. Det er gledelig å registrere at samarbeidspartnerne fortsatt ønsker å utvikle nye prosjekter sammen med oss, og at samarbeidsavtalene fornyes og nye samarbeid inngås.

Det er spesielt gledelig at NIF fikk i stand et langsiktig samarbeid med Deloitte i Norge. Samarbeidets visjon er «å få flere barn og unge inn i idretten som blir der lenger», og formålet er «på lag for en bedre fremtid». Avtalen innebærer at Deloitte bidrar med ressurser og kompetanse i samarbeidsprosjekter partene blir enige om og dermed er med å videreutvikle NIF som organisasjon. Avtalens varighet er ti år.

DNV (Det Norske Veritas) har blitt samarbeidspartner i prosjektet Summit 2024 for perioden 2023–2024 og kommer i tillegg til Kongsberg Gruppen, som allerede er partner i prosjektet. NIF setter stor pris på samarbeidet med DNV og ser fram til å utvikle dette videre i perioden framover.

Ocean Outdoor Norway AS ble også en ny samarbeidspartner i 2023, og avtalen stekker seg ut 2026. Ocean Outdoor tilbyr blant annet eksponering på digitale skjermer på trafikknutepunkter, i kjøpesentre og på legesentre over hele landet.

NIF forlenget også samarbeidet med SAS og Lantmännen (Axa) med fire år, mens avtalen med Hertz ble forlenget med to nye år.

Telenor og Norges idrettsforbund utvidet også en eksisterende fireårig avtale til å omfatte samarbeid knyttet til idrett for mennesker som har en utviklingshemming, inkludert Special Olympics Norge. Avtalen varer til 31. desember 2026.

Våre hovedpartnere er Norsk Tipping, SpareBank 1, Deloitte, New Wave Norway AS, Telenor, Scandic Hotels, Tine, Kongsberg Gruppen, DNV, SAS, P4, Ocean Outdoor Norway AS og Otiga Group.

10.2 Arrangementer

10.2.1 Idrettsgallaen
Idrettsgallaen er et samarbeid mellom NIF, Norsk Tipping og NRK, og gallaens hovedarrangementer består av et idrettsfaglig seminar, nettverkssamlinger før og etter festen og kveldsshowet i hovedarenaen.

Idrettsgallaen skal hylle heltene. Heltene er både toppidrettsutøvere som har prestert på høyt nivå gjennom året, og ildsjeler i norsk idrett.

Partenes ambisjoner er kontinuerlig å videreutvikle arrangementene som den viktigste arenaen for topp og bredde i norsk idrett, det beste prisutdelingsshowet for det norske publikummet og en begivenhet som treffer befolkningen som helhet.

Idrettsgallaen ble avholdt 7. januar 2023 på Hamar, hvor det ble delt ut priser i totalt tolv kategorier. Idrettsgallaen står fortsatt sterkt målt i lineære TV-tall sett opp mot andre store TV-begivenheter, og 630 000 seere fulgte direktesendingen på NRK. Over 40 journalister fra ulike medier var akkreditert.

NRK, i samarbeid med lokale arrangører, arrangerte også «Superlørdag» på Ankerskogen på Hamar. Superlørdag er et NRK-konsept med uhøytidelige skiaktiviteter for barn som sendes direkte på TV. Arrangementet ble svært godt besøkt.

Årets tema på seminaret var «Uten frivilligeingen idrett». Om lag 300 personer besøkte seminaret, som var åpent for alle.

Norsk Tipping arrangerte inspirasjonskveld for trenere i barneidretten dagen før Idrettsgallaen, med omtrent 150 deltakere. I tillegg arrangerte ungdomsutvalget på Innlandet samling for rundt 50 ungdomsutvalgsrepresentanter fra hele landet, med seminaret og TV showet som en del av programmet.

Idrettsgallahelgen har blitt en helg med mange arrangementer, med tilbud til ulike målgrupper og ulike aldersgrupper, i tillegg til å samle idrettsfamilien til en felles hyllest av våre toppidrettsutøvere.

Foto: NM-veka, NIF

10.2.2 NM-veka
NM-veka er et samarbeid mellom NRK og Norges idrettsforbund med Norsk Tipping som hovedsponsor. Arrangementet ble første gang gjennomført sommeren 2018. Konseptet NM-veka gir oss en fantastisk mulighet til å vise fram mangfoldet i norsk idrett, da det kåres en rekke norgesmestre i mange idrettsgrener.

NM-veka sommer 2023 ble avholdt 16.–21. juni i Trøndelag med Trøndelag idretts-krets som lokal arrangør. Det ble fem dager med idrettsglede i seks kommuner.

I mars 2024 arrangeres NM-veka vinter på Lillehammer. Arrangementet blir en del av NM på ski og Norgesleker. Norgesleker arrangeres for første gang og er en nasjonal idrettskonkurranse for utøvere med utviklingshemming. Å samle NM-veka, Norgesleker og ski-NM på Lillehammer er en unik mulighet til å feire mangfoldet i idretten og vise fram våre fantastiske utøvere.

10.2.3 Special Olympics World Summer Games
NIF deltok med 43 utøvere i Special Olympics World Summer Games i Berlin 17.–25. juni 2023.

NIF inviterte til et tredagers gjesteprogram for kultur- og likestillingsministeren, samarbeidspartnere og representanter fra særforbund som hadde aktive utøvere i troppen. Idrettspresident Zaineb Al Samarai og generalsekretær Nils Einar Aas var vertskap for gruppen. Målet med turen var å bli kjent med gjennomføringen av dette enorme arrangementet, samt konkurranseformer og regler, i tillegg til å støtte opp om våre egne utøvere når de konkurrerte. Spesielt kan vi fremheve informasjon om Healthy Athletes-programmet, som blant annet tilbyr gratis helsetjenester til idrettsutøverne, gode idrettsprestasjoner og en enorm idrettsglede som smittet over på alle som var til stede. Middag på den norske ambassaden i Berlin sammen med alle utøverne og støtteapparatet var også et høydepunkt.

Marte Hoel Romskaug / NIF