Innhold i dette kapittelet

3.1 Idrettsstyret 2023 – 2025

Nils Einar Aas er NIFs generalsekretær.

Det ble totalt avholdt 19 idrettsstyremøter i 2023. 10 av disse var med idrettsstyret for tingperioden 2021–2023, og 9 med idrettsstyret for tingperioden 2023–2025.

Presidentskapet avholdt til sammen 15 møter i 2023. 9 av disse ble avholdt i presidentskapet for tingperioden 2021–2023 og 6 i presidentskapet for tingperioden 2023–2025.

3.2 Styreoppnevnte utvalg

3.2.1 Norges Døveidrettsutvalg

• Morten Sletten (leder)
  • Ingvild Skjong Wilson (nestleder)
  • Fredrik Øvrum (medlem)
  • Ole Theodor Sponberg (medlem)
  • Dag Bøe (medlem)
  • Mia Larsen Sveberg (idrettsstyremedlem)
  • Marte Johannson og Mette M. Berg (sekretariat)

Norges Døveidrettsutvalg avholdt fem styremøter i 2023. Fire av møtene var med styret for perioden 2019–2023, og ett var med styret for perioden 2023–2025.

Det ble avholdt generalforsamling der nytt styre ble valgt. Mette M. Berg var administrativ ressurs for utvalget fram til juni 2023, før Marte Johannson tok over. Mia Sveberg Larsen, styremedlem i idrettsstyret, ble oppnevnt som nytt medlem i Norges Døveidrettsutvalg.

3.2.2 Utvalg for idrett for utviklingshemmede
For å styrke arbeidet med å integrere idrett for utviklingshemmede i den norske idrettsorganisasjonen opprettet Norges idrettsforbund i 2014 Utvalg for idrett for utviklingshemmede (UIU).

UIU har møter minst to ganger i året og skal representere og ivareta interessene til utøvere med utviklingshemming som driver med idrett organisert av idrettslag og særforbund i NIF.

I 2023 ble det avholdt tre utvalgsmøter. To av møtene var med utvalget som var valgt for perioden 2021–2023, og ett var med styret for perioden 2023–2025. Mette M. Berg var sekretær for utvalget fram til juni 2023, før Anette Borge tok over.

3.2.3 Idrettsmedisinsk etikkutvalg

• Reidun Førde (leder)
  • Christine Holm Moseid (medlem)
  • Inggard Lereim (medlem)
  • Maren Stjernen (medlem)
  • Anna Sletsjø (medlem)
  • Jeanette Nilsen (medlem)
  • Per Tøien (medlem)
  • Julie Karima Berg og Cecilie Prebensen (sekretariat)

Idrettsmedisinsk etikkutvalg gjennomførte tre møter i 2023 og avholdt seminaret «Vekt og prestasjon – idrettsmedisinsk etiske dilemmaer» med opp mot 100 deltakere. Innledere var både medisinsk personell, utøvere og trenere. Seminaret er fortsatt tilgjengelig på Norges idrettsforbunds nettsider. Utvalget gjennomførte en vårsamling sammen med etisk råd. Hodeskader i idretten samt kjønn og makt var temaene de to organene diskuterte i fellesskap.

3.2.4 Anleggspolitisk utvalg
Idrettstinget 2023 vedtok at det skulle opprettes et nasjonalt anleggspolitisk utvalg. Idrettsstyret vedtok utvalgets mandat og sammensetning høsten 2023, og utvalget gjennomførte sitt første møte i desember.

Følgende elleve personer ble i november 2023 utnevnt til medlemmer av nasjonalt anleggspolitisk utvalg for perioden2023–2027: Elisabeth Faret (leder), Erik Unaas (nestleder), Julie Indstad Hole, Leon Aurdal, Cato Brattbakk, Bijora Sardarian, Terje Jentoft Roel, Hilde Ånneland, Anne Berit Figenschau, Pål Thomassen og Pål Hafstad Thorsen.

3.2.5 E-sport
Det idrettstingsoppnevnte e-sportutvalget ledet av Ole R. Jørstad leverte sine anbefalinger til Idrettstinget i 2023. Utvalget besto av Eystein Stokstad fra Norges Cykleforbund og Mats Theie Bretvik fra Norges Fotballforbund, Robert André Teikari (i første del av perioden) fra Vestland idrettskrets, Emilie Zakariassen Hansen fra Viken idrettskrets, Tina Thorsen fra Innlandet idrettskrets og Per Tøien fra NIF sentralt. Tord Jordet er sekretær. Etter Idrettstinget ble arbeidet med å følge opp e-sport i organisasjonen gjort av Ole R. Jørstad fra idrettsstyret og Tord Jordet, Sturla Frøyland og Per Tøien fra NIFs administrasjon.

Tre områder ble fulgt opp:
Norges E-sportforbund er i en egen prosess med tanke på en eventuell søknad om opptak som særforbund i Norges idrettsforbund. Som et ledd i oppfølgingen i forkant av Idrettstinget sendte NIF over en rekke spørsmål til E-sportforbundet som de bør ta stilling til i forkant av en eventuell søknad. Det er i 2023 kommet signaler om at forbundet tar sikte på å ha en ny søknad klar i forkant av Idrettstinget i 2025. Norges idrettsforbund sentralt vil bistå ved forespørsel.

Særforbund som ønsker at digitale utgaver av deres idrett godkjennes som en ordinær idrett i forbundet, kan søke idrettsstyret om godkjenning. Ved utgangen av 2023 har Norges Cykleforbund formelt fått opptatt e-sykling som egen idrett i forbundet, men flere særforbund organiserer aktivitet i digitale versjoner av sine idretter.

Stadig flere idrettslag tilbyr dataspill, gaming og e-sport til sine medlemmer. NIF digital sendte ut en spørreundersøkelse i april 2023, og da var det 176 idrettslag som hadde dette tilbudet. Ut fra hjemmesidene til to av de største organisasjonene som også henvender seg til idrettslag, Bredde-e-sportalliansen og Vestlandet e-sport, er det sannsynlig at mer enn 200 idrettslag organiserer gaming, dataspill og e-idrett/e-sport for sine medlemmer.

3.2.6 Utvalg for godt styresett
Idrettstinget 2023 vedtok at Idrettsstyret skal nedsette et utvalg for godt styresett. Forhold utvalget skal evaluere og vurdere, inkluderer, men er ikke avgrenset til følgende:

• idrettsstyrets størrelse
  • begrensninger i antall valgperioder for idrettsstyret
  • alternerende valgordning til idrettsstyret og frekvens for valg
  • alternerende valgordning til valgkomiteen i NIF og frekvens for valg
  • prosess og mandat for å innstille til Idrettstinget på valg av valgkomiteen i NIF
  • begrensninger for andre roller og representasjonsoppdrag ved verv i valgkomiteen i NIF
  • kvoter og valgbarhet for unge representanter i idrettsstyret, valgkomiteen i NIF og andre organisasjonsledd

Idrettsstyret vedtok følgende sammensetning av utvalget:

• Anne Farseth (leder)
  • Adrian Stinessen Haugen
  • Emilie Zakariassen
  • Marcela Bustos
  • Sigbjørn Johnsen
  • Geir Knutsen

Utvalget gjennomførte sitt første møte i desember 2023. Henriette Hillestad Thune er sekretær for utvalget.

3.3 Idrettens langtidsplan og styringsverktøy – Idretten vil!

I forkant av Idrettstinget ble hele organisasjonen involvert i arbeidet med å utarbeide en ny langtidsplan for perioden 2023–2027. Planen skal være overordnet og retningsgivende.

Alle idrettslagene fikk muligheten til å si noe om hva som ville være viktigst for dem i neste periode, og hva de ønsket skulle prege arbeidet i organisasjonen. Det kom inn over 1200 svar. Tilbakemeldingene ble brukt som utgangspunkt for at resten av idretten skulle si sin mening om strategiske innsatsområder og verdier.

Gjennom innspillmøter for idrettskretser, særforbund og NIF sentralt samt invitasjoner om innspill fra idrettsråd kom det inn forslag som arbeidsgruppen bearbeidet til et ferdig forslag.

Idrettsstyret ble jevnlig orientert og fikk forslaget til ny plan til behandling. Deretter ble den sendt ut på høring i organisasjonen og endelig vedtatt på Idrettstinget.

De tre nye verdiene er fellesskap, ærlighet og mestring. De fem strategiske innsatsområdene for neste tingperiode er attraktivt og variert idrettstilbud, gode og veldrevne idrettslag, like muligheter, idrettsanlegg for fremtiden og bedre toppidrett. Hvert område har sine overordnede mål.

I etterkant av vedtaket har NIF sentralt utarbeidet et sett indikatorer for hvert innsatsområde. Mange av dem vil være basert på kvantifiserbare data fra arbeidet med innsikt og analyse.