Innhold i dette kapittelet

11.1 Idrettens hus

NIF både eier og leier lokaler i Sognsveien 73 på Ullevaal stadion i Oslo. NIF eier tredje og fjerde etasje i Sognsveien 73 og leier i tillegg lokaler av AS Ullevaal Stadion (US) både i Sognsveien 73 og inne på selve stadionområdet. NIF er videre framleier av lokaler til særforbund som ønsker kontorer på Ullevaal stadion. Avtalen med US utløper 31.12.2023. Det er enighet om å forlenge avtalen med ytterligere 10 år. Det er totalt 46 særforbund som er fremleietakere av NIF.

Det er behov for en modernisering og oppgradering av eksisterende lokaler slik at de ligger til rette for moderne og fleksible arbeidsformer i tråd med forventninger fra dagens arbeidstakere. Selve moderniserings- og oppgraderingsarbeidet er i gang og vil bli gjennomført etappevis gjennom 2024. Målsettingen er at lokalene er ferdig oppgradert ved utgangen av 2024. Planleggingen gjøres i nært samarbeid med US. Lokalene får blant annet nytt klima- og ventilasjonsanlegg, nytt møteromssenter og oppgraderte kantine- og kontorlokaler.

Servicetorget ved Idrettens hus er i dag en velfungerende førstelinje for dem som henvender seg til idretten. Tjenestene tilpasses brukernes behov

11.2 Idrettens finansiering og rammevilkår

11.2.1 Spillemiddeltildelingen 2023
NIFs hovedfinansieringskilde er en andel av overskuddet til Norsk Tipping. Andelen som ble fordelt til idrettsformål for 2023, var på 3 434 796 000 kroner. NIF mottok 810 000 000 kroner av dette i ordinære spillemidler. Den største andelen av spillemidlene, 1 849 185 000 kroner, ble fordelt til idrettsanlegg. I tillegg ble ordningen med lokale aktivitetsmidler (LAM) videreført. NIF overførte 446,5 millioner kroner til idrettslagene etter innstilling fra idrettsrådene i 2023. I 2023 ble idretten tildelt et særskilt tilskudd på kr 125 millioner som skal gi barn og ungdom mulighet til å delta i medlemsbaserte lag og foreninger som driver idrett eller fysisk aktivitet, uavhengig av hvem de er, hvor de bor, og hva foreldrene tjener.

11.2.2 Store støtteordninger
11.2.2.1 Kompensasjon for vare- og tjenestemoms
Kompensasjonsordningen for merverdiavgift på varer og tjenester har blitt en enkel, effektiv og god løsning for idrettslagene. I 2023 var den samlede tildelingen til frivillige lag og organisasjoner på 2,45 milliarder kroner, sammenlignet med 2 milliarder kroner i 2022. Antall søkere fra idretten hadde en positiv økning i 2023 og var da på nærmere 6150. Idrettens andel av midlene utgjorde 36,2 prosent av den samlede rammen. I 2023 ble den totale utbetalingen til idretten 888,75 millioner kroner. Det tilsvarer en økning på 23,7 prosent fra 715,85 millioner kroner i 2022. Det er fortsatt mange idrettslag som dessverre ikke søker om momskompensasjon. Myndighetene bevilget en ekstratildeling på 430 millioner til ordningen i 2023, slik at det ikke ble noen avkortning.

11.2.2.2 Kompensasjon for betalt merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg
Det ble i 2023 fremmet 596 søknader om kompensasjon for betalt merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg. 568 søknader ble godkjent med et godkjent søknadsbeløp på 361,6 millioner kroner. Dette er en økning på 18,1 millioner kroner sammenlignet med 2022. Godkjent søknadsbeløp har aldri vært høyere. Alle søkere med godkjent søknad fikk utbetalt hele søknadssummen.

11.2.2.3 Grasrotandelen fra Norsk Tipping
Totalt utgjorde grasrotmidlene 794 millioner kroner i 2023, hvorav idrettens andel var 403 millioner kroner. Det har aldri vært utbetalt mer hverken totalt eller til idrettslagene. Idrettens andel økte med 9 millioner kroner og passerte for første gang 400 millioner kroner.

11.2.2.4 Utstyrsordningen
1426 søknader om tilskudd til utstyrskjøp ble godkjent i 2023. Godkjent søknadssum endte på 58,1 millioner kroner. Dette er en økning på 11,8 millioner kroner sammenlignet med 2022. Søknadssummen har aldri vært høyere, og den store økningen skyldes trolig at idrettsaktiviteten var tilbake på normalt nivå etter pandemien. 36 millioner kroner ble utbetalt. Idrettslagene fikk utbetalt 34,2 millioner, mens 1,8 millioner ble fordelt til særforbund og særkretser.

Den store differansen mellom søknadssummen og tilgjengelige midler medførte en stor avkortning av søknadsbeløpene. Tilskuddene til idrettslagene tilsvarte 66 prosent av søknadssummen, mens særforbund/særkretser som maksimalt kan tildeles 5 prosent av midlene, fikk tildelt 44 prosent av sine søknadssummer.

Figur 21: Over 50 % av total grasrotandel gikk til idretten fra Norsk Tipping.

11.3 Økonomi

NIFs årsresultat viser et overskudd på 8,0 millioner kroner. Disponeringen av årsresultatet presenteres i styrets årsberetning. Året ble avsluttet med en positiv egenkapital på totalt 70,8 millioner kroner (inklusive selvpålagte restriksjoner på 15,4 millioner kroner). Fri egenkapital er per 31.12.2023 på 54,9 millioner kroner. NIFs frie egenkapital økte med 2,4 millioner kroner fra 31.12.2022 til 31.12.2023. Det vises til styrets årsberetning for ytterligere informasjon om den økonomiske situasjonen.

Eirik Førde / NIF