Foto: Magnus Thorsen Helstad

Det store fellesskapet - Idretten skal ha plass til alle

Resolusjon: Fellesskap er en av våre verdier. Vår visjon idrettsglede for alle betyr idrettsglede for absolutt alle. Alle skal behandles med verdighet og respekt, også i idretten.

Idretten speiler ikke befolkningen godt nok. Et eksempel er homofile menn, som bare har en tredjedel så stor deltakelse i idrettslag som heterofile menn. Hets og trakassering er et samfunnsproblem som vi også finner i idretten.

Samfunnet trenger ledestjerner som står opp og sier ifra. Slike ledestjerner har vi i idretten. Da Glimtspiller og landslagsspiller i fotball Patrick Berg gikk ut av fotballkampen og inn i en langt viktigere kamp – kampen om retten til å elske den man vil - var han en slik ledestjerne. Med voldsomt engasjement irettesatte han supporteren som drev med homohets og etterspurte reaksjoner fra dommeren og omgivelsene. Han ble hyllet av idretten og samfunnet forøvrig.

Vi går nå inn i måneden hvor vi som samfunn markerer pride, og vi i idretten har fokus på mangfold og inkludering, og retten til å være den du er og elske den du vil.

Når norsk idrett er samlet til ledermøte ved åpningen av pride-måneden, står vi sammen bak visjonen om idrettsglede for alle, uavhengig av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

Norsk idrett er en av samfunnets viktigste arenaer for inkludering. Alle har rett til å være verdifulle medlemmer av fellesskapet. Derfor trenger vi forbilder i bredde- og toppidrett, og for barn, ungdom og voksne. Vi trenger også konkrete tiltak på alle nivåer i norsk idrett. Idretten skal gå i front mot all form for hets og trakassering.