ADNOs styreleder Rune Andersen snakket om antidopingarbeidet til NIFs ledermøte. Foto: Geir Owe Fredheim

- Vi har mye å være stolte av

– Vi skal være stolte over den tradisjonen vi har for antidopingarbeid i Norge og den posisjonen norsk antidoping har internasjonalt, sa ADNOs styreleder Rune Andersen til NIFs ledermøte i dag.

I forbindelse med NIFs ledermøte i Ålesund denne helgen var Rune Andersen invitert for å holde en hilsen på vegne av Antidoping Norge (ADNO). Andersen startet sitt lange antidopingengasjement som del av NIF, før han var direktør i WADA i mer enn ti år. Han returnerte så til ADNO fram til han gikk av med pensjon. Nå er han styreleder i samme organisasjon.

– Tilbake i 2003 etablerte Idrettstinget stiftelsen Antidoping Norge for at vi skulle ha et uavhengig kontroll- og påtaleorgan. Det var et viktig og riktig grep, men samtidig er det viktig for meg å understreke at jeg opplever at dette er noe vi står sammen om – i norsk idrett og hos norske myndigheter. Vi skal være stolte over den tradisjonen vi har for antidopingarbeid i Norge og den posisjonen norsk antidoping har internasjonalt, understreket Andersen innledningsvis.

Han snakket videre om det å bli sviktet av utøvere, oppdage at land og organisasjoner ikke viste en reell vilje til å ta tak i juks og om idrettsledere og andre som feide dopingproblemet under teppet. Han var også innom både Russland-utfordringen og saken som nylig kom for dagen om de 23 kinesiske svømmerne som tross positive dopingtester fikk lov til å konkurrere i Tokyo-OL, fordi prøvene ble ansett som forurenset.

– Det er selvsagt mulig å bli motløs av alt som dukker opp, men i mitt hode er det aldri snakk om å gi opp. Vi kan bare ikke gi opp!  Da gir vi jo samtidig bort den idretten vi elsker. En idrett som skal være sunn og helsefremmende og en idrett der hard og tålmodig trening skal betale seg. Jeg mener vi må gjøre det vi kan for at de rene skal få som fortjent, sa Andersen fra talerstolen.

Han snakket videre om den enorme forebyggende innsatsen som gjøres i og sammen med norsk idrett. Om at alle 55 av 55 norske særforbund er sertifisert som Rent Særforbund, om over 300 nye Rent Idrettslag i 2023 og nesten 14 000 som har gjennomført e-læringsprogrammet Ren Utøver.

– Det har aldri før blitt gjort så mye forebyggende antidopingarbeid i norsk idrett. Dere er viktige medspillere i det arbeidet vi gjør for å fremme ren trening og like muligheter, sa Andersen til de frammøtte idrettslederne.

Han var også innom viktigheten av å få på plass en ny lovhjemmel som en nødvendighet for å sikre et verdensledende norsk antidopingarbeid også i framtiden.

– Her haster det å få gjort noe. Vi i ADNO mener det trengs enda tydeligere juridiske rammer for antidopingarbeidet i Norge. For tiden lever vi på en overgangsordning som ikke står seg i lengden. Mye av det vi gjør som antidopingorganisasjon er inngripende for enkeltpersoner, og det må dermed hjemles i en lov. Det handler om personvern, om muligheten for å teste mindreårige, om offentliggjøring i dopingsaker, om å kunne ta i bruk nye metoder for å avdekke sofistikert doping og det handler ikke minst om deling av informasjon mellom toll- og politi- og antidopingmyndigheter, sa Andersen som i den anledning understreket at han var glad for støtten NIF har gitt på dette området og at han også opplever at Kultur- og likestillingsdepartementet ser behovet for å få dette på plass.