Idretts- og aktivitetsglede for alle i Viken

Idretts- og aktivitetsglede for alle i Viken – dette er visjonen. Vikenidretten mener at idretten gjør samfunnet bedre! Idretten er en viktig del av det norske samfunnet, og nesten alle i landet har en eller annen gang deltatt i idrettens aktiviteter. Idrettens størrelse og utbredelse gjør at den har en viktig samfunnsutviklerrolle.

Les mer om visjonen
Vi samarbeider – for å skape mer idrett, aktivitet og frivillighet

Virksomhetsideen handler om å skape en idrettsbevegelse hvor alle følger seg velkomne, og hvor vi må jobbe sammen på tvers av idretter, aldersgrupper og sosioøkonomisk bakgrunn. Vi må etablere samarbeid med lokale myndigheter, skoler og andre frivillige organisasjoner. Det er avgjørende for å nå ut til så mange som mulig med Vikenidrettens idretts- og aktivitetstilbud.

Les mer om virksomhetsidéen
Fellesskap, ærlighet og mestring

Verdigrunnlaget er Vikenidrettens leveregler.

Les mer om verdigrunnlaget
Idrett og aktivitet slik at flere kan og vil

For Vikenidretten er det viktig at flere kan og vil drive med idrett og aktivitet hele livet.

Les mer om hovedmål
Strategiske innsatsområder

Attraktivt og variert idretts- og aktivitetstilbud

Idrett- og aktivitetsglede er hjertet av idretten. Vikenidretten ønsker at det tilbys et mangfold av idretter og aktiviteter som tiltrekker seg mennesker i alle aldre og ferdighetsnivåer.

Strategiske innsatsområder

Gode og veldrevne idrettslag og idrettsråd

Idrettslaget er kjernen i den organiserte idretten. Idrettsrådene er idrettens fremste talerør overfor kommunene. Måten de begge driver på er avgjørende for at Vikenidretten skal klare å realisere visjon og målsetninger.

Like muligheter

Like muligheter i Vikenidretten, uavhengig av bakgrunn, kjønn, legning, økonomi, trosretning eller funksjonsevne, er et sentralt prinsipp.

Idrettsanlegg for fremtiden

Idrettsanlegg er grunnlaget for all idrettsaktivitet og en viktig del av samfunnets infrastruktur. Vikenidretten skal arbeide for at nye anlegg, og gamle anlegg som rehabiliteres, hensyntar paraidrettens behov, utover dagens krav til universell utforming.

Ordforklaring:

Vikenidretten
Begrepet «Vikenidretten» refererer til all idrettsaktivitet i de tidligere fylkene Akershus, Østfold og Buskerud. Selv om Viken fylkeskommune nå er oppløst, brukes «Viken» fortsatt i navnene på ulike regionale organisasjoner, inkludert Viken idrettskrets. Betegnelsen «Vikenidretten» tilbyr en mer strømlinjeformet og praktisk terminologi sammenlignet med mer omskrivende uttrykk som «Idretten i Vikenregionen».

Særidretten
Særidretten er en fellesbetegnelse for de regionale organisatoriske enhetene av særforbundene, ofte referert til som «særkretser» eller «særregioner». Disse enhetene har ansvar for idrettsaktiviteter innenfor spesifikke geografiske områder, som kan variere i størrelse og innimellom strekker de seg utover tradisjonelle fylkesgrenser.

Aktiv Identitet
Konseptet «aktiv identitet» beskriver hvordan en person oppfatter seg selv som aktiv, hvor fysisk aktivitet utgjør en vesentlig del av ens selvoppfatning og identitet. Å ha en «aktiv identitet» innebærer at man ser på seg selv som en person som verdsetter og prioriterer regelmessig fysisk aktivitet i sitt liv.

Modell for livslang bevegelsesglede

Gir en helhetlig tilnærming til idrett og fysisk aktivitet, fra grunnleggende aktivitetsglede til konkurransesport og livslang mosjon og aktivitet. Den tjener som et rammeverk for Vikenidrettens visjon, og legger grunnlaget for ulike initiativer, fra skolesamarbeid og folkehelse til toppidrett og anleggsarbeid. Den er også en beskrivelse av hvordan idretten bidrar til å skape et «Attraktivt og variert idretts- og aktivitetstilbud». Modellen beskriver hvordan den organiserte idretten kan interagere med resten av samfunnet for å skape en «Aktiv identitet».