Bakgrunn: Professor Dean Kriellaars presenterte physical literacy som et konsept som bygger opp bevegelsesglede, sosial trygghet og selvtillit – ferdigheter som gir individer lyst til å bevege seg gjennom hele livet. For mange i salen ble physical literacy en åpenbaring, og Kriellaars beskrev det som en «magisk ingrediens» for å styrke folkehelsen.
En ny tankegang for fysisk aktivitet
For mange var physical literacy en åpenbaring. Med et glødende engasjement delte deltakerne sine tanker om hvordan konseptet kunne påvirke samfunnene de representerer. Frank Ivar Skjærbekk, prosjektleder i Tjukkasgjengen kommenterte ivrig: "Dette var fantastisk! Physical literacy gjør jo at folk kan oppleve mestring og aktivitet på egne premisser — buskapene hans fikk meg virkelig til å sprudle."
Flere deltakerne kjente på en ny optimisme rundt det å skape lavterskelaktiviteter som kan treffe hele befolkningen, uavhengig av alder og form. En av dem uttrykte det slik: "Tanken om at alle skal kunne delta, gjennom å ha aktivitet tilgjengelig og oppleve mestring, det er et perspektiv vi må ta med oss tilbake til våre egne lokalsamfunn."
Inspirerende eksempler og lokale løsninger
Ordføreren i Tønsberg, Frank Pedersen, lot seg også begeistre av Kriellaars sitt budskap om å bygge samfunn gjennom lek og fysisk aktivitet, og delte sine tanker om et ferskt pilotprosjekt i kommunen, som innfører mer lek i skolehverdagen på fire barneskoler. "Physical literacy handler jo om å gi trygghet og motivasjon gjennom lek og aktivitet. Dette er grunnlaget vi vil bygge på i Tønsberg, og vi ser allerede et positivt engasjement blant lærere og elever," kommenterte han. Ordføreren poengterte videre hvordan samspillet mellom kommunen og idretten har styrket både tilbud og anlegg, noe som ifølge ham er et resultat av en helhetlig tankegang rundt fysisk aktivitet og folkehelse.
Arve Hauklien Røren, virksomhetsleder fra Øvre Eiker kommune hadde også hentet inspirasjon fra konferansen, og særlig hvordan lavterskelaktiviteter kan skape en stor forskjell, spesielt når kommuner har stramme budsjetter. "Physical literacy gir oss en modell for hvordan vi kan oppnå folkehelsemål gjennom å samarbeide med viktige aktører som skole, barnehage og friivllige organisasjoner" uttalte han.
Verdien av samarbeid og nettverk
Forkonferansen gav deltakerne en sjelden mulighet til å knytte kontakter på tvers av kommuner og sektorer. De delte erfaringer og nye ideer for hvordan frivillige organisasjoner, kommunen og idrettslagene kan samhandle for å øke aktivitetsnivået i sine lokalsamfunn. For mange ble det tydelig at suksessoppskriften ligger i samarbeid, et budskap som ordføreren i Tønsberg oppsummerte slik: "Physical literacy gir oss et felles språk og mål å jobbe mot. Gjennom dialog og partnerskap kan vi skape noe større enn oss selv – vi kan rett og slett bygge sunnere og sterkere samfunn."
En ny visjon for framtiden
Professor Dean Kriellaars’ inspirasjon spredte seg gjennom salen, og hans ord ble sittende hos mange: "Physical literacy er magien som gjør at folk kjenner på gleden ved bevegelse. Det handler ikke om prestasjon, men om å få alle med — det er folkehelsen i sitt beste lys."
Frank Ivar Skjærbekk fra Tjukkasgjengen var tydelig påvirket av foredraget: "Dette var virkelig en vitamininnsprøytning! Physical literacy er nettopp det vi i Tjukkasgjengen vil bringe inn i folks liv: gleden ved bevegelse, uten press, bare ren glede."
Med forkonferansen som et springbrett, ser deltakerne frem til å føre physical literacy-konseptet videre inn i lokalsamfunnene. Fra nord til sør tas lærdommen med hjem, der målet er klart: å skape engasjerende, inkluderende og lekne arenaer for aktivitet som gir helsegevinster for hele befolkningen.